Sabtu, 24 Mac 2012

Fakta Dan Mitos Tentang Kecantikan

Semua orang mahu memiliki wajah dan tubuh badan yang cantik. Namun kadang-kadang kita terlalu percaya kepada mitos tanpa mengetahui apa fakta sebenarnya. Berikut beberapa mitos dan fakta tentang kecantikan : 

Mitos : Waktu aku kecik-kecik dulu, aku pernah terdengar yang jika kita mencabut sehelai uban, akan tumbuh lebih banyak lagi uban. 



Fakta : Uban sebaiknya tidak dicabut kerana boleh merosakkan folikel, saraf-saraf dan juga akar rambut. Jika akar rambut ini rosak, ia boleh menyebabkan terjadinya infeksi. Selain itu kebiasaan mencabut uban juga boleh menyebabkan rambut menjadi nipis. Uban akan kelihatan lebih banyak, meskipun sebenarnya jumlah uban yang muncul di rambut itu tetap.

Mitos : Rambut harus dicuci setiap hari.
Fakta : Salah. Deterjen yang terkandung dalam shampo membuatkan rambut semakin rapuh dan kering terutama bagi yang mewarnakan rambut. 

Mitos : Tidak perlu memakai sunblock (krim pencegah sinar uv) ketika cuaca mendung atau di dalam ruangan yang dingin.
Fakta : Sunblock sebaiknya kita pakai meskipun cuaca dingin atau mendung. Ini kerana ketika cuaca mendung pancaran sinar ultraviolet (UV) sebenarnya adalah lebih kuat dibandingkan hari panas biasa yang boleh merosak kulit. 

Mitos : Kertas minyak akan membuat kulit tambah berminyak.
FaktaFungsi kertas minyak sebenarnya memang untuk menyerap minyak berlebihan pada kulit wajah. Walau bagaimanapun, muka akan lebih berminyak jika kita menekannya terlalu keras. Ini juga membuatkan kotoran dan minyak di wajah menjadi tersumbat di pori-poriJika menggunakan dengan betul, kertas minyak tidak akan menambah kadar minyak di wajah.

Mitos : Jangan segera mandi selepas bersukan.
Fakta : Jangan sekali-kali enggan mandi setelah bersukan. Ketika aktiviti sukan, tubuh memproduksi sebum yang bila tidak dibilas akan menghambat pori. Bakteria mudah bersarang di keringat dan minyak.

Mitos : Jika kulit berminyak, selalulah basuh dengan pencuci muka.
Fakta : Merawat kulit berminyak memang tidak semudah merawat kulit normal. Minyak yang menempel di wajah lebih  terdedah terhadap debu dan kotoran yang boleh menyebabkan jerawat. Minyak di wajah tetap diperlukan dalam kadar tertentu. Jika semua minyak yang ada di wajah dihilangkan, iritasi boleh berlaku. Penggunaan pencuci untuk membersihkan wajah maksima boleh dilakukan empat kali sehari. Pencuci yang digunakan pun mesti khusus untuk kulit berminyak yang memiliki kadar pelembab dan minyak seimbang.

Mitos : Krim kolagen membuatkan kulit lebih lentur 
Fakta : Kolagen adalah molekul dengan ukuran besar, sehingga sulit untuk masuk menembusi lapisan kulit. Cara paling efektif untuk memasukkan kolagen ke dalam kulit adalah dengan menyuntikannya, bukan dengan mengoleskan di permukaan kulit.

Mitos : Pelembab dapat mencegah timbulnya kedut.
Fakta : Manfaat utama pelembab adalah mencegah kulit kering. Efeknya pun hanya berlangsung beberapa jam. Pelembab memang membuat 
kulit terasa nyaman kerana mengisi garis-garis di wajah. Namun pelembab tidak mampu mencegah timbulnya kedut tambahan lagi hendak menghilangkannya. Pelembab tidak boleh menembus lapisan kulit yang dalam. Padahal di lapisan itulah mulai terbentuknya kedut.

puankutu

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Anda Berkenan .

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...