Khamis, 29 Mac 2012

Resepi - Telur Masin

PERNAH menjamah telur masin yang tidak menepati selera? Kurang masin atau terlalu masin? Harganya pula semakin hari semakin mahal, pasti membuatkan kita membebel tidak puas hati.
Ada juga anak perantau yang tinggal atau belajar di luar negara teringin menikmati lauk telur masin. Jika sukar, apa salahnya hasilkan sendiri telur masin.


Ramai yang tidak tahu sebenarnya tidak sukar membuat telur masin. Memang agak lama menunggu tetapi proses membuatnya tidak sukar. Pasti puas hati menikmati telur masin buatan sendiri.

Jika bimbang, hasilkan beberapa biji dulu seperti panduan berikut:




CARA MEMBUAT TELUR MASIN BASAH

Bahan-bahan:
  1. 10 biji telur itik (saiz yang sekata dan baik)
  2. 250 gram garam dapur
  3. 1 liter air bersih
  4. kertas pasir/berus halus - untuk membersihkan kotoran pada telur
  5. 1 bekas plastik yang kedap udara

Cara membuat:
  1. cuci atau lap telur dengan air suam hingga bersih dan kemudiannya dikeringkan.
  2. kemudian gosok secara sekata ( tidak terlalu kuat dan sekadar 1 pusingan) permukaan telur dengan menggunakan kertas pasir/ berus halus bagi memastikan liang-liang telur terbuka.
  3. buat larutan air garam yang terdiri dari air dan garam dapur 1:4 dan masukkan larutan tersebut di dalam bekas plastik yang berpenutup kedap udara
  4. masuk telur yang dibersihkan ke dalam bekas (hingga semua telur terendam) dan tutup bekas dengan penutup kedap udara
  5. simpan telur selama 15-18 hari sebelum digunakan.
Tips:

A. Direndam dalam larutan teh.
 Setelah jadi telur masin mentah biasanya dicuci dan direbus hingga masak. Namun ada juga yang merendam telur pada larutan teh terlebih dahulu sebelum telur masin mentah tersebut direbus. perendaman dalam larutan teh dilakukan selama 4-8 hari.

Penggunakan ekstrak daun teh ini bertujuan agar zat tanin yang terkandung dalam daun teh dapat menutupi pori-pori telur serta memberikan warna coklat muda yang menarik. malah dapat memberi aroma kepada telur masin.

B Telur Masin dengan lain-lain aroma.
 
Dalam khalayak umum sudah pernah ada yang bereksperimen membuat telur asin dengan membubuhi berbagai macam aroma dan rasa, seperti telur masin rasa halia, cili, juga jeruk.

Cara membuat ekstrak halia tersebut adalah dengan mengupas bersih halia, kemudian dikisar dengan air secukupnya, lalu ditapis dan jadikan ekstrak halia. kaedah yang sama boleh digunakan untuk hasil ekstrak selain halia.Kemudian ekstrak ini akan dicampurkan kedalam larutan garam dan dikacau dengan rata. Kemudian rendam telur itik ke dalam larutan tersebut selama 7-10 hari. Langkah selanjutnya sama seperti pada pembuatan telur masin biasa. Percampuran ekstrak rasa ke dalam larutan garam untuk merendam telur hanya akan mempengaruhi rasa masin dari telur tersebut, namun tidak mempengaruhi warna baik putih maupun kuning telurnya. Jadi bila kita menambahkan ekstrak halia, maka rasa telur masin akan rasa seperti halia. Begitu juga untuk ekstrak rasa yang lain. 
puspatani
\

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Anda Berkenan .

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...