Khamis, 11 Oktober 2012

Tempat-tempat Terpencil Di Dunia

empat-tempat di bawah digelar tempat terpencil kerana memiliki populasi penduduk yang sedikit. Ada tempat yang terasing dari dunia moden dan ada juga tempat yang hanya dihuni oleh para penkaji, jurutera dan pelombong.
 1. Tristan da Cunha
Terletak di antara Laut Atlantik , Tristan de Cunha adalah tempat yang paling terpencil di dunia. Pulau ini hanya memiliki 271 orang penduduk.  
 
 

2.Easter Island
Terletak 2000 mil dari barat Pantai Chile, Easter Island adalah sebuah pulau kecil yang  terkenal dengan patung-patung batu yang luar biasa besar yang dikenali sebagai Moai.
3. La Rinconada, Peru
La Rinconada adalah sebuah kota perlombongan kecil di Peru yang terletak lebih kurang 17 000 meter di atas permukaan laut. Ia dikenali sebagai "kota tertinggi" di dunia, dan inilah geografi yang menakjubkan yang membuatnya begitu asing. Kota ini terletak di glesier yang ssentiasa beku. Untuk ke perkampungan ini, sebuah trak diperlukan untuk melalui gunung-gunung dan jalan-jalan yang berliku-liku serta berbahaya.
4 . McMurdo Station, Antarctica
Terletak secara harfiah di dasar dunia, salah satu tempat paling terpencil di muka bumi. Tidak ada penduduk asli benua itu, tetapi hanya dihuni oleh 1 200 orang penkaji.
5 . Cape York Peninsula, Australia
Daerah ini hanya terdiri daripada 18 000 orang penduduk. Sebahagian besar penduduk terdiri daripada suku kaum orang asli  Australia. Ia dianggap sebagai salah satu tempat yang belum berkembang di dunia.
 6 . Ittoqqortoormiit, Greenland
Berukuran hanya 836 000 batu persegi , Greenland adalah pulau terbesar di dunia, tapi mempunyai populasi yang kecil iaitu  57 000 orang penduduk.
 7 . Kerguelen Islands
Kepulauan Kerguelen terletak di selatan Lautan Hindi juga dikenali sebagai Pulau Kesedihan. Pulau-pulau yang tidak memiliki penduduk asli tetapi hanya dihuni oleh beberapa ilmuwan dan jurutera dari Perancis, yang mendakwa mereka sebaga penghuni wilayah tersebut.
8 . Pitcairn Island
Pitcairn Island adalah sebuah titik kecil dari tanah yang terletak hampir mati di tengah Lautan Pasifik selatan. Perkampungan ini hanya terdiri daripada 50 orang penduduk. Kempung yang berdekatan adalah Tahiti yang terdapat sekitar beberapa ratus batu lagi.
9 . Alert, Nunavut, Canada
Terletak di sebuah desa kecil di Lautan Artik, Kanada dan hanya 500 batu dari Kutub Utara.
Tempat ini dianggap sebagai tempat yang dihuni secara tetap paling utara di dunia.Perkampungan  terdekat adalah sebuah desa nelayan kecil yang jaraknya beberapa 1300 batu.
10 . Motuo County, China

Dianggap daerah terakhir di China, Motuo adalah sebuah komuniti kecil di Daerah Otonomi Tibet yang tetap menjadi salah satu dari sedikit tempat di Asia yang masih jauh dari peradaban oleh dunia moden.
 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...