Khamis, 3 Julai 2014

Masjid Pink Di MAUKOM

270614masjid_pink 
iapa kat sini minat warna merah jambu atau lebih dikenali PINK? Haaaa. Sekarang ni, masjid pun ada yang berwarna pink yang dikenali sebagai Masjid Pink atau Masjid Dimaukom. Masjid warna pink ini terletak di bandar Datu Saudi Ampatuan Fillipina. Warna masjid ini memang serba serbi pink sebab itu dipanggil masjid pink. Unikkan??
 



  blogger-image--1197668571
Masjid Pink atau Masjid Dimaukom adalah set untuk menjadi wajah baru yang akan mewakili wilayah Maguindanao. Datuk Bandar Samsudin Dimaukom dari bandar Datu Saudi Ampatuan diterajui inisiatif untuk menukar imej Maguindanao. Pembinaan masjid ini dibiayai oleh Datuk Bandar Dimaukom dan berdiri di atas sebidang tanah yang didermakan oleh keluarga beliau.

Pink adalah warna kegemaran Datuk Bandar Dimaukom dan isterinya kerana warna itu melambangkan keamanan dan kasih sayang. Masjid Pink berfungsi sebagai pusat dari transformasi untuk bandar dan juga untuk seluruh wilayah Maguindanao. Penduduk Datu Saudi Ampatuan juga berdoa agar Masjid Pink akan bertindak sebagai pemangkin kepada perpaduan dan persaudaraan.

640_2013_06_24_16_42_54 

Masjid Dimaukom telah siap pada bulan Oktober 2013 di waktu Hari Raya Aidilfitri pada tahun lepas. Dalam pada waktu itu, pembinaan giat dijalankan untuk memastikan masjid pink ini siap untuk digunakan oleh penduduk di kawasan itu. Satu cerita menarik yang Administrator Perbandaran bersama adalah bahawa kebanyakan lelaki yang bekerja dalam pembinaan masjid ini adalah orang Kristian, kebanyakannya dari Davao.

Keunikkan rupa bentuk dan keindahan masjid adalah salah satu tarikan pelancong dari negara luar. Oleh sebab itu, Datuk Bandar Dimaukom telah melihat ini sebagai potensi untuk pembangunan pelancongan untuk bandar Datu Saudi Ampatuan.
 http://www.pinasmuna.com menerusi giler kentang

1 ulasan:

  1. Sgt comel.
    Tp, kalau pilar² masjid tu kaler turquoise, lg b'tambah² comel.
    (imaginasi sy je).

    BalasPadam

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...