Sabtu, 3 Mac 2012

Atlas Hidup Untuk Hanya Dua Minggu…

 Atlas Hidup Untuk Hanya Dua Minggu...
Mungkin ramai yang tidak tahu tentang kekayaan Malaysia yang begitu bertuah menjadi pilihan habitat semula jadi flora dan fauna yang menakjubkan untuk menghuni hutan-hutan hujan tropika yang menghijau menutupi lanskap peta negara.

Antara yang fauna yang dikenal pasti mendiami hutan hujan tropika di negara ini ialah rama-rama terbesar di dunia, Atlas atau nama saintifiknya, Attacus Atlas.



Beranggapan corak pada sayapnya yang seolah-olah kelihatan seperti peta dunia, rama-rama itu dinamakan sebagai Atlas.

Atlas dinobatkan sebagai rama-rama terbesar di dunia berukuran sekitar 25 sentimeter dan mempunyai sayap yang besar serta memiliki corak berwarna-warni yang menarik perhatian ramai.

Bagaimanapun, rama-rama jenis ini dikatakan kurang stabil untuk terbang memandangkan saiznya sayapnya yang lebar dan nipis.

Malangnya, jangka hayat Atlas tidak panjang apabila dilaporkan hanya mampu untuk hidup untuk selama dua minggu saja selepas bertukar dari seekor ulat kepada rama-rama dewasa.

Menurut pakar yang mengkaji rama-rama tersebut, kehidupan rama-rama itu lebih terarah semata-mata untuk pembiakan spesisnya dan hidup liar di hutan hujan tropika atau sub-tropika di kawasan Asia Tenggara, termasuk di archipelago kepulauan Melayu nusantara.

Selain itu, dikatakan juga bahawa Atlas menggunakan sayapnya yang besar itu untuk menakut-nakutkan haiwan pemangsa dan melindungi diri dari sebarang ancaman di kawasan sekitarnya.
Atlas digelar sebagai rama-rama ‘kepala ular’ di China ekoran penghujung sayapnya yang kelihatan sangat mirip kepada kepala ular.
mynewshub

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...