Ahad, 8 Julai 2012

Fakta Menarik Tentang Teka Silang

teka-silang-kata
Fakta Menarik Tentang Teka Silang Kata

Teka-teki silang atau disingkat TTS adalah suatu permainan di mana kita harus mengisi ruang-ruang kosong (berbentuk kotak putih) dengan huruf-huruf yang membentuk sebuah kata berdasarkan petunjuk yang diberikan. Petunjuknya biasa dibagi ke dalam kategori ‘mendatar’ dan ‘menurun’ tergantung arah kata-kata yang harus diisi.







Sejarah

Pada 2 Disember 1913, Arthur Wynne menerbitkan TTS dalam majalah New York World dengan format seperti yang kita kenal saat ini. Teka-teki ini, yang biasa dilihat di laman web Crossword Tournament, sering disebut sebagai TTS pertama, dan Wynne sebagai penciptanya.

TTS kemudian menjadi segmen mingguan di majalah tersebut. Buku kumpulan TTS pertama diterbitkan pada 1924,  oleh Simon and Schuster. Bukunya terbukti laris dan TTS menjadi salah satu permainan yang sangat popular pada tahun 1924.

Pada tahun 1970-an di Jakarta terbit “Asah Otak”, sebuah majalah TTS dan berbagai teka-teki lainnya. Penerbitan ini ternyata berjaya sehingga banyak terbitan serupa yang mengikutinya.

Di Malaysia Akhbar Utusan Malaysia sering menganjurkan peraduan teka silang kata yang menawarkan wang ratusan ribuan ringgit
faktafaktamenarik.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...