Tahanan Palestin seludup sperma untuk isteri
                   Dallal selamat melahirkan bayi lelaki hasil daripada sperma milik suaminya yang diseludup keluar dari penjara Israel.
 
TEBING BARAT - Seorang bayi lelaki selamat dilahirkan di hospital di Nablus melalui pembedahan, kelmarin hasil daripada sperma milik bapanya yang diseludup keluar dari penjara Hadarim di tengah Israel.
Bayi sihat dinamakan Muhannad itu adalah anak ketiga kepada tahanan Palestin, Ammar, 37, yang kini sedang menjalani hukuman penjara seumur hidup dan Dallal Ziben, 32.






Menurut Dallal, walaupun dia tidak pernah bertemu dengan suaminya sejak 15 tahun lalu, impiannya untuk mempunyai seorang anak lelaki termakbul dengan izin ALLAH SWT selepas dia menjalani prosedur permanian beradas.

Bagaimanapun, butiran lanjut bagaimana sperma milik suaminya itu berjaya diperoleh dengan selamat tidak didedahkan.

Dalam satu kenyataan, doktor yang melakukan prosedur tersebut memaklumkan mereka ada melakukan proses pemisahan jantina sebelum menjalankan prosedur permanian beradas itu sebanyak tiga kali kerana Dallal berhasrat untuk mendapatkan anak lelaki.

Sementara itu, Samer Samaro dari  kementerian hal ehwal banduan  di Nablus menyatakan, tahanan mempunyai hak untuk mendapatkan anak walaupun mereka berjauhan dari isteri dan keluarga tercinta.

"Kami berharap, isu ini mendapat persetujuan dari pihak Israel kerana ia adalah hak asasi manusia sejagat," tegasnya
sinar harian