Jumaat, 17 Ogos 2012

Syiling Paling Mahal di Dunia

Bukan ini syiling paling mahal di dunia

Sebut cerita syiling-syiling ni teringat zaman raya kecik-kecik dulu. Pada masa tu kalau dapat duit syiling 10 sen ke, 20 sen suka sangat dah. 50 sen tu payah nak dapat apatah lagi 1 ringgit. Auc kalau raya dulu pusing betul satu kampung beraya dengan geng-geng satu kampung. Memang meriah, tapi budak zaman ni tak serupa dulu dah, dok terperok kat rumah je dah. Tak jalan-jalan beraya dah…









Berbalik pada cerita syiling paling mahal di dunia dikatakan dicetak pada tahun 1873 di Carson City, Nevada, Amerika Syarikat.

Berjaya dijual dengan harga USD1.8 bilion dalam lelongan di di Pennsylvania Convention Center di Philadelphia. Ia telah dipunyai kini oleh seorang pembeli yang hanya diketahui identitinya sebagai “No Arrows”.


Inilah rupa syiling paling mahal di dunia tu

Kisah syiling tersebut bermula ketika ianya dihantar ke Philadelphia untuk diuji dan dileburkan bersama syiling lain tapi telah diambil oleh seseorang untuk dijadikan cenderamata. Kini syiling tersebut muncul kembali dengan harga berbilion dan kini dalam koleksi peribadi “No Arrow”.
anakulucheka

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...