Isnin, 13 Ogos 2012

Lokasi Pembinaan Rumah Yang Aneh..Percayakah Anda?

Pernahkah anda ternampak atau pun terfikir untuk membina rumah anda di lokasi yang merbahaya dan terpencil?? Sanggupkah anda tinggal di rumah sebegini??
Matterhorn, Switzerland
a98215 secluded 4 alps (Gambar) Lokasi Pembinaan Rumah Yang Aneh..Percayakah Anda??
Switzerland Alpine Club membina ‘tempat tinggal‘ ini di ketinggian 4.003 meter. Betul-betul di bibir jurang yang bersalji. Bagaimana cara mencapai tempat tersebut? Masih jadi soalan. Belum lagi berlaku longsoran glasier.




Hermitage of San Colmbano di Leo Valley, Italia
a98215 secluded 9 (Gambar) Lokasi Pembinaan Rumah Yang Aneh..Percayakah Anda??
Satu lagi rumah yang dibina betul-betul di dinding tebing. Bezanya, yang satu ini tanpa salji. Lokasinya di Passo Pian delle Fugazze, Itali. Uniknya, rumah ini ternyata sudah berdiri sejak tahun 1319..

ElliĆ°aey, Vestmannaeyjar, Iceland
a98215 secluded 1  (Gambar) Lokasi Pembinaan Rumah Yang Aneh..Percayakah Anda??
Rumah ini berdiri tunggal sendirian di sebuah padang  hijau, dekat tebing yang bersempadan langsung dengan laut. Lokasinya di Vestmannaeyjar, Iceland.

Canada Saint Lawrence River
a98215 secluded 3 (Gambar) Lokasi Pembinaan Rumah Yang Aneh..Percayakah Anda??
Rasanya rumah-rumah di pinggir Ciliwung belum ada apa-apa berbanding rumah ini. Terisolir tanpa jiran-tangga, hanya ada air di sekelilingnya. Khabarnya, kalau air sedang rendah, barulah sang penghuni boleh mengeluarkan kerusi untuk berjemur. Tapi bagaimana kalau musim penghujan tiba?

The Holy Trinity Monastery, Yunani
a98215 secluded 6 (Gambar) Lokasi Pembinaan Rumah Yang Aneh..Percayakah Anda??
Bagi para biarawan memang mereka memerlukan tempat yang tenang dan damai untuk bersendiri. Walhasil, inilah dia kompleks biara di Yunani yang sudah ada sejak tahun 1476. Tempat ini dibina di atas gunung batu dengan ketinggian 400 meter.
Dulu para biarawan harus menggunakan tali-temali untuk memanjat ke biara ini.

Katskhi Pillar
a98215 secluded 10 church2 (Gambar) Lokasi Pembinaan Rumah Yang Aneh..Percayakah Anda??
Kompleks biara di Greece punya saingan. Yang satu ini adanya di Georgia, dan milik salah seorang biarawan Georgia yang sudah tinggal selama 20 tahun terakhir. Tempat ini khabarnya ada sejak abad ke-7. Kerana rumah ini didiami oleh biarawan, automatik wanita dilarang memanjat.

::P/S: Rumah ini di bina untuk kediaman menenangkan fikiran khususnya…Tapi bagaimanakah cara mereka ini membina rumah-rumah mereka di kawasan yang sungguh sukar?? Berapa lama diperlukan untuk membina rumah itu??
ohduniaku

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...