Isnin, 20 Ogos 2012

Apakah Warna Air Kencing Anda Untuk Kesihatan ?


Minum sekurang-kurangnya 2 liter air sehari
 
Biasanya, air kencing manusia adalah jelas dan kuning pucat ke kuning muda pada warna. Air kencing boleh bau dan perubahan warna dengan makanan tertentu, penggunaan ubat tertentu, perubahan dalam gula darah anda (contoh kencing manis), turun naik hormon anda (contohnya semasa mengandung) dan turun naik dalam imbangan air anda (contohnya dengan meminum air). 
 
 

 
Mengubah warna air kencing anda juga boleh menandakan penyakit asas atau syarat. Oleh itu, air kencing cahaya, gelap atau tidak berwarna, atau putih, kelabu, coklat atau hitam. Dalam artikel ini kita membincangkan apa yang berbeza warna air kencing anda mungkin menunjukkan.


Air kencing adalah putih - Apa yang menyebabkan air kencing putih?


Jika air kencing anda berwarna putih boleh menunjukkan phosphaturia. Phosphaturia adalah satu tahap peningkatan garam fosfat dalam air kencing. Dalam kes itu, air kencing putih sering hanya di hujung pula tasik, kerana fosfat agak berat dan menghancurkan. Phosphaturia tidak semestinya berbahaya. Ia boleh merengsa dan dalam beberapa kes batu buah pinggang. Anda boleh menguji diri anda untuk phosphaturia oleh pengumpulan air kencing dan bercampur dengan cuka sedikit. Jika air kencing adalah jelas tidak ada yang salah. Jika tidak, hubungi doktor anda sebagai langkah berjaga-jaga. Air kencing putih juga mungkin menandakan kebocoran atau limpahan sistem limfa untuk saluran buah pinggang atau kencing (chylurie). Ini terutamanya biasa di plasmacytoma hyperfosfaterurie dan mengekang. A air kencing keruh susu biasanya menunjukkan kepada pyuria (sel darah putih dalam air kencing)

Air kencing adalah kelabu - kelabu Apa yang menyebabkan air kencing?


Air kencing kelabu atau grayish boleh menjadi pelopor kepada batu karang. Batu karang biasanya bermula sebagai debu mikroskopik, tetapi juga begitu besar sehingga mereka tidak dapat dijelaskan apabila kesakitan membuang air kecil. Minum air yang mencukupi (dengan jus lemon jika perlu), senaman yang mencukupi dan mengambil vitamin tambahan boleh memberi manfaat. Jika anda mengalami sakit atau pedih semasa kencing anda lebih baik sebagai langkah berjaga-jaga, hubungi doktor anda.

Air kencing adalah coklat - Apa yang menyebabkan air kencing berwarna perang?


Termasuk air kencing coklat mendapatkan pecah apabila protein seperti hemoglobin atau protein otot. Warna perang air kencing itu mungkin termasuk menunjukkan kanser pankreas, penyakit buah pinggang, pembentukan myeloma, tetapi juga berlaku semasa mengandung. Penyakit hati, warna air kencing berwarna perang oleh pengeluaran bilirubin (bahan yang dikeluarkan pada pecahan sel darah merah lama). Hepatitis, saluran hempedu tersumbat tersumbat atau air kencing berwarna perang biasanya bir.

Air kencing berwarna hitam - Apa yang menyebabkan air kencing hitam?


Apabila seseorang mengidap melanoma (barah kulit yang timbul daripada sel pigmen), kemudian hitam air kencing beliau. Air kencing hitam biasanya menunjukkan perkumuhan air kencing melanin, satu pigmen kulit organik. Juga ochronose air kencing warna hitam. Ochronose adalah sisihan metabolik daripada asid amino, yang menyebabkan rembesan yang alkapton pewarna. Ini kesan pewarna air kencing bukan sahaja hitam, tetapi kadang-kala tisu penghubung, rawan dan kulit.

Air kencing berwarna merah - Apa yang menyebabkan air kencing berwarna merah?


Merah air kencing biasanya menunjukkan hematuria. Hematuria adalah kemunculan darah dalam air kencing. Darah dalam air kencing boleh dilihat tetapi juga tidak kelihatan. Apabila penyakit dikaitkan dengan kehilangan darah kelihatan, mungkin ada kencing serius atau masalah buah pinggang seperti pundi kencing atau kanser buah pinggang, glomerulonephritis, batu karang, buah pinggang sista, hydronephrosis dan penyakit sel sabit. Jika air kencing anda berwarna merah, yang menunjukkan bahawa melakukan sedikit kehilangan darah. Begitu juga, makan kubis air kencing atau ubi bit merah. Apabila ragu-ragu adalah dinasihatkan untuk berjumpa doktor.

Warna air kencing adalah ungu - Bagaimana air kencing ungu?


Jika air kencing anda adalah ungu (ungu-merah) dalam warna, ia boleh bermakna anda menderita daripada penyakit metabolik yang diwarisi PORPHYRIA. PORPHYRIA datang dari 'porphuros' Yunani yang bermaksud ungu. PORPHYRIA adalah istilah kolektif untuk beberapa penyakit yang disebabkan oleh gangguan dalam struktur hemoglobin, bahan yang membawa oksigen dari paru-paru ke sel-sel badan dan karbon dioksida dalam arah bertentangan.
Air kencing adalah cahaya - Bagaimana warna cahaya kuning air kencing?


Pewarna kuning dalam air kencing oleh tubul buah pinggang. Air kencing adalah sangat cair dalam masa yang singkat apabila air mabuk. Ini membolehkan air kencing berwarna kuning pucat dalam warna kepada hampir tidak berwarna. Kuning pucat ke air kencing berwarna itu menggambarkan kepekatan yang rendah pewarna buah pinggang, tetapi biasanya berkata apa-apa tentang kesihatan anda.

Air kencing gelap - Bagaimana kuning air kencing gelap?


Pewarna kuning dalam air kencing tidak pernah ditemui lagi. Air kencing adalah sangat gelap apabila seseorang kehilangan banyak kelembapan dalam masa yang singkat, contohnya dengan berpeluh semasa bersenam. Kandungan lembapan air kencing Oleh itu, lebih kecil dan kepekatan pewarna adalah lebih besar. Air kencing kuning gelap itu menggambarkan kepekatan yang tinggi buah pinggang pewarna, tetapi biasanya berkata apa-apa tentang kesihatan anda. Juga, air kencing pagi sering gelap kerana semasa tidur berpeluh. Air kencing kuning gelap boleh kadang-kadang juga menunjukkan penyakit kuning penyakit.

Air kencing keruh - Apa yang menyebabkan air kencing keruh?


Hujan air kencing biasanya menunjukkan pyuria: Kehadiran nanah atau nanah di dalam air kencing, jangkitan saluran kencing contohnya oleh keradangan atau uretra. Ini sering diiringi dengan membakar gatal, dan sakit semasa kencing dan pembuangan darah dalam air kencing. Dengan pemerhatian ini, anda temu janji dengan doktor. Air kencing keruh juga boleh disebabkan oleh garam kristal asid urik atau asid fosforik.
Warna air kencing - Kesimpulan


Warna air kencing anda sentiasa tidak bermakna apa-apa, seperti yang dapat dadah sintetik dan pewarna air kencing anda warna-warna pelik, seperti hijau, biru, coklat, hitam, merah dan oren. Dalam tanda-tanda berikut, bagaimanapun, anda sebaiknya hubungi doktor anda:
normalashahar

• Keraguan dan kebimbangan
• Sakit kencing (stranguria)
• Pendarahan di dalam air kencing (hematuria)
• Putih, keruh air kencing darah sel putih (leucocyturia)


Seorang doktor boleh menetapkan apa-apa ubat seperti flavoxate atau Urispas atau merujuk anda kepada doktor pakar untuk pemeriksaan mikroskopik mendapan air kencing atau pemeriksaan biokimia air kencing.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...