Isnin, 29 Oktober 2012

Gincu bibir beracun





RAMAI wanita yang berasa kurang selesa tampil di khalayak ramai tanpa mengenakan secalit gincu di bibir mereka, tetapi mereka tidak sedar bahan penyeri bibir itu sebenarnya berbahaya.

Hasil penyelidikan terbaharu mendapati, gincu bibir yang tahan lama mungkin mengandungi pelbagai bahan kimia yang boleh memberi kesan kepada kesihatan.



Ahad, 28 Oktober 2012

Khasiat - Coklat Hitam Turunkan Tekanan Darah


                                                                COKLAT hitam baik untuk kesihatan jantung.

COKLAT hitam sudah lama diketahui manfaatnya kepada kesihatan. Hasil analisis ke atas 20 kajian lain menunjukkan pengambilan coklat hitam setiap hari akan menurunkan tekanan darah.

Penyelidikan yang dilakukan The Cochrane Group melaporkan, zat aktif dalam coklat berguna untuk membuat saluran darah lebih relaks. Akibatnya, tekanan darah menurun.



Sabtu, 27 Oktober 2012

JANGAN TIDUR CARA PENGHUNI NERAKA




supergirlshortstory.blogsport

Penjelasan Kod-kod yang Tertera Pada Pensil

Kalian pasti pernah lihat dan menggunakn benda ini kan? Dan juga kod yang tertera di salah satu sisinya.


Beberapa mungkin tahu kalau kod itu merupakan tanda tingkat kehitaman pensil. Makin besar angka di depan huruf B, makin tinggi tingkat kehitaman pensilnya, tapi sedikit sekali yang tahu kepanjangan huruf-huruf itu.




Khasiat Pucuk Tenggek Burung

Khasiat Pucuk Tenggek Burung (Menarik!) |  Sudah semestinya rata-rata di antara kita agar asing dengan pucuk tenggk burung ini. Seperti satu pucuk yang jarang didengar. Sebenarnya pokok Tenggek Burung hidup meliar di kawasan terbuka, belukar, dan kawasan tanah gambut serta tanah yang tinggi kandungan sulfat. Pokok ini membiak dengan cara biji benih yang disebarkan oleh burung yang gemar memakan buahnya. Bunga Tenggek burung kecil berwarna hijau kelabu ini adalah amat berkhasiat.

 



13 tanda kiamat yang sudah berlaku di sekeliling kita

Tanda-tanda qiamat kecil terbahagi kepada dua: Pertama, kejadian sudah muncul dan sudah selesai, seperti diutusnya Rasulullah saw., Terbunuhnya Uthman bin 'Affan, terjadinya fitnah besar antara dua kelompok orang beriman dll. kedua, kejadiannya sudah muncul tetapi belum selesai bahkan semakin bertambah, seperti tersia-siakannya amanah, terangkatnya ilmu, merebaknya perzinahan dan pembunuhan, banyaknya wanita dll.
 
Diantara tanda-tanda qiamat kecil adalah:
 
 
 

Jumaat, 26 Oktober 2012

Pocong mengganas lagi??

Kita ikuti bagaimana asal usul pocong...

Penggambaran pocong bervariasi. Dikatakan, pocong memiliki wajah berwarnah hijau dengan mata yang kosong. Penggambaran lain menyatakan, pocong berwajah rata dan memiliki lubang mata berongga atau tertutup kapas dengan wajah putih pucat. Mereka yang percaya akan adanya hantu ini beranggapan, pocong merupakan bentuk protes dari si mati yang terlupa dibuka ikatan kafannya sebelum kuburnya ditutup.

Meskipun pocong dalam film sering digambarkan bergerak melompat-lompat, mitos tentang pocong malah menyatakan pocong bergerak melayang-layang. Hal ini bisa dimaklumi, sebab di film-film pemeran pocongk tidak bisa menggerakkan kakinya sehingga berjalannya harus melompat-lompat. Keadaan ini pula yang menimbulkan suatu pernyataan yang biasa dipakai untuk membedakan pocongk asli dan pocong palsu dimasyarakat.




Bagaimana Mengesan Sistem Kamera AES Menggunakan Aplikasi Android?

Bagaimana Mengesan Sistem Kamera AES Menggunakan Aplikasi Android? | Semenjak beberapa minggu yang lalu, heboh di dalam media massa dan elektronik mengenai pelan kerajaan pusat dengan kerjasama pihak Jabatan Pengangkutan Jalan Malaysia (JPJ) mengenai pemasangan kamera perangkap laju, Automatic Enforcement System (AES) di sepanjang jalan raya di negara kita.  Kalau kita lihat, majoriti daripada rakyat Malaysia menentang kaedah tersebut yang dianggap sama seperti ‘saman ekor’. Menyedari mengenai masalah ini, seorang warganegara Malaysia yang prihatin telah mencipta satu aplikasi yang membolehkan pengguna mengesan lokasi kamera AES melalui telefon pintar mereka.
 


Hakim ibn Hizam kanak-kanak yang dilahirkan di dalam Kaabah

Ayahnya bernama Hizam atau Hazm, adalah putera kepada Khuwaylid. Oleh kerananya, Hakim tidak lain merupakan anak saudara Khadijah, isteri Rasulullah, sebab Khadijah adalah puteri Khuwaylid. Kelahiran Hakim bermula ketika berlangsungnya perayaan di Makkah. Si ibu tua yang sedang sarat mengandung, bersama beberapa wanita, lantas masuk ke dalam Kaabah untuk berdoa. Akan tetapi, secara tiba-tiba, perut si ibu mendadak sakit dan merasa hendak melahirkan bayinya. Dia tidak kuat lagi untuk bergerak dan terpaksa dibaringkan di dalam Kaabah. Sesudah dipersiapkan persalinannya, tak lama kemudian seorang bayi telah lahir ke dunia kemudian diberi nama Hakim.
 
 

Kisah Lawak Seorang Nenek

Kisah Lawak Seorang Nenek

Kacang.

Abu (nama samaran) bagitau tunang dier Siti (juga nama samaran) teringin nak 
jumpa nenek Siti. Satu hari, Siti berkesempatan memperkenalkan Abu kepada neneknya. 
 
 

Lembu korban terbesar di dunia.

Mak datuk!
Besarnya
scarlettj1.blogspot

Gambar Amir Khan Dan Ibunya Ke Mekkah Tunaikan Haji

Hero filem Bollywood, Aamir Khan dan ibunya, Zeenat Hussain berangkat ke Mekah Jumaat lalu untuk mengerjakan ibadah haji, lapor portal berita India Today semalam.

India Today melaporkan, walaupun Aamir sibuk dengan komitmen kerja, dia tetap berpegang kepada janji mengerjakan haji bersama ibunya.

Aamir yang memakai pakaian ihram dilihat berlepas dari Mumbai bersama ibunya serta lapan saudara mara lain pada pukul 6.30 petang Jumaat lalu.






5 Manfaat Lain Ubi Kentang Selain Dimakan

Manfaat Lain Kentang Selain Dimakan – Kentang meruapakan makanan kaya karbohidrat serta nutrisi penting lainya untuk tubuh seperti kalium, tiamin, folat, magnesium, vitamin B6, Vitamin C, dan lain-lain. Nah tau gak kamu ternyata selain bisa dimakan kentang juga punya fungsi lainya juga lho, ingin tahu fungsi lain dari kentang ? Semak 5 Manfaat Lain Kentang Selain di Makan berikut ini.
 

15 fakta Al-Quran


15 Fakta Tentang Al-Quran
1. Nama-nama lain Al-Quran yang disebut di dalam Al-Quran sendiri:
Al-Furqaan, Al-Kitaab, Al-Zikr, Al-Noor dan Al-Huda
 
 

Kecantikan Wanita Dari Mata Lelaki

Assalamualaikum…apa khabar semua pembaca nukilan Kasih Suci?

Cantik wanita itu subjektif, tak boleh dirungkai dengan kata-kata. Namun cantiknya budi bahasa adalah kecantikan asli dan kekal selamanya. Bagi lelaki kecantikan wanita kesayangan hati amatlah membuat diri mereka tenang dan selesa.

Wanita yang berjaya menambat hati pasti sangat istimewa, dan berjaya meredakan gelisah hati dan menyejukkan mata memandang. Nak jadi wanita kesayangan tak susah, tak perlu make up 2 inci menutup cela. Yakinlah dengan diri sendiri dan bersihkan hati, insya Allah anda cantik di mata lelaki kesayangan hati.



6 Petua Untuk Sentiasa Kacak dan Cantik.

Pandanglah wajah-wajah bersih dan putih kanak-kanak dan bayi.
Merekalah insan yang miliki wajah yang menarik, tenang dan jernih.

Jika ditanya kepada orang lelaki, mahukan dia kelihatan kacak, hensem dan segak? Jawapannya, sudah tentu!.

Jika ditanya kepada orang perempuan, mahukan dia kelihatan cantik, anggun dan menawan? Jawapannya, tentulah. ( Malu-malu gitu)
 
 
 
 
 

Khamis, 25 Oktober 2012

Amalan Pada Hari Raya Aidil Adha



- Solat hari raya dan sembelih korban
Dari Al-Barra, katanya; "Saya mendengar Nabi berkhutbah. Kata beliau: "Pekerjaan kita hari ini (10 Zulhijjah) ialah solat. Sesudah itu pulang dan menyembelih korban. Sesiapa yg berbuat demikian bererti telah menjalankan agama kita." (Sahih Muslim)



Bandar Indah di Atas Gunung

Bandar Ronda, Sepanyol merupakan bandar indah yang terletak diatas ketinggian 750meter diatas aras laut. Bandar ini jugak megah dengan jambatan yang tersergam indah. Jom kita tengok sedikit gambaran tentang bandar ini.
 
 
 
 

Kisah Pau dan Teh Tarik

 Kisah Pau dan Teh Tarik 
Abang, Adik lapar. Kesian si abang bila melihat si adik yang lapar. Sudah sehari dapur rumah mereka tidak berasap. Ayah dah lama meninggal. Si ibu pula tengah terbaring di bilik, demam panas. Ubatpun belum sempat dibelikan. Risau pula si Abang melihat adiknya yang berusia 5 tahun itu kelaparan.


5 Makanan Yang Boleh Menghilangkan Lemak


Makana Penghacur Lemak 
Banyaknya timbunan lemak didalam tubuh pastinya tidak baik untuk kesehatan selain itu bagi orang yang gemuk mengurangi jumlah lemak ditubuh juga merupakan impian bagi mereka. Nah bagi kamu yang saat ini ingin mengurangi lemak yang ada didalam tubuh sebaiknya sering sering mengkonsumsi 5 makanan berikut ini yang sangat ampuh mengurangi lemak yang ada di dalam tubuh kamu. Penasaran makanan apa aja itu simak 5 Makanan Yang Bisa Hilangkan Lemak berikut ini.



Cara Nak Ikat Earphone Supaya Tak Berbelit

Assalamualaikum blogger..Hari ini Amir Ada tip baru kat Korang iaitu Cara nak ikat Earphone dengan betul.Amir tahu Korang semua memang tak pandai nak ikat earphone..Hahaha.AMir pun tak pandai juga.Jadi AMir Jumpa Tip ini kat sebuah blog yang hebta juga lah..Jadi amir rasa tip nie baik untuk korang semua termasuk amir sendiri yang tak pandai nak ikat earphone nie..

So, bagi men-setelkan masalah korang tu, meh Amir nak tunjuk kat korang cara ikat earphone bagi tak berbelit dah bila korang nak guna..Apa tunggu lagi, pi ambik earphone korang cepat dan ikut langkah-langkah kat bawah ni

 
 
 
 

Sabar kecantikan rohani

 Nikmat ketenangan hidup jika berjaya kawal nafsu amarah.

Boleh dikatakan setiap manusia berkeinginan supaya kelihatan cantik dan tampan. Kebiasaannya untuk mencantikkan diri, mereka menggunakan alat kecantikan. Cukupkah kecantikan dan ketampanan luaran (jasmani) saja tanpa dihiasi kecantikan dalaman (rohani)?
Aspek penampilan luaran tidak memadai jika tidak dihiasi kecantikan dalaman. Malah, Allah SWT tidak mengambil kira aspek penampilan luaran dalam menilai sama ada seseorang itu baik atau sebaliknya.

Sesungguhnya Allah tidak melihat kepada rupa paras (penampilan) dan harta benda kamu, tetapi (Dia) melihat kepada hati dan amalan kamu”
 
 

Sejarah warna Kiswah Kaabah, dari Merah,Putih,Hijau,Kuning dan akhirnya Hitam

Pada ka'bah kita sering melihat adanya Kiswah (kain / selimut hitam penutup Kaabah). Tujuan dari pemasangan kain itu adalah untuk melindungi dinding ka'bah dari kotoran, debu, dan panas yang boleh membuatnya menjadi rosak. Selain itu kiswah juga berfungsi sebagai hiasan ka'bah.

Menurut sejarah, Kaabah sudah diberi kiswah sejak zaman Nabi Ismail AS, putra Nabi Ibrahim AS. Namun tidak ada catatan yang menyatakan kiswah pada zaman Nabi Ismail diperbuat daripada apa dan berwarna apa. Baru pada masa kepemimpinan Raja Himyar Asad Abu Bakr dari Yaman, disebutkan kiswah yang melindungi Kaabah diperbuat daripada kain tenunan.
 
 

Fadhilat Puasa Sunat Hari Arafah

م السّلا م عليکم ورحمةالله وبرکة


Di saat tetamu-tetamu Allah di Tanah Suci sedang mengerjakan wukuf di Arafah pada 9 Zulhijjah, kita yang tidak berkesempatan untuk melaksanakan Haji, disunatkan puasa hari Arafah.


Kelebihan/fadhilat puasa hari Arafah
 
 

7 Zulhijjah hanya menanti Wukuf di Arafah

7 zulhijjah sebelum solat Maghrib
Ibnu Ibrahim
Khamis 25/10/2012 bersamaan 9 Zulhijjah 1433 adalah Hari Arafah
Maka rebutlah peluang yang diberikan oleh Allah untuk sama2 kita BERPUASA pada hari tersebut kerana berpuasa pada hari Arafah mempuyai kelebihan yang cukup hebat Sabda Rasulullah s.a.w :
 
 

Rabu, 24 Oktober 2012

Misteri Gunung Emas Sungai Eufrat

Misteri gunung emas Sungai Eufrat 
Kaitan Gunung Emas Sungai Eufrat Dengan Hari Kiamat.
RASULLAH SAW bersabda yang bermaksud: Hari Kiamat tidak akan terjadi sebelum Sungai Eufrat mengering dan menyingkapkan gunung emas Sungai Eufrat yang mendorong manusia berperang. Sebanyak 99 daripada 100 orang akan terbunuh (dalam pertempuran) dan setiap daripada mereka berkata, Mungkin aku satu-satunya yang akan tetap hidup. (riwayat Bukhari).

Dalam riwayat lainnya, Rasulullah bersabda bermaksud: Sudah dekat suatu masa di mana Sungai Eufrat akan menjadi surut airnya lalu ternampak perbendaharaan daripada emas, maka barang siapa yang hadir di situ janganlah ia mengambil sesuatu pun daripada harta itu. (riwayat Bukhari dan Muslim).



Kenapa Lanun Bermata Satu

Seorang pelaut bertemu dengan seorang lanun di sebuah bar dan terlibat perbualan menarik tentang petualangan mereka.Si pelaut sangat tertarik melihat imej si lanun yang mengunakan kaki palsu,tangan bercangkuk besi dan bermata satu.

“macam mana ceritanya sampai anda boleh berkaki palsu seperti itu?”,tanya si pelaut.
 
 

5 Tempat Unik Untuk Sembunyikan Cincin Pertunangan

Beberapa orang memilih untuk melamar dan menyorokkan cincin pertunangan dengan cara yang tidak biasa. Salah satunya menyembunyikan cincin di dalam makanan penutup pasangan. Penasaran dengan 5 tempat unik untuk sembunyikan cincin pertunangan ini?

 5 Tempat Unik Untuk Sembunyikan Cincin Pertunangan 



Jambatan Trampolin Di Perancis

ambatan merupakan suatu struktur binaan yang memerlukan bahan seperti cerucuk keluli, konkrit, simen dan lain-lain bahan asas bagi menjadikannya benar-benar kukuh..Namun, di Perancis, sebuah jambatan konsep yang dirancang untuk dibangunkan tidak memerlukan bahan-bahan asas itu semua kerana ia akan dibina dengan hanya menggunakan belon dan trampolin..Nak tahu dengan lebih lanjut, meh usha kat bawah ni..


 
 
 
 

Unik, Bunga Mawar Yang Bisa Nyala Dalam Gelap

Buket bunga mawar merah, pink atau putih tentunya sudah biasa kita temukan dimana-mana. Lalu bagaimana dengan buket bunga mawar yang boleh menyala dalam gelap? Tentunya hal tersebut jarang boleh ditemukan dimanapun. Tapi bulan Oktober ini sebuah kedai bunga di Inggris menyediakan jenis bunga mawar yang boleh menyala dalam gelap.
Buket bunga ini terbatas dan hanya boleh dipesan dan dibeli selama Oktober ini dalam rangka menyambut Halloween. Ketika dilihat pada siang hari bunga mawar ini akan berwarna putih, dan nampak sama dengan bunga-bunga lainnya. Namun saat malam hari tiba, bunga ini akan memamncarkan warna kehijauan yang nampak sangat cantik.
 
 
 
 

30 Jenama Paling Bernilai Di Malaysia 2012

Maybank telah mendapat nombor satu tempat dalam kajian Interbrand Jenama Paling Bernilai Malaysia (MMVB) 2012.Digabungkan 30 Malaysia jenama yang paling berharga tahun ini berjumlah  RM80.2bil, peningkatan 49% dari tahun 2009, menurut Interbrand perundingan jenama global.

Tahun ini, tiga bank dan tiga telco telah mendahului kajian Interbrand Malaysia. The Star sekali lagi pada senarai teratas negara 30 jenama yang paling berharga dengan nilai jenama bernilai RM384mil, pertumbuhan sebanyak 3.5% sejak tahun 2009.



Khasiat Kacang panjang

Kacang panjang memenuhi nutrisi harian dalam bentuk beta karotin, klorofil, protein, riboflavin, serat, zat besi, vitamin B1, vitamin B2, vitamin B6, folat, tembaga, magnesium, mangan, potasium, zink, dan selenium..

Bukan hanya manfaat dari pelbagai nutrisi baik, kacang panjang juga bebas dari kandungan lemak jahat dan juga kolesterol.. selain itu kacang
panjang juga rendah lemak dan juga sodium. 



Kacang panjang
 
 
 

Apakah Khasiat Daging Burung Merpati?

Bagi penggemar daging burung, mungkin burung merpati bukanlah asing bagi mereka selain burung puyuh. Namun, tahukah anda apakah khasiat burung merpati? Sebenarnya ia banyak digunakan oleh bijak pandai Islam dan Melayu dahulu kala. Daging burung merpati mengandungi protein, lemak, kalsium, fosforus dan kalori. Sangat efektif untuk meningkatkan kecerdasan terutama kanak-kanak.Ketahui apakah khasiat di bawah ini.
 

TAHUKAH KAMU BAGAIMANA CARANYA IMAM MALIKI MENGHAFAL HADIS?


Petang itu selepas sembahyang ansar,Imam Malik bertemu dengan Ibnu Syaibab az-Zuhri lalu menyatakan hasratnya mahu menuntut ilmu hadis. 

"Menurut sahabatku Imam Abdul Rahman al-Rai, kamu sudah dapat menghafal Al-Quran. Menurut Rabi'ah al-Rai pula kamu sudah dapat menguasai ilmu fikah. Apakah kamu masih belum berpuas hati dengan ilmu yang sudah pelajari ?" tanya Ibnu Syibab az-Zuhri. 



Keadaan Mengumpat Yang Dibenarkan


Imam Nawawi dalam kitab Syarah Shahih Muslim dan Riyadhu As-Shalihin, menyatakan bahwa ghibah atau umpatan hanya diperbolehkan untuk tujuan syara' yaitu yang disebabkan oleh enam hal, yaitu:

1. Orang yang teraniaya boleh menceritakan dan mengadukan kezaliman orang yang menzhaliminya kepada seorang penguasa atau hakim atau kepada orang yang berwenang memutuskan suatu perkara dalam rangka menuntut haknya.
Hal ini dijelaskan dalam Al-Qur'an surat An-Nisa ayat 148:




Berjalan kaki 5,700km untuk tunaikan haji


                   SENAD HADZIC



SARAJEVO - Seorang lelaki Islam Bosnia yang berjalan kaki untuk menunaikan ibadah haji di Mekah pada tahun lalu memberitahu agensi berita AFP bahawa dia tiba di kota suci tersebut selepas merentasi tujuh buah negara termasuk Syria yang kini dilanda perang saudara.

"Saya tiba di Mekah pada Sabtu lalu. Saya tidak letih, ini merupakan hari paling bahagia dalam hidup saya," kata Senad Hadzic menerusi satu temu bual telefon.



Selasa, 23 Oktober 2012

Panggilan Dari Teman Yang Dah Meninggal Dunia

Tujuan saya cerita saya ini bukan lah untuk menakutkan dan mengaibkan sesiapa. Nama saya Naz, saya berasal dari sebuah daerah di Johor. Pengalaman yang ingin ceritakan ini berlaku pada beberapa kawan saya.

Perkara ini berlaku sekitar tahun 2001, ketika itu saya serta kawan-kawan sedang meniti alam remaja. Yelah pada zaman itu kami dalam suasana keseronokan. Pada akhir bulan Oktober pada tahun itu, saya dan kawan-kawan telah dikejutkan dengan berita kematian salah seorang kawan saya yang telah disahkan berpunca dari serangan jantung. Bila dapat berita yang mengejutkan ini, saya serta kawan-kawan yang lain berasa amat terkejut kerana selama ini arwah tidak menunjukkan tanda-tanda dia sakit.


Tumbuhan Berumur Paling Panjang Di Dunia!!

Organisma yang paling tua di dunia didominasi spesies yang boleh membiak secara aseksual. Hal ini membantu mereka mengelakkan mutasi dan parasit. Tumbuhan ini ternyata memiliki umur yang tidak pernah kita bayangkan sebelum ini, bahkan mungkin tumbuhan ini merupakan saksi sejarah bisu bumi yang dapat mengungkapkan sejarah bumi pada dahulu kala.

Tumbuhan berikut dirangking berdasarkan umur yang paling tua, seperti dikutip dari laman Telegraph


Kuning dan Jingga Kaya Karotenoid



Memilih buah-buahan dan sayur-sayuran daripada pelbagai warna adalah salah satu strategi untuk memastikan tubuh mendapat nilai khasiat pemakanan yang baik.

Dalam kebanyakan kes, lebih gelap warna buah-buahan atau sayuran berkenaan, lebih banyak jumlah khasiatnya. Pada masa sama, setiap buah-buahan dan sayuran juga mempunyai gabungan vitamin, galian serta pelbagai khasiat yang unik.




Gambar Letupan Nuklear


Umum mengetahui bahawa bom nuklear adalah sejenis bom yang sangat merbahaya. Pada tahun 1945 letupan bom atam di Hiroshima dan Nagasaki telah mengorbankan lebih 90, 000 orang penduduk. Letupan nuklear akan menghasilkan awan berbentuk cendawan pada langit disekitar kawasan letupan. Post kali ini kami nak tunjukkan bagaimana rupa sesebuah letupan nuklear jika ia berlaku.


nuklear 1 Gambar Letupan Nuklear
                                                                    letupan nuklear 1



Senarai 10 Jenama Paling Berkuasa Di Dunia.

enarai 10 jenama paling berkuasa di dunia. Maklumat ini adalah berdasarkan kajian dikeluarkan oleh sebuah syarikat perunding jenama, Interbrand pada 16 September 2010. Nilai syarikat yang tersenarai ini adalah dalam juta USD$
1. Coca-Cola $70,452,000,000
 
 
 

Rempeyek Resipi Emak


Si Syawal peminat rempeyek no.1. Dek kerana dia ni cukup cerewet, hanya rempeyek air tangan neneknya saja yang digemari. Tapi...jumpa waktu raya sajalah. Kali ni pandai pulak dia mengusulkan Ummi belajar buat rempeyek dari nenek sementara nenek ada di SP. "Senang nanti Syawal nak makan....Ummi boleh buat sendiri"
 
 

Makanan Sihat Yang Mungkin Anda Tidak Makan

Zaman sekarang banyak sangat makanan yang tidak sihat yang sangat digemari termasuk makan ringan yang menggoda masyarakat dengan harga yang murah.Walaupun banyak makan yang tidak berkhasiat tapi banyak juga pilihan untuk makanan yang berkhasiat tetapi jarang diambil oleh masyarakat sekarang kerana tidak mempunyai rasa yang menarik.

Antara makanan yang mungkin tidak dimakan oleh masyarakat sekarang adalah :



  1. Pepitas (Biji Labu)
 
 
 
 

Kad Kredit Berkompas - Tunjuk Arah Kiblat

Kad kredit berkompas pertama di dunia

Sebuah bank di Emiriyah Arab Bersatu (UAE), Bank Al Hillal memperkenalkan kad kredit dilengkapi kompas yang menunjukkan arah kiblat. Pengenalan kad kredit MasterCard baru itu adalah sempena pelaksanaan undang-undang syariah mengharamkan faedah dikenakan terhadap pinjaman di negara-negara Arab.


 
 
 
 

Kisah Nabi Ibrahim & Malaikat Izrail

Nabi Ibrahim mempunyai sebuah rumah kecil yang khas digunakannya untuk beribadat kepada Allah. Apabila hendak keluar, rumah itu akan dikunci supaya tiada sesiapa pun yang boleh masuk dan merosakkan rumah ibadatnya itu. Bagaimanapun, suatu hari Nabi Ibrahim terkejut kerana sebaik memasuki rumahnya itu, didapati ada seorang lelaki di dalamnya.

"Siapa kamu yang berani menceroboh rumahku?" tanya Nabi Ibrahim.

"Aku dimasukkan ke dalam rumah ini oleh tuan empunya rumah ini," jawab lelaki itu ringkas.


 

Hebat! Gajah Dikalahkan Oleh Sekumpulan Burung!

Salam sejahtera... Kebiasaan makhluk yang besar tidak akan kalah dengan makhluk yang lebih kecil darinya. Tetapi, berlainan pula di Kenya apabila salah satu makhluk terbesar, gajah takut dengan sekumpulan burung yang membentuk seperti awan berukuran sangat besar. Sekumpulan burung dilihat mengerumuni gajah yang kelihatan akan meminum air di lubang air Satao Timur Tsavo. 

Burung yang mempunyai berat lebih kurang 10 gram ini dapat mematahkan ranting pokok jika mereka bertenggek beramai-ramai di pohon. Jangankan gajah, makhluk yang jauh lagi ganas seperti singa atau harimau pun boleh lari lintang pukang apabila terserempak dengan gerombolan ini.

 
 
 
 

Keindahan masjid kedua terbesar di dunia ini, sujud boleh melihat terus ke dalam laut

Banyak destinasi pelancongan di dunia yang menarik untuk dikunjungi, kerana agama dan seni binanya. Kedua-dua hal ini ada di Masjid Hassan II yang terletak di Casablanca, Maghribi.

Masjid Hassan II merupakan masjid kedua terbesar di dunia. Menara masjid setinggi 210 meter disebut sebagai menara masjid yang paling tinggi di dunia. Masjid yang mempunyai kapasiti 25 ribu orang ini dibina hanya dalam tempoh enam tahun, mulai 1980 dan direka oleh arkitek warga Perancis, Michel Pinseau.
 
 

Isnin, 22 Oktober 2012

Melawan Usikkan Hantu Pocong di Batu 3 Mentakab Berhampiran Simpang Temerloh-Jerantut


Apabila ada anak2 ataupun rakan2 melalui jln batu 3 Mentakab antara temerloh menghala ke jerantut haruslah berhati2 kerana ramai yg sudah terkena usikkan hantu kucung/pocong di situ..citer ni kalu yusri kru tau ni memang die nk buat filem ni mcm filem karak tu..Ia terletak berhampiran dengan estate kuala krau mentakab.
 
 

Setem - Dipertuan Agong

Al-Sultan Almu'tasimu Billahi Muhibbuddin Tuanku Alhaj Abdul Halim Mu'adzam Shah Ibni Al-Marhum Sultan Badlishah diputerakan pada 28 November 1927. Sultan Kedah yang ke-27. Yang di-Pertuan Agong Malaysia yang ke-5 pada tahun 1970 - 1975 dan ke-14 mulai 13 Disember 2011 untuk kali kedua.      

Setem lama...Daulat Tuanku!  muazkkgp.blogspot

Lebih Baik Curiga Jika Mahu Selamat (Taktik Jahat)

Kita selalu dipesan agar jangan menerima apa-apa makanan atau minuman yang diberikan oleh individu yang kita kurang kenali. Risiko diberikan makanan yang sudah dimasukkan bahan yang boleh memabukkan adalah tinggi. Kita akan mudah diapa-apakan sekiranya sudah menjadi khayal atau mabuk. Hal ini sudah kerap diceritakan orang berlaku kepada anak-anak gadis dan wanita. Dalam filem-filem selalu ditayangkan hal ini bagi menunjukkan bagaimana kemungkinan itu boleh berlaku.

Adakah makanan atau minuman yang di dalam bungkusan, iaitu yang belum dibuka selamat dari risiko ini?

 
 
 
 

Setem _

Bumi Akan Bergelap Pada 23, 24 dan 25 Disember 2012

Pihak NASA menjangkakan akan berlaku fenomena bumi akan gelap selama 3 hari iaitu bermula pada 23, 24 dan 25 Disember 2012. Apakah ini satu bencana atau anugerah? Entah benar atau ke tidak hanyalah jangkaan manusia sahaja.

 
 
 
 

Kolo Toure Nikah Di Masjid

Bek Manchester City Habib Toure dikenali sebagai pemain bola sepak beragama Islam yang taat menjalani ibadahnya sebagai seorang muslim. Tak hairan ketika ia melangsungkan perkahwinan, Kolo melangsungkannya di sebuah masjid.

Ya, mungkin sedikit yang mengetahui jika Kolo Habib Toure melangsungkan pernikahan selesai menghantar City merampas gelaran Liga Primer Inggeris akhir musim lalu. Bertempat di ibu kota Pantai Gading, Abidjan, Kolo menikahi tunangannya, Chimene Akassou, Khamis, 14 Jun 2012.
 
 
 

Ahad, 21 Oktober 2012

Ombak Membeku Di Antartika

OMG! suhu rendah yang berlaku di Antartika mampu membekukan ombak sebesar bangunan 5 tingkat.
Betapa besarnya kuasa Allah menciptakan seluruh alam ini...
 
 
 
 

Lampu Cantik Dari Bahan Terbuang

Kalau dah kreatif tu, barang2 terbuang pown boleh diolah dan dijadikan rekaan yang sangat2 menarik.  Macam botol2 terbuang ni ditransformkan menjadi satu deko lampu yang cantik untuk hiasan rumah.  
 
 
 

9 Keajaiban Rahim Ibu!

Assalamua’laikum.

Mana tempat paling selamat? Agaknya, apa jawapan deme (anda)? Rumah? Pejabat? Dalam kereta? Kapal terbang? Roket? Inkubator? Anda boleh namakan apa saja. Tapi, pernah tak kita fikir tempat yang paling selamat setakat kita hidup sampai ke hari ni, hari Jumaat 19 Oktober 2012. Semua pernah duduk kat tempat ni. Bohonglah kalau ada yang kata tak pernah. Kalau tak ingat, itu ambe setuju.


Kat mana adik-adik, abang-abang, kakak-kakak sekalian? Iye, dalam perut ibu kita. Satu tempat yang kita panggil, RAHIM (bukan Pakcik Rahim sebelah rumah tu yer…). Oooo…patutlah takde orang yang ingat…hehe…



Jual lembu dengan cara yang unik

Seorang ahli perniagaan, Ramdoni mengubah suai bilik pameran kereta miliknya menjadi tempat jualan sejumlah lembu untuk dikorbankan pada sambutan Hari Raya Aidiladha di sini.
 
 
 
 

Anda Berkenan .

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...