Khamis, 27 September 2012

Stres Boleh Mengecilkan Otak

Bagi anda yang sering mengalami stres, jangan menganggap remeh akibat stres ini! Menurut kajian terbaru, stres atau tekanan ringan benar-benar boleh menyusutkan otak dan menyumbang kepada degradasi emosional dan mental.

Seperti dikutip Zeenews.com, para penyelidik akhirnya mencari satu alasan mengapa hal ini boleh terjadi, ketika suis genetik perseorangan yang menyebabkan hilangnya sambungan otak pada manusia dan kemurungan pada model haiwan.

 
 
 
 
 
 
 
Penemuan ini menunjukkan adanya suis genetik yang dikenali sebagai faktor transkripsi yang merepresi ekspresi dari beberapa gen diperlukan untuk pembentukan hubungan sinaptik antara sel otak. Pada gilirannya, ini boleh memberikan sumbangan untuk kehilangan massa otak.

"Kami ingin menguji gagasan bahawa stres boleh menyebabkan hilangnya sinapsis otak (sambungan sel saraf) pada manusia," kata penulis senior kajian Ronald Duman, profesor psikiatri, neurobiologi dan farmakologi di Universiti Yale.

"Kami menunjukkan bahawa litar yang biasanya terlibat dalam emosi, serta kognisi, boleh terganggu apabila faktor transkripsi perseorangan diaktifkan," tambahnya.

Pasukan penyelidik juga menganalisis rangkaian dari pesakit depresi dan tidak depresi yang berasal dari sebuah bank otak dan mencari pola yang berbeza dari pengaktifan gen.

Hasilnya, otak pesakit yang mengalami kemurungan menunjukkan tahap yang lebih rendah pada ekspresi gen yang diperlukan untuk fungsi dan struktur sinapsis otak. Demikian hasil kajian yang diterbitkan di jurnal Nature Medicine.
detikmasa

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...