Ahad, 23 September 2012

10 Bangunan Pencakar Langit Terunik di Dunia.

Unik, cantik menarik dan lain dari yang lain... Itulah antara ciri2 yang terdapat pada rekaan bangunan yang unik di dunia ini.. Kita berbangga kerana Malaysia turut tersenarai di dalam senarai ini. Jadi jom kita selongkar antara rekaan pencakar langit yang unik dan istimewa di dunia..!!
1. Aqua Tower USA
Terletak disebelah timur Lakeshore Chicago Amerika Serikat, memiliki tinggi 250 meter dari tanah. Gedung ini memiliki rekaan yang sangat unik strukturnya.
 
 
 
2. Chicago Spire, USA
Bangunan ini akan menjadi gedung tertinggi di Amerika Syarikat  akhir tahun 2010. Gedung yang memiliki 150 lantai ini sangat unik mirip dengan pensil, direka oleh Garrett Kelleher, sehingga kini sudah 800 orang boook untuk menginap di hotel mewah ini.
3. Kantor Pusat CCTV (TV Nasional Cina) 
Bertempat di pusat bisnis utama di Beijing sangat tepat dan strategik bagi orang yang akan mengunjunginya. Memiliki 54 lantai dan tinggi 234 meter (Dji Sam Soe) yang bila dijumlahkan menjadi bilangan 9 (angka yang dipercaya memiliki tuah bagi banyak orang di Tiongkok. Lihatlah di gambar bagaimana rekaan gedung ini benar benar unik dan menarik
4. Regatta Hotel Jakarta, Indonesia
Bangunan hotel yang memiliki nuansa kelautan ini sangat unik terdiri dari beberapa buak gedung dan satu gedung utama yang didesain mirip mercusuar, begitu mengesankan bentuknya. Boleh bangga tuh ternyata salah satunya ada di negara kita.
5. Songjiang Hotel, Shanghai
 
Atkins berjaya menghasilkan rekaan hotel 5 bintang , berlokasi di   kota Shanghai  iaitu Songjian dengan nuansa danau bekas tempat pertambangan yang sudah tidak digunakan lagi. Benar-benar sangat indah    untuk menikmati penginapan di hotel ini.
6. Russia Tower, Moskow  
diperkirakan selesai tahun 2012, dilengkapi parking bawah tanah yang mampu menampung sejumlah 3. 680 buah kereta pacuan empat roda. 
7. Penang Global City Centre, Malaysia 
Berada di pulau Penang Malaysia lebih dikenal dengan sebutan PGCC Complex
8. Gazprom Headquarters, Russia 
 Berada di St Petersburg dengan bentuk mirip dengan jagung sehingga penduduk setempat menamakannya Corn on The Cob.
9. Burj Khalifa Dubai, UAE  
Merupakan bangunan dengan struktur tertinggi yang ada di dunia hingga saat ini.
10. Rumah Kediaman Antilia, India 
Rekaan seumpama ini sangat sesuai di adaptasikan di atas kawasan tanah yang tinggi nilainya... 
selongkar10

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...