Sabtu, 14 Disember 2013

Antara Orang Yang Paling Sombong Di Dunia

Assalamualikum 

Alhamdulilah dapat lagi bersama setelah dua hari acik tak kemas kini entri terbaru. Sangat sibuk kerana ada "shooting" , kena buat news dan persiapan untuk berita yang bakal di siarkan.  Memang setiap hari tidak leka dari menghadapi masalah dan kadang kala ada sahaja yang tak kena Acik percaya satu hal bahawa Allah sentiasa menguji kita dengan pelbagai jenis dugaan. Orang yang bersabar dan ikhlas menerimanya, orang itu lah yang Allah paling sayang
 
 

Dalam setiap keluh yang kita rasa dan hadapi, jadikanlah setiap nafas ini sebagai permulaan hari baru, setiap pandangan menjadi lebih baik, setiap pendengaran adalah kebaikan, jadikan segalanya kebaikan hanya untukmu Ya ALLAH.Dan ketika kekhilafan menyapu sedikit demi sedikit kebaikan itu, jangan biarkan diri kita terus terlena dan menyalahkan takdir. Ayat yang selalu katakan : 


Aku dah berusaha macam nak gila tapi tak dapat apa yang aku mahukan Aku buat kerja dengna ikhlas tetapi akhirnya aku di tubuh tak buat kerja dengan bagus aku cuba jadi isteri yang baik tetapi akhirnya suami aku curang

Dan banyak lagi, jika dengar satu persatu jadi geleng kepala . Semua yang berlaku dalam dunia ini bersebab dan alasan yang tidak tak tahu pastinya akan ada hikmah walaupun lambat penjelasaannya.

Jika berduka, jika hiba dan lemah tak berdaya jangan biarkan diri membawa haluannya sendiri, jangan biarkan terlalu ikut emosi dan terbawa oleh perasaan. Bila kecewa ? apa yang biasa kita lakukan ? hanya update di facebook (meluahkan segala yang rasa di hati), hanya luahkan pada kawan-kawan ? 

 Dan bila dah berjaya ?  


Kejayaan aku hari ini adalah hasil usaha aku sorang jer !!!

Jangan jadikan tangan ini hampa, tiada yang dapat di bawa sebagai pemberat amal kebaikan nanti. Jangan jadi manusia yang sombong di dunia ini. Seharusnya ketika duka dan gembira itulah saat kita sentiasa bersamaNya dan bermohon padaNya.

Sebagian manusia terlalu sombong, tidak mau berdoa, seakan ia dapat menghasilkan sesuatu tanpa pertolongan dari Allah Ta’ala.Sebagian manusia terlalu sombong, tidak mau berdoa, seakan ia dapat beribadah tanpa pertolongan dari Allah Ta’ala. 

Sebagian manusia terlalu sombong, jarang berdoa, seakan kekuatan manusialah yang dapat mewujudkan segala pekara di dunia tanpa pertolongan dari Allah Ta’ala.Cuba perhatikan hal-hal berikut, niscaya kita akan semangat selalu berdoa kepada Allah Ta’ala atas keperluan dunia dan akhirat kita.
  
Seorang yang tidak berdoa adalah orang sombong

{وَقَالَ رَبُّكُمُ ادْعُونِي أَسْتَجِبْ لَكُمْ إِنَّ الَّذِينَ يَسْتَكْبِرُونَ عَنْ عِبَادَتِي سَيَدْخُلُونَ جَهَنَّمَ دَاخِرِينَ} [غافر: 60]

Dan Rabbmu berfirman: “Berdoalah kepada-Ku, niscaya akan Kuperkenankan bagimu. Sesungguhnya orang-orang yang menyombongkan diri dari menyembah-Ku akan masuk neraka Jahanam dalam keadaan hina dina.” (QS. Al Mukmin: 60).

Ya Allah hanya Engkau yang Maha Hidup dan pemilik hidup. Jadikan hidup hamba penuh makna dengan limpahan kasih sayang-Mu. Ingatkan segera atas kekhilafan.Orang adalah senjata orang islam, jangan anggap ia sebagai pekara yang kecil dan boleh di abaikan. Mari kita muhasabah diri dan baiki diri.
http://www.akupenghibur.com

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...