Paska Perang Dunia Kedua negara-negara
besar dunia mahu mempunyai segerombolan pesawat pejuang jet yang jelas
lebih berkemampuan dari pesawat turboprop sedia ada. Enjin jet ciptaan
Sir Frank Whittle dan kepantasan pesawat jet NAZI Messerschmitt Me 262
menyebabkan kepupusan pesawat pejuang berkipas sebagai pesawat barisan
hadapan tentera udara dunia. Sungguhpun begitu pesawat pejuang jet yang
pantas membuatkan ianya mustahil untuk digunakan di atas kapal
pengangkut pesawat yang sedia ada. Teknologi menerbangkan dan
mendaratkan pesawat jet masih belum wujud pada ketika ini.
Pada tahun 1953, Tentera Laut Amerika
Syarikat memulakan projek pesawat jet amfibia untuk kegunaan mereka.
Pada pandangan Admiral yang ada jika kapal pengangkut kapal terbang
tidak mampu menjadi platform pelancaran pesawat jet, sebuah pesawat dua
alam ialah jawapan kepada permasalahan ini. Convair F2Y Sea Dart ialah
pesawat yang dicipta ia diperkasakan dua enjin jet. Seperti pesawat
amfibia yang sedia ada Sea Dart boleh mendarat dan terbang di atas
permukaan air. Bagi memudahkan penerbangan ia dilengkapi sistem ski yang
menghasilkan tujahan keatas. Sebanyak 5 prototaip dihasilkan dan dua
konfigurasi ski digunakan. Ada yang menggunakan sepasang ski dan ada
yang menggunakan hanya sebuag ski. Dalam penerbangan percubaan didapati
Sea Dart mempunyai masalah gegeran yang kronik. Ia juga gagal terbang
pada kelajuan supersonik seperti yang dimahukan oleh Tentera Laut US.
Sungguhpun begitu Sea Dart masih sehingga kini memegang rekod sebagai
pesawat amfibia terpantas dunia.
Pada tahun 1954 sebuah Sea Dart meletup diudara ketika percubaan terbang
pada kelajuan tinggi sehingga mengakibatkan kematian juruterbangnya.
Pada tahun yang sama terdapat perancangan baru dari Tentera Laut US
untuk meletakkan Sea Dart di atas kapal selam nuklear dan sekaligus
menghasilkan kapal selam pengangkut kapal terbang. Tentera Laut US nyata
meniru idea ini dari kapal selam Sen Toku I-400 milik Tentera Laut Imperial Jepun.
Pada tahu 1957 projek Sea Dart dihentikan kerana gagal memenuhi
keperluan yang ditetapkan. Pada masa yang sama Tentera Laut US sudah
berjaya menghasilkan sistem menerbangkan pesawat jet dari pesawat
pengangkut kapal terbang menggunakan sistem lentingan stim yang sehingga
kini masih lagi digunakan secara meluas
Empat prototaip Sea Dart masih wujud dan dipamerkan di beberapa muzium
seluruh Amerika Syarikat. Sehingga hari ini masih tiada pesawat pejuang
amifibia digunakan oleh mana-mana negara dunia. Yang ada hanyalah Beriev
BE-200 Altair buatan Russia
Laporan asal Wikipedia/fuhh.my
Tiada ulasan:
Catat Ulasan