Rabu, 4 Disember 2013

Keindahan Pulau Terpecil Di Dunia : Tristan da Cunha


Pulau Terpecil Di Dunia : Tristan da Cunha

Tristan Da Cunha terletak kira-kira 1,750 batu dari Afrika Selatan, dan 1,500 batu dari main island (Saint Helena). Ini bermakna ia adalah pulau yang Terpencil didunia
 
  
 
 
Titik tertinggi di pulau ini adalah gunung berapi yang dikenali sebagai Queen Marys Peak, yang meletus pada tahun 1961, memaksa pemindahan seluruh penduduk ke UK
 
 
Iklim di pulau adalah subtropika laut dengan perbezaan suhu yang kecil antara musim panas dan musim sejuk dan antara siang dan malam (sekitar 59 darjah F). 
 
 
Keseluruhan Pulau diselubungi kawasan pergunungan kecuali ibu negara
 
 
Industri pelancongan di pulau ini sangat kecil. Hanya terdapat 6 kabin yang menyediakan tempat tinggal untuk pelancong.
 
 
Perkhidmatan kesihatan adalah percuma. Hanya terdapat seorang doktor pemastautin daripada Afrika Selatan dan lima jururawat yang bertugas.
 
 
Pulau ini didiami oleh 275 penduduk. Kebanyakan peneroka asal adalah dari british dan  Belanda. Penduduk hari ini terdiri daripada 80 keluarga dengan hanya 8 nama keluarga . 
Glass, Green, Hagan, Lavarello, Repetto, Rogers and Swain.
 
 
Hanya terdapat tiga bot yang membuat perjalanan dari Cape Town ke pulau ini dalam masa setahun. Jadi mereka terpaksa merancang perjalanan mereka lebih awal.
 
 
Pulau ini ditemui pada tahun 1506 oleh Tristão da Cunha dari Portugal. Malangnya beliau tidak dapat mendarat dipulau tersebut kerana kesukaran. Walaubagaimanapun, beliau menamakan pulau tersebut, Ilha de Tristão da Cunha, mengambil sempena namanya. Pulau ini pertama kali didiami pada 1810.
 
 
Tiada penduduk baru dibenarkan bermastautin di pulau ini.
http://myblogsantai.blogspot.com/

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...