Khamis, 20 Ogos 2015

INFO -Tahukah Anda Kepanasan Badan Hilang Melalui Kepala?


Demam 
Kajian seorang pakar otak, V.G. Rocine, mendapati bahawa fosforus otak mencair pada suhu 42 darjah selsius (108 darjah fahrenheit).

Kecairan fosforus otak boleh terjadi sekiranya seseorang itu terdedah di bawah terik matahari bagi suatu tempoh jangka masa yang lama tanpa sebarang penutup atau pelindung kepala.

Kesan kepanasan suhu kepala yang melampau ini boleh mengakibatkan fosforus otak mencair sehingga fungsi otak menurun selain menyebabkan kerosakan kekal pada saraf otak, kehilangan memori dan kehilangan sebahagian fungsi otak.



Kajian V.G. Rocine ini selari dengan artikel bertajuk Highest Phosphorus Foods di Canadian Neuro-Optic Research Institute Online yang menyatakan sekiranya suhu badan seseorang mencecah lebih daripada 105 darjah Fahrenheit, ia amat berbahaya kerana fosforus otak akan cair sekaligus menjejaskan kesihatan otak.
Namun, kerosakan otak masih boleh diukur dalam julat yang kecil kesan pendedahan kepala terkena bahang panas matahari.

Jadi, kita dinasihatkan supaya menutup kepala sekiranya berada di bawah terik matahari atau keadaan cuaca panas.

Karima Burns pula melalui artikelnya bertajuk The Science Behind The Veil mendedahkan bahawa keputusan ujian perubatan turut mendapati sebanyak 40 hingga 60 peratus daripada tahap kepanasan badan seseorang turut hilang melalui kepala.

Melalui artikelnya yang disiarkan dalam web Islamonline.net, Karima menyatakan sesiapa yang menutup kepala pada musim sejuk, mereka lebih mampu mengawal suhu badannya sekitar 50 peratus berbanding yang tidak berbuat begitu.

Demikian juga kaedah meletakkan tuala basah diatas kepala juga amat penting bagi mengeluarkan suhu panas dalam badan seseorang.

 http://www.sentiasapanas.com

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...