Jumaat, 28 Ogos 2015

TIPS - Makanan Penyubur Untuk Cepat Dapat Anak


bu
Makanan Penyubur.Terdapat beberapa menu makanan yang dapat menyuburkan kandungan yang boleh ada ambil setiap hari.

Untuk lebih mudah dan cepat mengandung ada beberapa proses yang perlu anda lakukan, selain melakukan gaya hidup sihat. Makanan yang dimakan juga boleh meningkatkan kesuburan anda.

Berikut makanan penyubur yang perlu anda ketahui, antaranya…





1.Telur
Telur merupakan sumber makanan yang banyak mengandung protein dan kolin. Kedua zat ini merupakan nutrisi yang sangat bagus untuk menjaga kesihatan rahim. Rahim yang sihat tentu sahaja akan membuatkan pembuahan sel sperma berjalan dengan sempurna dan tidak mengalami permasalahan.

2. Buah-Buahan & Sayur-Sayuran

Buah-buahan dan sayur-sayuran mengandungi pelbagai jenis kandungan nutrisi yang baik untuk kesuburan. Ia mengandungi antioksidan yang tinggi boleh membuatkan sel reproduksi tidak rosak dan terjaga. Di samping itu, kandungan zat besi dalam buah dan sayur juga boleh melancarkan perjalanan haid. Buah yang bagus untuk menyuburkan kandungan ialah mangga, strawberry dan jambu serta buah-buahan lain yang kaya dengan vitamin. Antara sayur yang menyuburkan kandungan ialah kangkung, bayam, brokoli,kubis bunga, sawi serta sayuran hijau lain.

3. Daging Ayam
Daging ayam adalah salah satu makanan yang kaya dengan zat besi. Zat besi merupakan salah satu nutrisi penting di dalam tubuh yang dapat menyuburkan rahim. Sebaiknya anda menikmati daging ayam secukupnya agar rahim anda sentiasa subur dan tidak terancam dengan kemandulan.

4. Buah Delima
Buah Delima merupakan makanan yang kaya nutrisi. Mengandungi banyak vitamin C, vitamin K, asid folat dan beberapa vitamin serta mineral lainnya. Sejak zaman kuno lagi buah delima dianggap sebagai simbol kesuburan. Malahan, minum jus delima sewaktu hamil juga boleh mencegah bayi anda daripada kerosakan otak.

5. Taugeh
Sejak dahulu lagi taugeh memang tersenarai dalam kategori makanan yang boleh meningkatkan kesuburan. Taugeh mengandungi vitamin B6 yang merupakan nutrisi untuk mengatur hormone reproduksi anda.

6. Kacang Hijau
Kacang hijau banyak mengandungi vitamin E yang boleh membantu anda meningkatkan potensi terjadinya kehamilan. Selain itu, vitamin E juga merupakan antioksidan yang mampu melindungi radikal bebas serta boleh melindungi sel-sel telur ada daripada kerosakan akibat serangan radikal bebas tersebut.

Read more: http://www.wom.my/kesihatan/petua-pemakanan

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...