Sabtu, 18 Februari 2012

Petua Halau Cicak

Sebagai seorang suri rumah kita pasti bosan kalau ari2 dok ngadap nk bersihkan taik cicak...hari ni bersih tgk esok ada plk...merata rata....eeiii...tension btul...x tau camne nk halau cicak2 yg bermastautin dlm umah...belek2 fb smlm aku jumpe petua nk halau cicak dri fb pak ngah-farid ismeth emir...jd aku nk kongsi la dgn kwn2 semua...


1.Makanan cicak ialah serangga. Lagi banyak serangga lagi banyak cicak. Sikit serangga, sikit cicak. Kalau anda ingin hapuskan cicak, hapuskan serangga dulu. Cicak akan lari ke tempat lain sebab tidak ada rezeki dalam rumah kita. Kenapa ada serangga di rumah? Dari sampah, saki-baki makanan yang tidak dibersihkan, lantai kotor, makanan mentah tidak ditutup rapi, sarang serangga, highway serangga seperti dahan pokok dari pohon rimbun, tempat lembab dan sebagainya. Makanan kegemaran cicak ialah semut, anai-anai dan lipas.

2. Cicak tidak suka dengan campuran air dan lada merah. Ia tidak tahan pijau. Tumbuk 2 biji lada merah atau 5 cili padi. Bancuh dengan air. Masukkan dalam botol spray dan anda spray di tempat mana banyak semut atau selalu nampak cicak duduk bermusyawarah dalam kumpulannya, ataupun cicak menyorok.

3. Cicak tidak suka dengan kulit telur ayam. Mungkin ia alergik dengan mineral kulit telur. Basuh dan keringkan kulit telur ayam dalam masa 2 atau 3 hari. Pecahkan kecil-kecil. Lekatkan berapat-rapat pada cardboard dan gum.

4. Cicak memang takut dengan kucing. Kucing biasanya bermain-main dengan cicak dan menjadi makanan side-dishnya.

5. Kurang dan banyaknya cicak di rumah berkait rapat dengan kurang atau banyaknya serangga di rumah. Kurang atau banyaknya serangga di rumah, berkait rapat dengan sikap penghuni terhadap kebersihan rumah dan halamannya.
mylovely-fieda

1 ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...