Selasa, 28 Februari 2012

Pelukis Karikatur Nabi Muhammad Ditemui Mati Terbakar


DALAM laporan siasatan, akhbar Arab, yang diterbitkan dari Arab Saudi, telah mendakwa bahawa Kurt Westergaard, kartunis Denmark, telah meninggal dunia dalam kejadian kebakaran.

Pihak berkuasa Denmark telah cuba sedaya upaya mereka untuk menyembunyikan kematiannya, yang tidak menemui sebarang petunjuk tentang bagaimana kebakaran berlaku dan mengapa hanya di dalam bilik di mana Kurt Westergaard duduk sahaja yang terbakar. 
 

Siasatan awal menunjukkan bahawa kartunis, yang melakukan kekufuran dengan melukis karikatur Nabi Muhammad SAW, telah meningkatkan tahap keselamatan setelah menerima banyak ancaman dari seluruh dunia selepas umat Islam telah marah kerana penerbitan yang berulang-ulang karikatur di akhbar Eropah.

Pada Februari 2008, tiga warga Arab telah ditangkap kerana tuduhan penglibatan mereka dalam yang memplotkan kematian Kurt. Seorang lelaki Somalia telah juga cuba menikam beliau tetapi polis berjaya menyelamatkannya.

Laporan siasatan berkata kejadian itu berlaku beberapa hari lepas di mana Westergaard telah parah terbakar dan mati di tempat kejadian, tetapi media antarabangsa telah menyembunyikan peristiwa tersebut.

Pihak berkuasa Denmark setakat ini tidak dapat mencari sebarang pembayang mengenai punca api.

Akhbar Saudi berkata kematian Kurt menunjukkan betapa berkuasa Allah SWT, seperti walaupun pengaturan keselamatan foolproof, tiada dapat menyelamatkan dia dari akhir tragis.
 
KAKIONLINE

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...