Selasa, 21 Februari 2012

Lelaki Tanam Kamera Pada Kepala

Lelaki Tanam Kamera Di Kepala
Lelaki Iraq bernama Wafaa Bilal yang juga profesor fotografi di New York University’s Tisch School of Arts, ini ingin merakam kehidupannya dari dua sisi sekaligus dan munculah idea tak masuk akal, menempatkan dan melekatkan kamera pada tengkorak kepala??


Tapak kamera dipasang menggunakan bahan diperbuat dari titanium di belakang kepalanya. Dengan itu, ia dapat merekam gambar video secara ‘real time’ semua perkara dan visualiti yang berada di sekelilingnya.

Kamera yang terpasang melalui operasi pada Desember 2010 itu, mampu mengambil sebuah gambar dalam satu minit. Kamera yang sama juga berfungsi sebagai penanda GPS.

Menurut Wafaa, hal ini tetap dilakukan demi kecintaannya terhadap seni. Semua gambarnya akan dijadikan sebuah persembahan berupa seni kontenporeri di Muzium Seni Doha, Qatar.

Walaupun mengakui operasi pemasangan di sebuah salon body piercing sangat menyakitkan, Wafaa gembira kerana dapat merakam visual kehidupan sehariannya.

Tanam Kamera Pada Kepala
“Bila mengingat peristiwa yang terjadi di kota Najaf yang penuh bom ketika kami menyelamatkan diri, saya sangat teringin untuk merakamnya,” katanya dipetik BBC News.”

Namun kaedah lelaki Iraq ini terhenti setelah sebulan lebih menjalankan misinya. Tubuhnya tidak boleh menerima alat kamera tersebut. Pada 3 Februari 2011, doktor melakukan operasi membuang set kamera tersebut kerana menimbulkan risiko kesihatan. Menurut doktor lagi, pemasangan kamera tersebut menyebabkan gangguan dan rasa sakit walaupun diubati dengan antibiotik dan steroid.

Wafaa tidak menyerah kalah, dia menyatakan di laman webnya WafaaBilal.com bahawa akan segera menggunakan kamera lain setelah sihat semula. Namun kali ini dia akan menggantungkan kamera bertali pada lehernya yang mana fungsinya tetap sama, boleh mengambil gambar dan merakam video.

edidikini

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...