Rabu, 22 Februari 2012

MCA Gerakan dicabar kemuka bukti

ALOR SETAR – Menteri Besar Kedah, YAB Dato’ Seri DiRaja Ustaz Azizan Abdul Razak menggesa pemimpin MCA dan Gerakan kemukakan bukti atas dakwaan mereka terhadap kerajaan negeri yang meminta badan bukan kerajaan (NGO) perlu memulangkan semula 30 peratus daripada jumlah bantuan yang diterima.

Menurut beliau, berdasarkan polisi kerajaan negeri, peruntukan yang ditetapkan kepada setiap wakil rakyat untuk tujuan projek-projek kecil diserahkan kepada pejabat daerah yang bertindak sebagai pengawal.

Oleh demikian, segala pembayaran yang telah siap dibayar oleh pejabat daerah atas nama kontraktor terlibat dengan menggunakan cek, bukannya secara tunai.

“Mana-mana wakil rakyat yang memerlukan projek-projek projek-projek kecil untuk kawasan masing-masing seperti jambatan patah, membeli peralatan pendidikan, dia maklumkan kepada pejabat daerah “Maka, di sini pejabat daerah akan memilih kontraktor untuk membekalkan dan semua pejabat daerah bila nak buat bayaran mesti bawa keluar cek, tak ada orang bagi duit tunai, dan cek itu mesti atas nama kontraktor,” jelas beliau kepada media selepas mempengerusikan mesyuarat Exco di Wism Darul Aman, di sini.

 Tambah beliau, terdapat juga NGO mahu melakukan projek tersebut sendiri, disebabkan tidak berpuas hati dengan kerja kontraktor, tetapi NGO itu tetap menggunakan nama kontraktor yang telah mendapatkan lesen bagi projek tersebut.

“Kadang kalanya ada NGO yang tak puas hati dengan kerja yang dibuat oleh kontraktor, mereka kata biar kami buat sendiri, di sinilah kontraktor akan mengenakan beberapa perkara.

“Dalam hal ini adalah antara penerima dan kontraktor yang berjaya mendapat projek tersebut, rebet bukan dari kerajaan, mahupun wakil rakyat, maka sebab itu saya meminta mereka kena kaji dulu, apakah prosedur sebenarnya yang berlaku,” ujar beliau.

Beliau sempat menyindir MCA dengan penyelewangan yang mereka lakukan terhadap Port Klang Free Zone (PKFZ) yang berjumlah RM8 bilion.

warta kedah

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...