Sabtu, 25 Februari 2012

10 Spesies Ikan Tercantik Di Dunia.

Terdapat banyak spesies ikan di dunia ini, semuanya cantik dan mempunyai kelebihannya masing2 tetapi menurut penggemar dan pecinta ikan pastinya ada diantara spesies yang menjadi kegemaran kerana kelebihan dan kecantikannya. Jadi jom kita selongkar antara spesies ikan yang tercantik di dunia..!!


10. Siamest Fighting Fish
Ikan ini merupakan spesies ikan akuarium air tawar yang popular. Nenek moyang liar ikan ini yang berasal dari sawah padi Thailand, Malaysia dan Kemboja dan dikenali sebagai pla-Kad diThailand atau angka tiga krem di Khmer.



9. Parrot Fish
Dinamakan Parrot fish kerana bentuk mulutnya seperti paruh burung. Ikan ini menggunakan mulutnya seperti paruh untuk memecah dan memakan invertebrata kecil yang tinggal di batu karang. Biasanya mereka akan makan karang seluruh-seluruh batu atau pasir laut dan kemudian mengunyah invertebrata yang di dalamnya, kemudian membuang yang lain.
 8. Regal Tang
Ikan ini adalah tergolong di dalam keluarga surgeonfish, yang mempunyai bilah kecil kalsium yang boleh disembunyikan di hadapan sirip ekornya. Pisau kecil ini digunakan terutamanya untuk sistem pertahanan dalam menghadapi pemangsa.

7. Coral Beauty
Ikan ini agak mudah untuk dimeliharadi dalam akuarium dan boleh hidup di kedua-dua habitat.

6. Flame Angel
Hubungan ikan berkait rapat dengan kecantikan batu karang/coral. Ia hanya seperti Coral Kecantikan,tetapi sifat tidak Kecantikan Coral 'seteguh'.
5. Koi
Terdapat banyak variasi warna ikan koi (kira-kira 100an). Koi boleh mempunyai oren, merah,putih, keemasan, atau hitam. Sesetengah peminat koi yang sanggup membayar beribu-riburinggit untuk koi hanya mendapati bahawa warna koi corak jarang berlaku. Sering dilihat menjadi ikan perhiasan di dalam kolam2 taman pemilik kediaman yang menganggapnya boleh membawa ong atau nasib baik.

4. Moorish Idol
Ikan ini adalah amat sukar untuk dipelihara di dalam akuarium, dan juga tag harga yang boleh melonjak terlalu tinggi.

3. Lion Fish
Ikan ini juga dikenali sebagai zebrafish. Tulang belakangnya mempunyai racun yang kuat dan cukup berkesan.

 2. Discus
Ikan ini adalah satu spesies ikan air tawar yang bolehlah dikatakan spesies ikan air tawar yang paling indah. Harganya agak mahal, anak-anak ikan ini sekitar3 inci panjang boleh mencecah sehingga $ 50 - $ 80.
1. Mandarin Fish
Terdapat 2 jenis spesis ikan ini, iaitu Mandarinfish standard dan Psychedelic Mandarin. Spesies Standard ini kebiasaannya mempunyai corak dan warna yang lebih baik berbanding spesies Psychedelic. Kos memelihara ikan ini tidak lebih daripada $20 setiap seekor, tetapi masalahnya dari segi kesukaran untuk mendapatkan makanan yang sesuai.
Macamana..Cantik..?? mungkin anda mempunyai pilihan yang tersendiri kan. Ini adalah sebahagian sahaja dari spesies yang cantik.. Semua ciptaan tuhan itu indah dan ada kelebihannya yang tersendiri.

selongkar10

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...