Isnin, 20 Februari 2012

Bayi Pertama Didunia Yang Dilahirkan Dengan Jantung Diluar Tubuhnya

Apabila Ryan Marquiss dilahirkan dengan jantung di luar tubuhnya, doktor-doktor tidak mengharapkan dia untuk terus hidup. Ia adalah satu keadaan yang sangat jarang berlaku dan biasanya bayi yang lahir mati atau mati dalam tempoh tiga hari.

Perkembangan jantungnya juga tidak maju dan dia hanya mempunyai setengah jantung - gabungan kecacatan yang sangat jarang berlaku dan Ryan adalah satu-satunya seumpamanya di dunia.
Doktor menasihati ibu bapanya untuk menamatkan kehamilan apabila ibunya hamil 12 minggu, tetapi mereka menolak. Dan ia adalah satu risiko yang berbaloi apabila Ryan hidup dan menyambut ulang tahun ketiga.




Puan Marquiss, 34, berkata: 'Kami mahu membiarkan segala-galanya terjadi mengikut takdir. Kami tahu ia akan menjadi satu keajaiban jika dia terselamat tetapi kami tidak sanggup menamatkan nyawanya begitu sahaja.

'Doktor memberitahu kami bahawa tiada bayi seperti Ryan yang pernah hidup, jadi hakikat bahawa dia berada di sini dengan kami hari ini, memang menakjubkan..'

Doktor mendapati masalah pada 12 minggu kehamilan ibunya.

Kecacatan itu amat jarang, ectopia cordis, memberi kesan hanya lapan dalam setiap juta kelahiran dan 90 peratus ini adalah lahir mati atau mati dalam tempoh tiga hari. Dan Ryan juga mengalami sindrom jantung hypoplastic, di mana hanya sebelah kiri jantung telah berkembang dengan betul.

Puan Marquiss, yang tinggal bersama suami Henry, 34, dan anak-anak mereka yang lain, Natalie, tujuh, dan Ainsley, lima, di Pennsylvania, Amerika Syarikat, berkata: 'Kami tahu bahawa ia adalah satu keajaiban apabila dia telah dilahirkan hidup dengan jantung di luar tubuhnya, tetapi kemudian mempunyai satu lagi keadaan yang mengancam nyawa iaitu hanya setengah jantung berfungsi. '
Doktor di Pusat Kebangsaan Kanak-kanak Perubatan di Washington menyelamatkannya pada akhir Februari 2009 memalui caesarian, dibantu oleh pasukan 30 profesional perubatan.


Dr Mary Donofrio, Pengarah program jantung janin pada Kebangsaan Kanak-kanak Pusat Perubatan berkata: 'Jika dia terselamat selepas kelahiran jantungnya terdedah dan dijangka akan dijangkiti dan membunuh dia. Walaupun jika jangkitan tidak berlaku jantungnya mempunyai satu ventrikel bekerja dan dia akan memerlukan pembedahan jantung.

Ryan terpaksa menjalani pembedahan di usia hanya dua minggu.


Puan Marquiss berkata: 'Dia benar-benar satu keajaiban perubatan. Apabila saya melihatnya berjalan di sekitar taman permainan dan bermain di dinding memanjat, saya memuji Tuhan. Saya sangat hargai setiap saat.

lulu-page

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...