Pernah tak si kecil tiba-tiba bersin tak berhenti-henti dan mata menjadi bengkak? Ia kerap berlaku apabila dia makan makanan laut, terdedah pada habuk atau berada di cuaca panas terik.

Ada sesetengah kanak-kanak pula akan ditumbuhi bintat merah yang gatal. Sebenarnya gejala ini menunjukkan anak anda alergi terhadap makanan laut dan habuk.

Biasanya, alergi ditandai dengan simptom seperti cirit-cirit, bengkak pada bahagian tubuh serta muntah-muntah. Bagi mengetahui dengan tepat alergi yang dihadapi oleh si kecil ujian khas akan dilakukan.



Kira-kira 15% bayi dan kanak-kanak di Malaysia mengalami alergi seawal usia dan angka ini meningkat saban tahun. Hal ini tidak boleh diambil mudah kerana ia memberikan kesan fizikal dan emosi kepada si manja. Alahan boleh disebabkan oleh pelbagai faktor yang luaran dan pemakanan.

Mari kenali pencetus alergi yang biasa di kalangan anak kecil.

a) Susu lembu
Susu lembu mengandungi protein yang asing buat si kecil. Sebaik-baiknya diperkenalkan selepas mencecah usia setahun. Sebarang produk yang dihasilkan menggunakan susu lembu seperti yogurt, keju, aiskrim dan dadih boleh menyebabkan si manja cirit birit dan muntah.

b) Tungau debu
Organisma kecil yang turut dikenali sebagai dust mites ini hidup di dalam habuk dan membiak di tempat panas dan lembap seperti selimut, tilam, tuala dan kain. Ia menyebabkan si manja bersin dan selesema. Dalam kes kronik boleh menyebabkan sakit dada, asma dan sukar bernafas.

c) Telur
Telur mengandungi protein yang menyebabkan si manja menunjukkan reaksi alergi seperti kegatalan dan tumbuhnya gegata. Si kecil yang alah telur turut alah kepada daging ayam dan spesies unggas.

d) Kekacang
Ada juga si kecil yang alah terhadap kekacang . Ia akan menyebabkan kegatalan sehingga rasa tidak selesa.

e) Ikan dan makanan laut
Bagi si alergi makanan laut, simptom yang terjadi ialah seperti sesak nafas, muntah dan bengkak pada bibir. Makanan laut seperti udang, ketam dan spesies ikan tertentu perlu dielakkan baginya.

Faktor utama penyebab alahan

Anda perlu tahu alahan tidak hanya disebabkan oleh keturunan semata-mata. Ada faktor lain yang menyebabkan hal ini berlaku. Antaranya ialah:

1. Faktor cuaca

Cuaca yang panas dan lembap dan kadangkala ekstrem menyebabkan kesan alergi terutamanya kepada bahagian kulit.

2. Faktor persekitaran

Persekitaran memainkan peranan penting di mana lingkungan yang berhabuk, asap kenderaan, bau cat dan asap rokok boleh mencetuskan kesan alergi pernafasan pada si kecil. Contohnya seperti sesak nafas, gatal mata dan batuk.

3. Faktor genetik

Ya. Ia diwarisi secara genetik dan mengalir dalam darah anda! Jika anda seorang yang mempunyai alergi makan, anak anda mempunyai risiko 60% berbanding si kecil yang mempunyai ibu bapa yang tidak mempunyai alergi.



4. Faktor fizikal

Tubuh yang lemah menyebabkan sistem antibodi badan tidak boleh menyaring apa yang masuk ke dalam tubuh sehingga pencetus alahan ini terlepas masuk dan mula menunjukkan kesannya.

5. Faktor emosi

Stres dikenal pasti sebagai punca yang memicu masalah alergi ini. Ketika tertekan, tubuh menjadi keliru dan menghasilkan igE iaitu imuniglobolin E dan protein yang menyebabkan reaksi alergi.

Tangani emosi anak alergi
Melihatkan orang lain bebas memakan makanan yang alah olehnya, si kecil perlulah sentiasa diberikan sokongan moral yang positif. Tidak dinafikan dia akan rasa terasing dan lemah. Maka anda perlu bijak menghadapi karenah anak yang alergi.

1. Katakan kepadanya “Sayang tidak boleh makan telur sebab nanti sayang akan jadi gatal-gatal. Sabar ya. Mama ada sediakan ikan. Ikan yang paling selamat.”
  
2. Berikan nilai positif dan jangan lupa dengar luahannya. Paling mustahak terangkan kepadanya tindakan anda melakukan semua itu semata-mata demi kebaikan dan kesihatannya.

3. Jangan jadikan alergi sebagai penghalang untuk si manja berkembang sihat.

4. Usah berpantang makan sehingga malnutrisi dan menyekat perkembangan semula jadinya. Carikan makanan pengganti yang mempunyai nutrien seakan-akan sama agar dia boleh mendapatkan vitamin dan mineral yang diperlukan untuk pembesarannya.

Foto kredit: kidsallergy.com.au & angieslist.com /pama