Al-Masjid al-Aqsa |
Lokasinya terletak di
kawasan yang diberkati dan suci. Keberkatan kawasan tersebut bukan
sahaja dapat dinikmati daripada aspek keagamaan sahaja, tetapi daripada
aspek fizikal pun dapat dirasai, seperti kesuburan tanah yang
menghasilkan produk perladangan terbaik, cuaca yang nyaman dan
seumpamanya.
Ramai nabi menjadikan
bumi ini sebagai tempat tinggal di dalam misi dakwah mereka. Masjid ini
juga pernah menjadi kiblat pertama bagi umat Islam.
Suatu masa dahulu, umat
Islam bebas untuk keluar masuk di dalam al-Aqsa. Ramai yang memulakan
pergerakan menunaikan haji dari masjid ini. Apatah lagi terdapat galakan
langsung daripada nabi Muhammad untuk menziarahinya.
Sabda nabi Muhammad SAW di dalam sepotong hadith :
Daripada Abi Sa’id al-Khudri R.A. Rasulullah SAW dilaporkan berkata :
Janganlah bersungguh-sungguh/bersusah-payah pergi berjalan melainkan ke tiga masjid, al-Masjid al-Haram (Makkah), al-Masjid al-Aqsa (Al-Quds) dan Masjidku (Masjid Nabi di Madinah)
Sabda nabi Muhammad SAW di dalam sepotong hadith :
وعن
أبي سعيد الخدري رضي الله عنه عن النبي صلى الله عليه وسلم قال: لا تشد
الرحال إلا إلى ثلاثة مساجد: المسجد الحرام، والمسجد الأقصى، ومسجدي متفق
عليه، واللفظ للبخاري
Janganlah bersungguh-sungguh/bersusah-payah pergi berjalan melainkan ke tiga masjid, al-Masjid al-Haram (Makkah), al-Masjid al-Aqsa (Al-Quds) dan Masjidku (Masjid Nabi di Madinah)
Sehinggalah penjajahan
Zionis ke atas Palestin, al-Masjid al-Aqsa kini sunyi daripada
pengunjung Muslim bukan Arab. Sekatan serta fatwa pengharaman
menziarahinya oleh Mufti Palestin yang turut disokong ramai ulamak
kerana perlu membayar wang yang banyak kepada penjajah Zionis,
menyebabkan hanya sedikit daripada kita yang mengenali bangunan al-Aqsa
yang sebenarnya.
Di dalam bersemangat mempertahankan al-Aqsa, ada antara umat Islam yang cuba untuk memperkenalkan bangunan al-Aqsa.
Antara maklumat yang kerap disebarkan melalui rantaian email dan laman web seperti ini, ialah menyatakan yang Qubbah al-Sakhrah (Dome of the Rock) adalah bukan al-Aqsa.
Mereka mendakwa yang
ianya adalah propaganda Zionis untuk mengalihkan fokus umat Islam
daripada mempertahankan al-Masjid al-Aqsa yang sebenarnya. Ramai daripada kita yang percaya dengan maklumat ini.
Gambar yang kerap disebarkan untuk menunjukkan al-Aqsa yang sebenar |
Dr Haithem F. al-Ratrout |
Saya telah mendapat keizinan beliau untuk menyebarkan maklumat kajiannya, kerana menurut beliau ini merupakan tanggungjawab Muslim bagi memperkenalkan bangunan al-Aqsa yang sebenarnya.
Pembina Al Aqsa Yang Sebenarnya
Untuk mengetahui al-Aqsa, kita terlebih dahulu perlu mengetahui siapakah pembinanya. Menurut ulamak, tidak ada satu nas yang amat sahih menyatakan secara jelas siapakah pembina al-Aqsa.
Cuma terdapat sepotong
hadith sahih menceritakan secara umum pembinaan al-Aqsa, seperti yang
diriwayatkan oleh al-Bukhari dan Muslim :
Hadith Sulaiman bin Mahran al-A’mash, daripada Ibrahim bin Yazid al-Tamimi, daripada bapanya Abu Zarr beliau berkata, aku bertanya kepada Rasulullah : “Wahai Rasulullah, masjid yang manakah dibina terlebih dahulu (dalam sejarah)?” Nabi menjawab, “al-Masjid al-Haram.” Aku bertanya lagi, “Selepas itu?” Jawab nabi, “al-Masjid al-Aqsa.” Aku bertanya lagi, “Berapa jarak pembinaan antara keduanya?” Nabi menjawab, “40 tahun.”….
حديث
سليمان بن مهران الأعمش، عن إبراهيم بن يزيد التيمي، عن أبيه، عن أبي ذر
قال: قلت: يا رسول الله أي مسجد وضع أول؟ قال: المسجد الحرام. قلت: ثم أي؟
قال: المسجد الأقصى. قلت: كم بينهما؟ قال: أربعون سنة
Hadith Sulaiman bin Mahran al-A’mash, daripada Ibrahim bin Yazid al-Tamimi, daripada bapanya Abu Zarr beliau berkata, aku bertanya kepada Rasulullah : “Wahai Rasulullah, masjid yang manakah dibina terlebih dahulu (dalam sejarah)?” Nabi menjawab, “al-Masjid al-Haram.” Aku bertanya lagi, “Selepas itu?” Jawab nabi, “al-Masjid al-Aqsa.” Aku bertanya lagi, “Berapa jarak pembinaan antara keduanya?” Nabi menjawab, “40 tahun.”….
Berdasarkan hadith di
atas, oleh kerana jarak pembinaan antara al-Masjid al-Haram dan
al-Masjid al-Aqsa adalah dekat, iaitu 40 tahun, ditambah lagi dengan
umur umat terdahulu yang amat panjang, maka ramai ulamak berpandangan
pembina kedua-dua masjid ini adalah orang yang sama.
Justeru, dalam usaha
mencari siapakah pembina al-Aqsa, adalah perlu untuk kita mencari
siapakah pembina al-Masjid al-Haram di Makkah.
Sebahagian kita berpandangan yang pembina al-Masjid al-Haram ialah Nabi Ibrahim. Ini berdasarkan kepada ayat al-Quran di dalamsurah al-Baqarah ayat 127 :
Sebahagian kita berpandangan yang pembina al-Masjid al-Haram ialah Nabi Ibrahim. Ini berdasarkan kepada ayat al-Quran di dalamsurah al-Baqarah ayat 127 :
وَإِذْ يَرْفَعُ إِبْرَٰهِيمُ ٱلْقَوَاعِدَ مِنَ ٱلْبَيْتِ وَإِسْمَٰعِيلُ
Dan ketika Nabi Ibrahim dan Ismail mengangkat kembali tapak asas tapak rumah ibadah itu (Al-Masjid al-Haram).
Jumhur ulamak, walau
bagaimanapun menyatakan yang ayat di atas hanyalah menunjukkan yang nabi
Ibrahim membina kembali tapak al-Masjid al-Haram yang telah dibina oleh
nabi sebelumnya. Dengan erti kata lain, nabi Ibrahim bukanlah orang
pertama yang membina al-Haram.
Sekiranya nabi Ibrahim bukan orang pertama membina al-Haram, maka baginda juga bukanlah orang pertama membina al-Aqsa.
Ketika mentafsirkan ayat di atas, Imam al-Tabari telah merekodkan beberapa riwayat mengenai pembina al-Masjid al-Haram yang sebenarnya.
Antaranya ialah seperti
yang dilaporkan oleh Ato’ bin Abi Rabah dan Abdullah bin Amru yang
menyatakan bahawa pembina Ka’bah yang pertama sebenarnya ialah nabi
Adam.
Apabila nabi Adam
diturunkan dari langit, baginda telah membina rumah ibadah pertama di
muka bumi dengan arahan Allah SWT. Baginda tawaf di keliling Ka’bah
tersebut, berdasarkan sempadannya yang telah ditetapkan.
Ka’bah itulah merupakan
asal bagi al-Masjid al-Haram. Kemudian berdasarkan hadith Abu Dzar tadi,
baginda telah membina al-Aqsa 40 tahun selepasnya. Adapun nabi Ibrahim,
baginda hanyalah membangunkan kembali asas binaan tersebut yang telah
roboh berikutan banjir besar serta faktor cuaca yang lain.
Justeru, ramai ulamak yang menyatakan nabi Adam adalah pembina al-Aqsa kerana baginda juga membina Ka’bah.
Konsep Binaan Masjid Di Dalam Islam
Untuk mengetahui bangunan al-Aqsa, kita juga perlu untuk mengetahui konsep binaan masjid di dalam fiqh Islam. Secara ringkasnya, yang dinamakan masjid itu perlulah mempunyai empat elemen:
1~ Lokasi.
2~ Sempadan.
3~ Qiblah.
~4 Aktiviti, termasuklah ritual ibadah dan juga segala aspek kehidupan yang membawa kesejahteraan akhirat.
Untuk mengetahui bangunan al-Aqsa, kita juga perlu untuk mengetahui konsep binaan masjid di dalam fiqh Islam. Secara ringkasnya, yang dinamakan masjid itu perlulah mempunyai empat elemen:
1~ Lokasi.
2~ Sempadan.
3~ Qiblah.
~4 Aktiviti, termasuklah ritual ibadah dan juga segala aspek kehidupan yang membawa kesejahteraan akhirat.
Gabungan lokasi dan sempadan, menurut ulamak, tidak membawa maksud yang masjid itu perlu berada di dalam satu bangunan. Masjid di zaman nabi Muhammad pun tidak mempunyai bangunan. Yang paling penting ialah, pembina masjid tersebut perlu menentukan lokasi dan sempadannya. Adalah menjadi satu kesilapan sekiranya kita memahami yang masjid itu perlu dibuat di dalam bangunan.
Lokasi Al-Aqsa
Dalam peta politik moden, al-Aqsa terletak di sebuah kawasan yang dikenali sebagai Pekan Lama atau Old City of Jerusalem, Tebing Barat (West Bank). Semasa zaman nabi, banyak istilah yang digunakan untuk merujuk kawasan ini, seperti Eiliya’, Sham, al-Ard al-Muqaddasah, al-Ard al-Mubarakah dan al-Quds. Old City of Jerusalem dikelilingi oleh pagar.
Di dalamnya terletak
kawasan penempatan lama. Ianya agak padat. Dahulu Muslim Arab merupakan
majoriti, akan tetapi selepas penjajahan, orang Yahudi semakin ramai
menguasai kawasan penempatan di dalam Old City of Jerusalem. Turut
berada di dalam pagar Old City berkenaan, ialah Holy of Sepulchre,
gereja utama agama Kristian. Al-Masjid al-Aqsa terletak di tenggara
pagar Old City.
Pandangan udara Old City of Jerusalem dan al-Aqsa |
Selain itu, kita juga perlu mengetahui bagaimanakah pelan asal Ka’bah yang telah dibina oleh nabi Adam. Ini adalah kerana kita telah faham bahawa pembina kedua-dua bangunan ini berkemungkinan besar adalah orang yang sama berdasarkan hadith Abu Dzar tadi.
Ramai yang memahami
Ka’bah sebagai bangunan berbentuk kiub yang dilitupi oleh kain kiswah
hitam. Fakta ini kurang tepat, kerana sebenarnya kawasan Hijir Ismail
adalah juga sebahagian Ka’bah berdasar pandangan ramai ulamak.
Jika diteliti laporan
daripada al-Azraqi (meninggal 222 H), beliau telah melakarkan pelan
Ka’bah seperti yang telah direnovasi oleh nabi Ibrahim.
Antara gambar terbaik untuk melihat pandangan udara al-Aqsa ialah seperti berikut :
Bangunan Al-Aqsa Yang Sebenar |
1. Nabi Muhammad diisra’ ke al-Aqsa. Kemudian dimikrajkan dari al-Aqsa juga. Semua bersetuju yang nabi dinaikkan ke langit daripada lokasi Dome of the Rock sekarang yang letaknya di bukit paling tinggi di dalam pagar di atas. Justeru tidaklah tepat sekiranya Dome of the Rock dikatakan bukan sebagai al-Aqsa.
2. Masjid tidak semestinya berada di dalam satu bangunan. Ianya boleh jadi di atas tanah lapang, atau dalam bangunan, atau gabungan tanah lapang dan bangunan, selagi mana ditentukan lokasi dan sempadannya.
3. Al-Aqsa mempunyai hubungan dan persamaan dengan Ka’bah. Tidak mustahil, kerana pembinanya adalah orang yang sama. Bahkan jika dibesarkan plan Ka’bah, kita akan dapati yang plannya adalah sama dengan pagar sempadan al-Aqsa. Dengan erti kata lain, sudut bukaan setiap hujung empat seginya adalah sama. Penjelasan lanjut boleh diperolehi daripada buku Dr Haithem yang sebenarnya merupakan thesis PhD beliau.
Umar tidak bersetuju
kerana lokasi itu adalah lokasi paling suci dalam agama Yahudi, dan
keduanya bangunan utama yang menempatkan Imam sembahyang, perlulah
berada di tempat paling hampir dengan qiblat/Ka’bah.
Maka dibinalah bangunan masjid kecil di selatan sempadan pagar al-Aqsa yang betul-betul dibina oleh nabi Adam menghadap ke arah Ka’bah. Masjid asal yang dicadangkan saidina Umar itu dikenali penduduk tempatan sebagai Jami’ Qibli atau Jami’ al-Aqsa.
Maka dibinalah bangunan masjid kecil di selatan sempadan pagar al-Aqsa yang betul-betul dibina oleh nabi Adam menghadap ke arah Ka’bah. Masjid asal yang dicadangkan saidina Umar itu dikenali penduduk tempatan sebagai Jami’ Qibli atau Jami’ al-Aqsa.
Adapun sekiranya
menyebut al-Masjid al-Aqsa, maka ianya merujuk kepada semua yang berada
di dalam pagar sempadan al-Aqsa tadi, termasuklah Jami’ Qibli, Masjid
Buraq, pelbagai masjid kecil di dalamnya, beberapa bilik perpustakaan,
pejabat dan kelas pengajian, Dome of the Rock, Dome of Ascension, Dome
of Chain, tanah lapang, dan lain-lain.
Semua yang berada di dalam garisan kuning di atas adalah al-Masjid al-Aqsa |
1. Al-Aqsa ialah kawasan yang meliputi semua monumen, bangunan dan tanah lapang di dalam pagar al-Aqsa seperti gambar di atas. Ini termasuklah Dome of the Rock, yang merupakan sebahagian daripada al-Masjid al-Aqsa.
2. Umat Islam perlu menghentikan penyebaran maklumat salah yang kononnya Dome of the Rock bukan sebahagian daripada al-Aqsa. Sasaran Zionis sekarang ialah membina Haikal Sulaiman di atas tapak Dome of the Rock, yang dianggap sebagai The Holiest of Holy oleh orang Yahudi. Sekiranya kita membiarkan fokus kita daripada mempertahankan Dome of the Rock, maka mudahlah orang Yahudi merampas al-Aqsa.
3. Saya amat
mencadangkan rakan-rakan pembaca untuk membeli buku Dr Haithem, serta
membaca kajian lanjut mengenai pembinaan Ka’bah, pembinaan Jami’ Qibli,
Dome of the Rock dan kubah-kubah lain, sejarah pemerintah yang menguasai
dan memakmurkan al-Aqsa dan lain-lain.
Sumber : Blog zharifalimin
Tiada ulasan:
Catat Ulasan