Ahad, 8 Disember 2013

Cantik : Foto Lautan Kabus Menenggelamkan Grand Canyon Hanya 10 Tahun Sekali.

 Pada hujung minggu terakhir bulan November 2013 , fenomena yang jarang berlaku di Grand Canyon di Arizona , Amerika Syarikat . Dalam suatu peristiwa yang hanya terjadi setiap 10 tahun sekali , seluruh canyon dipenuhi dengan kabus.

 Fenomena itu dikenali sebagai ' inversi suhu ' ( Temperature Inversion ) di mana udara hangat bertindak sebagai penutup untuk menutup udara sejuk dekat tanah , memerangkap kabus di canyon dan mencegah naik ke atas .
 
 

 Menurut National Weather Service , profil suhu atmosfera adalah yang paling terdedah kepada pembalikan selama musim sejuk , ketika malam panjang membolehkan udara di dekat permukaan bumi untuk menjadi luar biasa sejuk . Topografi semulajadi Canyon , juga ikut andil meningkatkan kesan inversi .

 Taman Ranger Erin Whittaker yang telah mengabadikan gambar di bawah , memberitahu Daily Mail bahawa penyongsangan suhu boleh berlaku sekali atau dua kali setahu , tetapi biasanya berlaku di wilayah tertetntu di Canyon . Untuk melihat seluruh canyon dibanjiri kabut adalah sesuatu yang hanya berlaku sekali setiap dekad .











 
zamri spoon

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...