Selasa, 31 Disember 2013

Jambatan Yang Unik Dan Berpenghuni Di Dunia

Jambatan kediaman atau jambatan yang juga berfungsi sebagai rumah, merupakan salah satu struktur bangun yang unik di dunia. Selain berfungsi sebagai salah satu penghubung satu kawasan dengan kawasan-kawasan lain, jambatan yang satu ini menjadi tempat tinggal komersial (disewa). Jambatan kediaman ada yang sudah dibina sejak abad ke-13, sehingga menjadi daya tarik tersendiri. Berikut kami merangkumi 5 jambatan kediaman di dunia:

1. Ponte Vecchio, Itali
5 Jambatan Yang Unik Dan Berpenghuni Di Dunia 5 Jambatan Yang Unik Dan Berpenghuni Di Dunia 
Ponten Vecchio merupakan jambatan tertua yang ada di Florence, Itali. Dipercayai jambatan ini sudah ada sejak zaman Kerajaan Romawi, sebuah sumber menyebutkan bahawa Ponte Vecchio dibina pada 1345 untuk menggantikan jambatan lamanya yang hancur akibat banjir. Baru-baru ini pada abad pertengahan, masyarakat membina rumah di atas Jambatan Ponte Vecchio.



Rumah yang berdiri di atas Ponte Vecchio kebanyakan berupa bengkel dan kedai-kedai seperti kedai daging dan kulit. Pada 1593 Duke Ferdinand I memutuskan untuk menukar fungsi bangunan tersebut menjadi bengkel khusus pemprosesan emas. Kerana gerai dan kedai daging lebih banyak menghasilkan sampah dan mengakibatkan bau tidak sedap. Hingga saat ini Jambatan kediaman Ponte Vecchio dipenuhi oleh kedai-kedai yang menjual aneka cenderamata dan perhiasan.
2. Krämerbrücke, Jerman
 5 Jambatan Yang Unik Dan Berpenghuni Di Dunia 2 5 Jambatan Yang Unik Dan Berpenghuni Di Dunia
Krämerbrücke merupakan jambatan kediaman yang berada di Erfurt, Ibu Kota negara bahagian Thuringia, Jerman. Krämerbrücke menjadi komplek kediaman yang berdiri di atas Sungai Gera, dan menghubung wilayah Benediktsplatz dan Wenigemarkt. Krämerbrücke menjadi jambatan kediaman yang unik di Eropah Utara, wilayah gunung bersalji.

Di atas Krämerbrücke terdapat 32 rumah, yang berdiri di dua sisi jambatan. Dari 32 rumah yang ada semuanya dimiliki sepenuhnya oleh kerajaan, kecual rumah nombor 15, 20, 24, dan 33. Jambatan Krämerbrücke menjadi daya tarik pelancongan sekaligus landmark Bandar Erfurt.

3. Pont de Rohan, Perancis
5 Jambatan Yang Unik Dan Berpenghuni Di Dunia 3.1 5 Jambatan Yang Unik Dan Berpenghuni Di Dunia
Sementara di Perancis terdapat jambatan kediaman Pont de Rohan yang terletak di Landerneau, di wilayah barat laut Perancis. Jambatan yang berdiri di atas Sungai Elorn tersebut diperbaiki pada tahun 1510 oleh bangsawan Jean II de Rohan. Di atas bangunan tersebut terdapat dua kedai, gudang pemprosesan hasil bumi dan sebuah penjara. Saat ini jambatan kediaman Pont de Rohan menjadi daya tarikan pelancong serta landmark bagi Landerneau.

4. Jambatan Dalaman, Bulgaria
 5 Jambatan Yang Unik Dan Berpenghuni Di Dunia 4 5 Jambatan Yang Unik Dan Berpenghuni Di Dunia
Di Bulgaria, jambatan kediaman yang unik berdiri di Bandar Lovech. Struktur jambatan tertutup yang melintasi Sungai Osam itu menghubungkan Kota Lovech lama dan baru. Sebelum menjadi bangunan yang dilindungi bangunan kediaman, jambatan Lovech sebelumnya hampir hancur oleh air banjir pada 1872. Hingga kemudian kerajaan bandar menunjuk seorang arkitek bernama Kolyu Ficheto untuk membina jambatan yang baru.

Dalam pembangunannya Kolyu mengajak masyarakat Lovech untuk bergotong royong, mereka yang berada di level menengah ke bawah bekerja sebagai tukang. Sementara para orang kaya di Lovech bergotong royong mencari dana untuk membeli bahan-bahan mentah dan membayar para pekerja. Jambatan kediaman yang unik ini baru selesai dibina pada 1874. Di atas jambatan sepanjang 84 meter, terdapat 64 kedai. Malangnya, jambatan yang diperbuat daripada kayu tersebut habis terbakar pada 2-3 Ogos 1925. Jambatan yang lebih moden kemudian selesai dibina pada 1931, dengan seni bina yang masih sama seperti karya Kolyu Ficheto.

5. Pont des Marchands, Perancis
5 Jambatan Yang Unik Dan Berpenghuni Di Dunia 5 5 Jambatan Yang Unik Dan Berpenghuni Di Dunia
Jambatan Pont des Marchands merupakan bangunan bersejarah yang ada di Narbonne, Perancis bahagian selatan. Di atas Pont des Marchands yang menghubungi Canal de la Robine, berdiri bangunan rumah dan kedai-kedai. Walaupun tidak sebesar jambatan kediaman yang sebelumnya, keberadaan Pont des Marchands menjadi daya tarik tersendiri di selatan Perancis.

P/S: Menarik bukan, ada sesetengah jambatan ini dijadikan tempat perlancongan, restoran dan sebagainya
zamripoon

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...