Rabu, 25 Disember 2013

Guna Minyak Tanah Terhasillah Lukisan Yang Menakjubkan.


Seniman memang biasanya suka menggunakan peralatan aneh  untuk berkarya , seperti yang satu ini . Seorang pelukis berasal dari Belarus menggunakan minyak tanah untuk menghasilkan karya lukisan .
 

Igor Zhizhenko mula melukis pakai minyak tanah pada 2009 . Sebelumnya ia menggunakan cat air biasa namun sekarang sudah total memakai minyak tanah . Igor memang bekerja di syarikat minyak sebagai pereka sebelum akhirnya mencari teknik melukisnya yang unik itu .

Minyak tanah yang digunakan berasal dari wilayah Gomel dan hanya ada dua jenis minyak yang dipakainya . Untuk membuat satu karya banyak minyak , Igor memerlukan 10 gram minyak tanah . Teknik melukisnya juga harus hati - hati kerana tidak boleh diperbaiki jika sudah kering .

" Adalah hal yang penting untuk tidak berhenti menggoreskan berus . Kalau tidak maka akan sangat sukar diperbaiki jika minyaknya mengering , " ucap Igor . Ia juga lebih sering melukis di ruang terbuka kerana akan berbahaya jika menghirup kandungan kimia dalam minyak tanah .

Lulusan dari Minsk Art School ini sudah menghasilkan puluhan karya yang dipamerkan di Russia dan di bandar Gomel . Ia biasanya melukis pemandangan kerana menggunakan minyak tanah yang berasal dari alam . Hasil calar minyak tanah itu sendiri memberikan kesan elegan dan vintage seperti perpaduan foto lama dan lukisan pada karya - karyanya .





 
zamri spoon

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...