Pendaratan Jepun di Tanah Melayu berlaku secara sepantas kilat.
Tempoh antara waktu konvoi Jepun berlepas dari Saigon, Indochina
Perancis menuju ke arah selatan pada 6 Disember 1941 sehingga
pendaratannya di Kota Bharu, Kelantan pada 8 Disember 1941 cuma
mengambil masa tiga hari. Mitos keunggulan ketenteraan British di Timur
Jauh dimusnahkan dalam tempoh 69 hari sewaktu Singapura, yang merupakan
pusat pangkalan Tentera British di Timur Jauh, melutut kepada kekuatan
pihak Jepun pada 15 Februari 1942.
6 Disember 1941
Pada hari Sabtu, 6 Disember 1941, pegawai-pegawai Tentera Laut Amerika
Syarikat, yang membawa perutusan penting, masuk ke persidangan di
Manila, Filipina antara Laksamana Thomas C. Hart, pegawai pemerintah
Angkatan Asia Amerika Syarikat (U.S. Asiatic Fleet), dan Laksamana Sir Thomas Phillips, pemerintah Tentera Laut British, Timur Jauh.
Sebuah pesawat peninjau Lockheed Hudson Australia yang berpangkalan di lapangan terbang Tanah Melayu
terjumpa konvoi Jepun yang berlepas dari Saigon, Indochina Perancis.
Komander pesawat tersebut, Pegawai Penerbangan Ramshaw, melaporkan pada
mulanya hanya tiga buah kapal belayar, diikuti selepas itu oleh
sekurang-kurangnya 25 buah kapal pengangkut lain. Angkatan itu diiringi
oleh sebuah kapal tempur, lima buah penjajap dan tujuh buah kapal pembinasa
(Ramshaw tersilap melaporkan kapal penjajap berat sebagai kapal
tempur). Pada pendapatnya, kapal-kapal tersebut tengah menuju ke arah Thailand yang berkecuali, atau ke Tanah Melayu.
Ini merupakan isyarat yang amat jelas kepada kedua-dua laksamana
bahawa perang akan meletus. Kedua-dua laksamana itu bertindak dengan
segera. Empat buah kapal pembinasa Amerika Syarikat di Balikpapan
menerima arahan agar belayar ke laut lepas, sementara Laksamana Muda
Arthur E.F. Palliser dan Panglima Besar Phillips menerima arahan agar
memerintah HMS Repulse untuk membatalkan pelayarannya ke Darwin,
Australia, dan kembali ke Singapura secepat mungkin. Lebih banyak
perutusan mengenai konvoi Jepun tiba. Pesawat British diperintahkan agar
melakukan lebih banyak penerbangan peninjauan lanjut, tetapi pihak
Jepun bernasib baik pada hari itu kerana cuaca buruk menghalang pesawat
British daripada berlepas. Pada pukul 7 petang, angkatan penjajahan
Jepun bertukar arah dan belayar ke utara menujui Teluk Siam.
7 Disember 1941
Pasukan penyerang utama Jepun bagi penjajahan Tanah Melayu, Tentera
Ke-25 di bawah pimpinan Leftenan Jeneral Tomoyuki Yamashita, telah
belayar daripada Pelabuhan Samah di Pulau Hainan pada 4 Disember 1941.
Kapal tambahan yang membawa lebih banyak tentera bergabung dengan
konvoi dari Saigon, Indochina Perancis. Pada kedua-dua hari 6 dan 7
Disember, pesawat Lockheed Hudson yang diterbangkan oleh Skuadron
No.1 RAAF, Kota Bharu, dan Skuadron No.8 RAAF, Kuantan, menjumpai dan
cuba mengekori kapal-kapal ini.
Pada 7 Disember, bot terbang PBY Catalina dari Skuadron No. 205 RAF
yang diketuai oleh Pegawai Penerbangan Bedell, ditembak jatuh oleh
pesawat Jepun semasa cuba memantau kemajuan angkatan Jepun. Pegawai
Penerbangan Bedell dan anak-anak kapalnya menjadi korban Pihak Berikat
pertama dalam peperangan menentangi Empayar Jepun. Pada pukul 10.00
malam., konvoi penjajahan Jepun berpecah ke arah kedudukan pendaratan
yang telah diatur sebelumnya. Peperangan di Pasifik hampir bermula.
8 Disember 1941
Pada pukul 10.30 malam, persidangan Panglima (Pemerintahan Tanah Melayu)
diadakan di Bilik Perang Pangkalan Tentera Laut di Singapura. Marsyal
Udara Sir Robert Brooke-Popham, pegawai pemerintah kesemua pasukan
British di Timur Jauh, teragak-agak untuk melancarkan Operasi Matador —
penawanan wilayah selatan Siam ataupun Thailand bagi menghalang
pendaratan Jepun di Singora dan Pattani.
Beliau memutuskan untuk melewatkan operasi tersebut, sekurang-kurangnya
bagi malam itu. Ini kerana sekiranya beliau silap (yakni Jepun tidak
mendarat di Siam), ini akan mencetuskan perang dengan Thailand yang baik
dengan Britain. Sebaliknya sekiranya beliau terbukti benar dan jepun
mendarat di selatan Siam, tentera Thai masih mungkin menentang kemaraan
tentera British ke dalam wilayah mereka.
Tambah pula, persiapan logistik
tentera British untuk bergerak masih belum bersedia sepenuhnya. Sejurus
selepas tengah malam pada 7/8 Disember, sekumpulan pengawal India di
Kota Bharu ternampak tiga bayangan besar, yakni kapal pengangkut Tentera
Laut Imperial Jepun (IJN): Awajisan Maru, Ayatosan Maru, dan Sakura Maru
berlabuh sekitar 3 kilometer dari pantai Kota Bharu. Kapal-kapal
tersebut membawa sekitar 5,200 orang askar daripada Detasmen Takumi,
diketuai Mejar Jeneral Hiroshi Takumi yang berada di atas kapal
pengangkut IJN Awajisan Maru. Sebahagian besar daripada mereka
merupakan bekas perajurit, yang pernah melalui beberapa bulan latihan
lasak dan pertempuran di dalam hutan China. Tentera tersebut terdiri daripada:
- Rejimen Infantri Ke-56 (Kolonel Yoshio Nasu, di atas kapal pengangkut IJN Sakura Maru)
- sepasukan daripada Rejimen Meriam Gunung Ke-18 (Leftenan Kolonel Katsutoshi Takasu)
- Rejimen Kejuruteraan Ke-12 (Leftenan Kolonel Ichie Fujii)
- Unit Semboyan Divisyen Ke-18
- Satu kompeni Rejimen Pengangkutan Ke-12
- Satu kompeni Divisyen Unit Perubatan Ke-18
- Hospital Medan No. 2 daripada Unit Perubatan Divisyen Ke-18.
Mereka diiringi oleh angkatan pengiring yang kuat (Pasukan Penjajah
Kota Bharu) di bawah pemerintahan Laksamana Muda Shintaro Hashimoto.
Pasukan Penjajah Kota Bharu terdiri daripada penjajap ringan Sendai, kapal pembinasa Ayanami, Isonami, Shikinami, dan Uranami, kapal penyapu periuk api No. 2 dan No. 3, serta pemburu kapal selam No. 9.
Beberapa saat kemudian, pengawal pantai terdengar peluru meriam
berterbangan di atas kepala mereka. Perang Dunia II di Pasifik telah
bermula, semasa pesawat Jepun dari kapal induk Nagumo masih lagi dalam
perjalanan bagi menyerang Pearl Harbor.
Pesawat pendarat mulai dilepaskan sebaik sahaja kapal pengangkut
berlabuh. Angin yang kuat dan laut bergelora menyukarkan operasi dan
beberapa kapal kecil terbalik dan menyebabkan beberapa tentera Jepun
lemas.
Sungguhpun berhadapan dengan kesukaran sedemikian pada jam 12.45
pagi, gelombang pertama kapal pendarat yang mengangkut tentera di bawah
pimpinan Kolonel Masu menghala ke pantai dalam empat baris. Briged
Infantri India Ke-8 yang diketuai oleh Brigadier B.W. Key, sebahagian
Divisyen Infantri Ke-9 India (British), merupakan pasukan pertahanan
utama di Kota Bharu, disokong oleh Pasukan Meriam Gunung Ke-21 yang
terdiri daripada empat laras meriam katak
3.7 inci (Mejar J.B. Soper). Sebatalion Dogras Ke-3/17 bertanggungjawab
mengawal sepuluh batu perbatasan Pantai Dasar Sabak yang termasuk dalam
matlamat pendaratan Jepun. Tentera tersebut telah memasang periuk api
dan kawat duri serta membina beberapa kubu kecil. Mereka disokong oleh
Pasukan Meriam Medan Ke-73 daripada Rejimen Artileri Medan Ke-5,
bersebelahan dengan lapangan terbang. Inilah detik-detik permulaan bagi Penjajahan Jepun di Tanah Melayu.
Pendaratan Jepun di Kota Bharu
Sejurus selepas tengah malam, tentera Jepun bergerak ke arah pantai
yang dipertahankan oleh pasukan India British yang mengawal pantai.
Pasukan meriam British mula membedil sepanjang kawasan persisiran pantai
dan laut sewaktu telah jelas bahawa tentera Jepun sudah memulakan
pendaratan mereka. Tembakan suar menerangkan kawasan pendaratan Jepun
dan unit Dogra mula menembak ke arah pesawat pendarat sebaik sahaja
pesawat itu diterangi suar. Usaha pertahanan dilakukan
bersungguh-sungguh oleh unit Dogras tetapi mereka menghadapi serangan
yang sengit.
Kubu mesingan (MG)
di pantai digunakan dengan berkesan terhadap tentera Jepun yang mula
mendarat di pantai, dan membunuh ramai askar Jepun termasuk komander
batalionnya, Mejar Nakamura, yang mengetuai orang-orangnya menyerbu
kedudukan musuh. Kolonel Masanobu Tsuji menulis dalam bukunya mengenai
Kempen Tanah Melayu: "Kubu-kubu kecil musuh yang disediakan dengan
teliti bertindak dengan ganas dan sepenuh kekuatan sehinggakan
orang-orang kami terbaring di pantai, separuh dalam air, separuh di
pantai, tidak dapat mengangkat kepala mereka". Tidak sehingga tentera
Jepun memusatkan serangan mereka terhadap dua buah kubu kecil dan parit
pertahanan sokongan yang menguasai kawasan pendaratan, barulah mereka
menguasai tempat mendarat.
Dalam pertempuran secara berhadapan, tentera Jepun berjaya
menumpaskan tentera India British yang bertahan di kawasan penting ini.
Semasa pertempuran ini berlaku, gelombang penyerang kedua yang
tersangkut di pantai terbuka dihujani tembakan meriam British yang
mengakibatkan jumlah korban yang teruk. Bagaimanapun, sebaik sahaja kubu
kecil dimusnahkan, pasukan ini dapat bergerak ke hadapan dan membolosi
kedudukan Dogra. Walaupun membuat serangan balas, kedudukan supai India
tidak dapat dipertahankan lagi dan pasukan pertahanan mula berundur.
9 Disember 1941
Serangan udara RAF
Setelah diberitahu mengenai kehadiran pasukan penjajah beberapa batu
di utara landasan pesawat mereka, pegawai kanan tentera udara di Kota
Bharu meminta kebenaran untuk melancarkan serangan. Apabila telah jelas
bahawa tentera Jepun mula mendarat, Skuadron Hudsons No. 1 mula berlepas
untuk mengebom pesawat pengangkut. Gelombang pertama, yang terdiri
daripada tujuh buah pesawat dan diketuai oleh Leftenan Penerbangan
Lockwood, melakukan serangan pertama sekitar 02.10 pagi.
Leftenan Penerbangan O.N. Diamond Skuadron No. 1 memilih kapal
pengangkut terbesar dan mengebom junam. Menurutnya, dua butir bom 250
paun dilepaskan dalam serangan pertamanya tepat kena, dan dalam serangan
kedua, baki dua butir bomnya turut mengenai pesawat tersebut sebelum
pesawatnya terkena tembakan dan terbakar. Kapal itu ialah kapal
pengangkut MS Awazisan Maru (9,794 tan kasar) yang merupakan kapal Jepun yang pertama bagi semua saiz yang ditenggelamkan dalam Perang Dunia II.
Skuadron No. 1 RAAF terus melakukan pengeboman. Sejumlah 17 serangan
dilancarkan, mendarat, mengisi bom dan berlepas kembali sehingga 05.00
pagi. Kapal pengiring tentera Jepun melepaskan tembakan anti pesawat
yang sengit, menembak jatuh sekurang-kurangnya dua pesawat Lockheed Hudson itu dan merosakkan tiga yang lain.
Salah sebuah pesawat yang rosak yang dipandu oleh Leftenan
Penerbangan Leighton-Jones dilaporkan menjunam tepat ke sebuah pesawat
pendarat yang berisi sarat. Walaupun menerima tembakan anti pesawat yang
hebat, anggota Hudson melancarkan serangan mereka dengan penuh
bersemangat. Kesemua kapal pengangkut dilaporkan dihujani peluru dengan
beberapa buah terbakar. Kolonel Masanobu Tsuji, pegawai di bawah Ibu
Pejabat Yamashita, menggambarkan laporan yang beliau menerima daripada
Kota Bharu: "Tidak lama kemudian, pesawat musuh dalam formasi dua dan
tiga mula menyerang kapal pengangkut kita, yang mulai berasap dan
terbakar". Menjelang 04.30 pagi komander pengiring, bimbang dengan
jumlah kerosakan yang dilakukan oleh RAAF, mengemukakan permohonan untuk
berundur.
Mejar Jeneral Takumi membantah dan berjaya menegaskan bahawa beliau
perlu memperkukuhkan tenteranya di pantai dan hanya pada pukul 06.00
(pagi), kedua-dua kapal pengangkut dan pengiring berundur ke utara.
Awagisan Maru ditinggalkan marak terbakar dan ditakdirkan menjadi kapal
Jepun pertama ditenggelamkan dalam peperangan, terlalu rosak untuk
belayar. Kira-kira jam 02:00 pagi pada 8 Disember, lapangan terbang
Kuantan menerima isyarat bahawa tentera Jepun cuba mendarat di Kota
Bharu. Skuadron No. 8 membentukkan empat penerbangan tiga buah Hudson
dengan penerbangan pertama pada jam 06.30 pagi.
Pesawat Hudson yang dikendalikan oleh Leftenen Penerbangan G.
Hitchcock menyerang kapal pengangkut IJN, tetapi dilitupi asap pada
08.00 pagi disebabkan sebahagian daripadanya rosak, ditembusi empat
puluh tiga butir peluru tetapi kembali ke Kuantan
dengan selamat. Leftenen Penerbangan "Spud" Spurgeon dalam A16-41
mengebom kapal tetapi terpaksa mendarat hempas di Kota Bahru, akibat
kerosakan pesawat Hudsonnya. Leftenen Penerbangan Russell Bell pula
mengalami kerosakan hidraulik, akibat terkena peluru pada pesawat Hudson
A16-81nya dan menerbang ke Seletar daripada Kota Bharu. Daripada 12
buah pesawat dalam serangan ini, lima rosak dengan satu mendarat hempas
di Kota Bharu.
Jepun berjaya mendarat
Pada masa ini, pesawat pejuang tentera Jepun yang sebelum ini sibuk melindungi pendaratan utama di Thailand,
mulai sampai dan serangan lanjut oleh RAF Blenheims, terbukti sukar.
Juga menjelang waktu pagi di sebalik usaha Skuadron No. 1, tentera Jepun
berjaya mendaratkan pasukan penjajah mereka. Pada pukul 10:30 pagi,
pasukan Jepun akhirnya tiba ke Kota Bahru.
Setibanya waktu pagi, Mejar Jeneral H. Takumi berjaya mendaratkan
sejumlah tiga batalion penuh. Brigadier Key cuba menyerang balas dengan
segala kekuatannya tetapi apabila gagal, beliau mulai berundur. Apabila
telah menjadi jelas bahawa pada waktu siang lapangan terbang tempatan
tidak dapat dipertahankan, Key, yang telah diperintahkan untuk berjuang
pertempuran penafian (battle of denial ), bukannya sehingga titisan darah terakhir memohon, dan menerima kebenaran untuk berundur.
Tentera Jepun yang disokong oleh tentera yang baru mendarat, memaksa
tentera India British berundur sehingga ke kawasan Kuala Lipis dan maju
ke utara untuk menawan bandar Kota Bharu pada jam 2 petang pada 9
Disember.
Kedua pihak mengalami korban yang besar semasa pertempuran. Tidak
terdapat rekod korban British, tetapi pastinya besar. Rekod korban Jepun
berbeza dengan banyaknya. Louis Allen menyebut sumber Jepun
meletakkannya sebagai 500 orang. Daripada ini, 150 dialami oleh tentera
masih dalam kapal pengangkut, sedangkan baki 350 semasa perjalanan
singkat ke pantai atau semasa di pantai. Sementara itu pula, Kolonel
Tsuji menulis dalam bukunya bahawa 320 orang askar Jepun terkorban serta
538 orang tercedera dalam pertempuran itu dan menggelarkan Kota Bharu
sebagai "salah satu kawasan pertempuran yang paling ganas dalam Kempen
Tanah Melayu".
http://rilekmaya.blogspot.com
Tiada ulasan:
Catat Ulasan