Isnin, 23 Disember 2013

Hukuman Paling Kejam Dalam Sejarah Manusia (Ngeri)

Penghirisan Perlahan  (dipermudahkan Cina: 凌迟; tradisional Cina: 凌迟; pinyin: língchí, ditransliterasi seli Ling Chi atau T'che Leng), juga diterjemahkan sebagai proses yang perlahan, kematian berlarutan, atau kematian dengan seribu luka, adalah satu bentuk pelaksanaan yang digunakan di China dari  kira-kira dari tahun 900 sehingga pemansuhan pada tahun 1905. Dalam pelaksanaan hukuman ini, orang yang dikutuk telah disiksa dengan menggunakan pisau untuk membuang bahagian-bahagian badan sepanjang tempoh masa yang panjang. Língchí jangka berasal dari penerangan klasik "naik gunung perlahan-lahan".
 

Lingchi dikhaskan bagi jenayah, seperti pengkhianatan dan membunuh ibu bapa seseorang.
Proses yang di lakukan dengan mengikat orang yang akan dilaksanakan (pesalah) pada rangka kayu, biasanya di tempat awam. Daging itu kemudian dipotong dari badan dalam kepingan pelbagai dalam proses yang tidak dinyatakan secara terperinci dalam undang-undang Cina dan oleh itu kemungkinan besar diubah. Pada zaman kemudian, candu kadang-kadang diberikan kepada pesalah atau sebagai satu cara untuk mencegahnya daripada pengsan. Hukuman yang dilakukan di tiga peringkat: sebagai satu bentuk penghinaan awam, sebagai kematian perlahan dan berpanjangan, dan sebagai hukuman selepas kematian.

Menurut prinsip Confucian bakti atau Xiao untuk mengubah badan seseorang atau memotong badan adalah satu bentuk amalan unfilial.Lingchi itu melanggar tuntutan xiao. Di samping itu, untuk dipotong keping bermakna bahawa badan mangsa tidak akan menjadi 'keseluruhan' dalam kehidupan rohani selepas kematian.

















 
dairishare

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...