Rabu, 25 Disember 2013

Kenali Sepuluh Negara terkaya pada 2013


 
Berikut adalah nama sepuluh negara paling kaya pada tahun 2013. Negara-negara ini berada di senarai rekod tertinggi daripada keluaran dalam negarakasar (KDNK) per kapita yang dicatatkan selaras dengan maklumat yang dikumpulkan.

1.Qatar -   adalah negara Arab yang berdaulat, adalah di bahagian atas senarai dan adalah negara yang paling kaya di dunia walaupun penduduk negara inihanya 2 Juta. Ekonomi Qatar sepenuhnya bergantung kepada bekalan minyak, mereka adalah pengeksport terbesar minyak dan Gas Asli di dunia dan tidak mempunyai dasar  cukai di negara ini.

 KDNK-$ 102,211 lebih kurang
 
 

2.Luxembourg - secara rasmi dikenali sebagai Grand Duchy of Luxembourg,merupakan negara Eropah dan merupakan negara daratan iaitu tanpa memiliki laut dan pantai. Namun mereka adalah negara kedua terkaya di dunia dengan jumlah penduduk daripada setengah juta orang.

KDNK-$ 81,100 lebih kurang

3.Singapore - secara rasmi dikenali sebagai Republik Singapura adalah sebuah negara Asia Selatan dengan jumlah penduduk sebanyak 5 Jutamereka adalah negara ketiga terkaya di dunia.
 
KDNK-$ 61,400 lebih kurang

4.Norway -adalah negara Eropah dengan Penduduk 5 Juta dan salah satunegara yang paling kurang padat di Eropah dan termasuk dalam empat negarayang maha kaya di dunia. Norway ini adalah salah satu negara yang kaya dengan hasil mineral di dunia inimempunyai petroleum, gas asli dan rizab air tawar.
 
KDNK-$ 55,900 lebih kurang 

5.Brunei - secara rasminya disebut sebagai Negeri Brunei adalah sebuah negara di Asia Tenggara dengan Penduduk 4.5 Juta dan merupakan tergolong dalam  lima buah negara terkaya di dunia. Pengeluaran minyak mentah dan gas asli menyumbang dalam ekonomi mereka hampir 90% daripada KDNK.  
KDNK-$ 55,300 lebih kurang

6.Hong Kong - terletak di pantai Selatan China, Hong Kong adalah Kawasan Pentadbiran Khas Republik Rakyat China bermakna mereka berada dalamkedaulatan China. Jumlsh penduduk Hong Kong adalah sekitar 7 juta danmerupakan negara ke 6 terkaya di dunia . Hong Kong adalah dianggap sebagai salah satu pusat kewangan antarabangsa dan Dolar Hong Kong merupakan mata wang kelapan paling diniagakan di dunia.

KDNK-$ 52,300 lebih kurang

7.United Syarikat - Amerika Syarikat dianggap sebagai negara yang Maha Berkuasa di dunia ini, namun ia bukan dalam senarai teratas 5 negara terkaya di dunia, hanya mampu berada pada kedudukan yang ketujuh di dunia.

KDNK-$ 50,700 lebih kurang

 8.Kuwait - adalah sebuah Negara Arab yang terletak di Asia Barat dan negara yang paling ke-8 paling kaya di dunia. Produk Petroleum memberikan sumbangan terbesar kepada ekonomi mereka yang menjadikan mereka salah satu negara yang paling kaya di bumi.

9.United Arab Emirates - adalah sebuah Negara Arab, satu negara yang ekonominya berkembang pesat di mana sumber-sumber semula menjadipenyumbang terbesar dalam struktur ekonominya  seperti petrol dan gas asli.Negara ke sembilan paling kaya di dunia ini mempunyai penduduk lebih kurang 1 Juta.
 
KDNK-$ 49,800 lebih kurang

10.Switzerland - secara rasmi dikenali sebagai Gabungan Switzerland adalahnegara Eropah, yang merupakan negara terkaya di ke 10 di dunia. Ia juga dianggap sebagai negara yang paling inovatif di Eropah oleh Kesatuan Eropah.Industri pembuatan menyumbang paling banyak kepada ekonomi Switzerland. 

KDNK-$ 46,200 lebih kurang
 http://smskey.blogspot.com/

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...