Selasa, 13 Mac 2012

Fakta Hari Ini - Makan buah, sayur untuk kacak, jelita

LONDON: Amalan memakan buah-buahan dan sayur-sayuran bukan saja menjadikan kulit anda cerah sihat tetapi juga menjadikan penampilan lebih menawan.

Sekumpulan saintis di Universiti St Andrews memantau pengambilan makanan 35 orang dan turut merakamkan gambar mereka sepanjang tempoh berkenaan.


Mereka mendapati, memakan secara purata 2.9 bahagian lebih buah-buahan dan sayur sehari akan menyebabkan seseorang kelihatan sihat dibandingkan dengan orang lain pada akhir kajian, manakala pengambilan tambahan 3.3 bahagian akan menambahkan lagi daya tarikan, lapor Daily Mail.

Buah dan sayur kaya dengan karotenoid yang memelihara daripada kerosakan sel akibat pencemaran dan pancaran ultra ungu dan boleh mencegah masalah berkaitan umur seperti penyakit jantung dan kanser.

Sebelum ini diketahui bahawa memakan terlampau banyak sayur tertentu seperti lobak merah akan menyebabkan kulit bertukar menjadi oren.

Bagaimanapun, tidak diketahui sama ada peningkatan kecil pigmen merah dan kuning pada kulit dirasakan oleh orang lain atau apa yang dilihat sebagai daya tarikan
berita

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...