Jumaat, 6 Julai 2012

5 Hal Yang Patut Dipelajari Dari Semut



1. Semut tidak pernah putus asa.
Coba bentangkan tangan untuk menutup jalan yang di lalui semut. Semut tak akan putus asa, apalagi berhenti. Tapi terus mencari rute lain. Sudahkah kita memaksimalkan kerja dan tak pernah putus asa dalam menjalani hidup ini?







2. Semut Rajinnya Luar Biasa
Pernah kah melihat semut tiduran dan santai santai?. Semut selalu aktif… bekerja mengangkut makanan. Bekerja merupakan bagian penting dari hidup semut. Semut tidak pernah merasa bosan dengan apa yang dia lakukan setiap hari. Sebab semut mempunyai tujuan dan arah hidup. Apakah anda sudah mempunyai arah dan tujuan di dalam hidupmu sekarang?

3. Semut itu kuat
semut sanggup mengangkat beban yang jauh lebih besar dari tubuhnya. Semut tak mengeluh, apalagi menyerah. Mampukah kita menghadapi masalah hidup dan tetap optimis seperti semut?

4. Semut berjiwa sosial
Apa yang dilakukan semut ketika makanan yang hendak diangkut terlalu berat? Semut tidak mempunyai sifat egois, mereka akan tolong menolong dan mengangkatnya bersama sama. Apakah anda egois? atau berjiwa sosial seperti semut?

5. Semut cepat Melihat Peluang
Semut cepat hadir ketika dia mengetahui ada peluang untuk mendapatkan makanan. Semut tak akan menyiakannya, sebab semut tahu peluang hanya datang sekali saja.

Apakah anda termasuk orang yang bisa menggunakan peluang dengan baik?

Semoga kita bisa mencontoh sifat semut dan mengembangkannya menjadi kebiasaan yang positif untuk hidup yang lebih baik…

“Dan untuk Sulaiman dikumpulkan bala tenteranya terdiri dari jin, manusia dan burung lalu mereka berbaris dengan tertib. Hingga ketika mereka sampai ke lembah semut, berkatalah seekor semut: “Wahai semut-semut! Masuklah ke dalam sarang-sarangmu agar kamu tidak dipijak oleh Sulaiman dan bala tenteranya sedangkan mereka tidak menyedari.” Maka dia (Sulaiman) tersenyum lalu tertawa kerana (mendengar) perkataan semut itu. Dan dia berdoa: “Ya Tuhanku! Anugerahkanlah aku ilham untuk tetap mensyukuri nikmat-Mu yang telah Engkau anugerahkan kepadaku dan kepada kedua orang tuaku dan agar mengerjakan kebajikan yang Engkau redhai; dan masukkanlah aku dengan rahmat-Mu ke dalam golongan hamba-hamba-Mu yang soleh.”Surah An-Naml ayat 17-19

****************
Semut..kejenya menghimpun mknn tanpa henti..siang malam pagi ptg dia berusaha tanpa rehat..belum pernah dilihat seekor semut t’baring keletihan..dia hanya diusung oleh teman2nya apabila dia mengalami kesakitan ataupun stlh mati..selebihnya ia akan bekerja, bekerja dan bekerja..semut leh menghimpun mknn untuk bekalan yg amat lama sedangkan usianya ta lah lbih lama drpd byknya bekalan mknn yg leh dihimpunnya itu..
Semut2 penganyam adalah tukang jahit yg mahir..mereka menyambung daun2 ngan menariknya drpd dua bahagian dan menjahit daun2 tuh bersama..ngan cara ini, mereka membuat rumah yg baik utk diri mereka..semut mempunyai jenis yg lbh byk drpd hidupan2 yg lain..

Drpd setiap 700 juta semut yg dilahirkan ke dunia, hnya t’dpt 40 kelahiran manusia..ngan kata lain, jumlah semut2 di dunia ini adalah jauh lebih tinggi daripada manusia.. berjuta2..

Kehebatan sifat2 semut ta berakhir di sini je..Walaupun, berjuta2 mereka tinggal b’sama, mereka ta mempunyai sebarang masalah di antara mereka, ta ada kekeliruan atau kecamukan..mereka hidup di dlm kehidupan yg begitu terancang di mana setiap mereka mematuhi peraturan..

Cuba perhatikan kehidupan masyarakat semut. Teknologi, keje gotong-royong, strategi ketenteraan, jaringan komunikasi yang maju, hierarki yang rasional dan cerdik, disiplin, perencanaan kota yang sempurna dan pelbagai ciri lain yg amat istimewa utk di ambil..semut berkomunikasi ngan isyarat kimia iaitu semiokemikal zat kimia yg digunakan semut ukk tujuan menetapkan komunikasi (Feromon)..semut yg pling b’bahaya adalah semut bulldog hitam dari Australia, bisanya mampu membunuh manusia..

Semua spesies semut, yg jumlahnya mencapai kira2 8.800 spesies, mencari mknn dan membawanya pulang ngan cara yg berbeza2..dlm spesies2 t’tentu, semut b’buru sendirian dan membawa pulang mknnya masing2.. spesies lain b’buru b’kelompok dan membawa serta menjaga mknnnya bersama2..

wiantha-infokita./ And ratukiding.

1 ulasan:

  1. Assalamualaikum dan salam sejahtera

    Saya ingin berbagi cerita kepada anda bahwa saya IBU HERAWATI seorang TKW dari malaysia dan secara tidak sengaja saya buka internet dan saya melihat komentar IBU DARNA yg dari singapur tentan AKI SYHE MAULANA yg telah membantu dia menjadi sukses dan akhirnya saya juga mencoba menghubungi beliau dan alhamdulillah beliau mau membantu saya untuk memberikan nomor Togel/lottrey toto 4D dr hasil ritual/ghaib melalui jarak jauh dan alhamdulillah itu betul-betul terbukti tembus dan menang RM.230.000 Ringgit ,kini saya kembali indon membeli rumah dan kereta walaupun sy Cuma pembantu rumah tanggah di selangor malaysia, sy sangat berterimakasih kepada AKI SYHE MAULANA dan tidak lupa mengucap syukur kepada ALLAH karna melalui AKI MAULANA saya juga sudah bisa sesukses ini. Jadi kawan2 yg dalam kesusahan jg pernah putus asah, kalau sudah waktunya tuhan pasti kasi jalan asal anda mau berusaha, ini adalah kisah nyata dari seorang TKW, AKI MAULANA adalah guru spiritual terkenal di indonesia. jika anda ingin seperti saya kunjungi situs/website  ☎ KLIK DISINI RITUAL PESUGIHAN DUNIA GHAIB


    BalasPadam

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...