Sabtu, 1 September 2012

Subhanallah, Malam 1 September Bulan Berwarna Biru


Fenomena alam bakal terjadi di akhir minggu ini pada hari Sabtu (1/9) . Kali ini adalah perubahan warna bulan menjadi biru atau disebut Blue Moon.

Ya, pada Mei lalu warga di darataran Amerika Syarikat dapat menikmati Partial Lunar Eclipse atau Strawberry Moon. Gerhana bulan yang terbelah berwarna kemerahan itu dianggarkan baru bakal berlaku lagi pada 26 April 2013 akan datang. Kini di awal September bulan bakal menampakkan sisi birunya.






Warna biru memang bukan erti sebenarnya. Bulan pada 1 September ini akan diselimuti banyak debu angkasa, saat itu bulan akan kelihatan berwana biru jika dilihat dari bumi. Tidak hanya berwarna biru sahaja, orbit bumi tersebut juga dijangka akan tampil penuh atau purnama.

MSN melaporkan, beberapa pakar menyatakan peristiwa 'Bulan Biru' tidak dapat diramal waktu kemunculannya. Namun, para penyelidik mencatat setiap 2,7 tahun sekali anomali angkasa ini akan sentiasa muncul dan menghiasi langit.

Bulan purnama berwarna biru ini akan muncul dan boleh dinikmati kembali pada bulan Julai 2015 akan datang. Terakhir kali Blue Moon muncul pada Disember 2009 lalu. Istilah Blue Moon pertama kali digunakan pada 1542 lampau dan digunakan hingga sekarang.
Sumber republika.co.id

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...