Ahad, 5 Februari 2012

Pertahankan Agama Bukti Cintakan Nabi Muhammad

 
 Oleh Hizbur Rahman

Golongan beriman elak tafsir Islam ikut hawa nafsu

WALAUPUN Nabi Muhammad SAW telah meninggalkan kita kira-kira 1,433 tahun lalu, tetapi dengan cinta kasih kita kepada Baginda serta sunnahnya, maka kita merasakan seolah-olah Baginda masih hidup.
Nabi Muhammad SAW adalah satu-satunya Rasul yang menyelesaikan tugas dan menyempurnakan amanah pekerjaan sewaktu hayat Baginda membawa kepada kita risalah Allah dengan dua cara.
Pertama, menyampaikan perintah dan panduan Allah SWT melalui wahyu Qurani dan kedua, menghidupkan wahyu Allah dengan sempurna melalui perbuatan, perkataan dan pengakuannya atau yang dinamakan sunnah nabawiyah.
Kemuliaan akhlak Rasulullah SAW seperti dicerminkan dalam al-Quran, wajib diambil teladan secara mutlak dan ditaati sepanjang kehidupan ini.

Firman Allah SWT yang bermaksud: “Dan taatlah kamu kepada Allah serta taatlah kepada Rasulullah; maka kalau kamu berpaling, maka sesungguhnya kewajipan Rasul Kami hanyalah menyampaikan (perintah Allah) dengan jelas nyata.” (Surah at-Taghaabun, ayat 12)

Allah SWT menegaskan bahawa perintah mentaati Rasulullah SAW adalah bererti mentaati Allah SWT dan mengingkari Baginda bererti juga mengingkari Allah SWT.

Bukti penegasan ‘taat kepada Rasulullah’ ini terdapat dalam kalimah syahadah, mensyaratkan bahawa seseorang tidak boleh menganut Islam jika hanya mengaku beriman kepada Allah SWT tanpa mengakui kerasulan Nabi Muhammad SAW.
Ini menggambarkan satu istinbat mutlak bahawa makna mencintai Rasulullah SAW adalah dengan mentaati keseluruhan ajaran Baginda. Pada masa sama ia membawa kita mencintai Allah SWT. Oleh itu, beriman kepada rasul Allah adalah wajib dan menjadi tunjang kekuatan akidah Islam.

Selari dengan ikrar yang kita lafazkan dalam syahadah, umat Islam perlu mematuhi dan mengamalkan semua ajaran al-Quran dan sunnah Rasulullah SAW.

Jika kita mengabaikan pelaksanaan perintah Allah dan suruhan Rasul-Nya, maka Allah akan jauh daripada kita. Ini bererti iman kita mulai lemah dan kelemahan iman ini memberi ruang kepada musuh Allah dan syaitan mendekati bahkan mempengaruhi kita dalam membuat keputusan.

Oleh itu, tidak menghairankan ada dalam kalangan umat Islam yang mengaku beriman dengan Allah dan Rasul-Nya, tetapi pada masa sama mentafsir Islam mengikut hawa nafsu. Mereka melakukan tindak-tanduk mengikut kemahuan sendiri dan akhirnya perbuatan itu kelihatan janggal, pelik di khalayak ramai.

Besarnya pengaruh nafsu dan peranan syaitan dalam kehidupan ini terbukti apabila mereka tanpa segan silu mengutamakan kepentingan diri, mengutamakan kebendaan walaupun nyata bercanggah dengan al-Quran dan sunnah.

Bagaimana bentuk dan pengukuran bahawa kita tergolong orang Islam yang benar-benar mencintai Rasulullah SAW? Ramai mengakui cinta kepada Rasulullah, tetapi tidak tahu bentuk dan hakikatnya. Cinta yang jujur akan menggerakkan seluruh perasaan dan kelakuan manusia membuat sesuatu sebagai cermin kehidupannya yang selari dengan ajaran Islam.

Sahabat dalam membuktikan kecintaan kepada Rasulullah dan sunnahnya sanggup berkorban nyawa, rela kehilangan harta kekayaan, anak, ibu bapa dan status diri, demi mempertahankan perjuangan suci bersama Rasulullah.

Nama besar seperti Saidina Abu Bakar, Saidina Umar al-Khattab, Saidina Ali dan ramai lagi syuhada serta golongan solihin baik lelaki dan wanita telah membuktikan kasih sayang tidak berbelah bagi kepada Rasulullah SAW.

Setiap tahun umat Islam menyambut Maulidur Rasul dalam pelbagai bentuk. Kadangkala sambutan itu mendapat kritikan sejauh mana sambutan ia meningkatkan penghayatan serta ketaatan melaksanakan ajaran dibawa Rasulullah SAW.

Program Maulidur Rasul ini pada dasarnya adalah sebahagian daripada aktiviti dakwah bertujuan mentarbiah, membimbing dan memperingatkan umat Islam menghargai apa dikurniakan Allah SWT.

Salah satu pengajaran itu ialah memperingati perjuangan Nabi Muhammad SAW sebagai seorang pesuruh Allah paling berjaya menegakkan ajaran Allah, rasul terakhir, tokoh teragung sepanjang abad di dunia dan akhirat kerana membawa perubahan besar kepada landskap akidah manusia di dunia.

Malah, hingga ke hari ini peribadi suci Rasulullah SAW masih dikagumi musuh Islam, seolah-olah Baginda masih hidup walaupun hampir satu setengah alaf sudah meninggalkan kita.

Sambutan Maulidur Rasul yang diberi liputan meluas media cetak dan elektronik memberi peluang rakyat pelbagai agama memperingati seorang insan terpilih, memahami gaya kepemimpinan, akhlaknya, dasar politik, ekonomi dan sosial untuk diteruskan serta dihayati.

Hakikatnya, sambutan Maulidur Rasul adalah suatu peringatan, tazkirah yang bertepatan dengan firman Allah SWT yang bermaksud: “Dan tetap tekunlah engkau memberi peringatan, kerana sesungguhnya peringatan itu mendatangkan faedah kepada orang yang beriman.” (Surah adz-Dzaariyat, ayat 55).
beritaharian

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...