Selasa, 8 Januari 2013

Gambar-Gambar Terbaik 2012 dari Reuters

 
lagi gambar


Lampu suluh 2013

Bila kali terakhir anda gunakan 'torchlight'?...aku last bila blackout 5 tahun lepas. Masa tengah bergelap barula sibuk cari...tau2 bateri takda, tak pun dah  'kong'. Kalau bateri ada pun bukan siaz plak...aaa payah

Kini Panasonic akan melancarkan lampu suluh yang boleh beroperasi dengan 4 variasi bateri...AA, AAA, D dan C. Jika setiap 'satu' bateri digunakan pada satu masa ia mampu beroperasi hampir 86 jam...kalau guna bateri  'binabadan' mau bertahun2 boleh guna.

Bakal dilancarkan pada 25 Januari 2013 dalam anggaran harga US24 (RM73)...cuma tak pasti pasaran untuk sedunia atau tak.




Unik!! Burung Hantu Yang Berkebolehan Menyamar

 Siapa sangka!  burung hantu yang terdapt di dalam gambar ini semua mempunyai bulu yang hampir persamaan dengan alam semulajadi , lihat saja foto-foto berikut. bolehkah kamu meneka di mana mereka?

Fenomena Alam Yang Menakjubkan

Suatu fenomena alam merupakan hal yang tercipta akibat perpaduan faktor alam dengan faktor yang lainya. Tetapi fenomena alam itu memiliki kurun waktu yang singkat dan jarang sekali terjadi untuk yang kedua kalnya. Berikut 7 Fenomena alam teraneh sekaligus menakjubkan

1. Api Terjun (Horsetail Falls)
 
Fenomena Api Terjun ini terdapat di Yosemite National Park yang terletak di California. Dinamakan Api terjun karena pada saat air jatuh dari ketinggian sekitar 2000 kaki, mirip dengan cairan lava yang sedang jatuh dari atas. Sebenarnya fenomena ini bukanlah lava yang jatuh, melainkan air yang sedang terjun mendapatkan efek dari sinar matahari yang akan terbenam. Namun fenomena ini harus didukung dengan cuaca yang cerah, keberadaan matahari yang tepat saat menyinari air, dan debit air yang cukup banyak untuk bisa membuat Air terjun di Yosemite National Park mirip dengan cairan lava yang sedang jatuh.
 
 
 

Kenali Binatang Terkecil di Dunia Jenisnya

1. Anjing Terkecil

Anjing yang berasal dari Massachusetts Amerika Serikat ini memegang rekor Anjing terkecil di dunia. Masuk dalam Guinness Record, dengan tinggi badan hanya 5,4 inci.
 


Idea Gila Design Tempat Tidur Kucing

Tempattidurkucing Idea Gila Design Tempat Tidur Kucing
Perlukan katil untuk kucing korang? Tak payah susah-susah nak fikir…Hehe Senang je



Adab-Adab Dan Cara Makan Yang Baik Untuk Kesihatan Menurut Pandangan Ahli Perubatan ISLAM

  1. Makan hanya bila terasa lapar 
     
  2. Basuh tangan dan kuku sehingga bersih dengan air dan seboleh-bolehnya dengan sabun 
     
  3. Sebelum makan hendaklah membaca 'Bismillah..." 
     
     
     

Bagaimana terjadinya Lesung Pipit

 
Lesung pipit terjadi akibat dari variasi otot muka yang dipanggil zygomaticus major. Kecacatan variasi berlaku pada otot ini yang sepatutnya hanya mempunyai struktur tunggal dari tulang zygomatic. Tulang ini membahagi kepada superior (bahagian atas tepi bibir) dan inferior (bahagian bawah tepi bibir). Selain itu, factor terjadinya lesung pipit adalah kerana otot zygomaticus lebih pendek dari normal menyebabkan kulit tertarik dan terbentuklah lekuk pada pipi.
 
 

Keindahan Warna-Warni Bunga dan Alam Semulajadi

Alam semulajadi ciptaan Ilahi tidak terbanding indahnya. Keunikan dan kepelbagaian rupa alam sungguh mempersonakan. Di hias pula dengan kecantikan bunga-bungaan yang mekar berwarna-warni...sungguh mengasyikkan dan memukau pandangan. Dari pandangan mata terus menusuk ke hati, mendamaikan jiwa dan menenangkan minda.
Tiada ciptaan sesempurna ciptaan yang Maha Esa. Relaks Minda anda dan nikmati keindahanwarna-warni bunga-bungaan dan alam yang sungguh menawan pandangan dan kalbu. 

 
 
 

3 Wajah... Pandang Sahaja Dapat Pahala

1. Wajah Ibu

Ibu merupakan orang yang paling hampir dengan kita. Dari rahimnya kita dilahirkan. Dari air susunya kita dibesarkan. Insan yang tidak rasa jijik membersihkan najis dan kekotoran ketika kita masih anak-anak. Sanggup berjaga malam diatas kesakitan anaknya. Besarnya pengorbanan wanita bergelar ibu.. lantaran itu Allah memasukkan satu surah dalam Al-Quran yang di namakan Surah An-Nisa (Surah Perempuan). Kerana itu juga ada riwayat menyebut sesiapa yang memandang wajah ibunya sudah diberikan ganjaran pahala.( Balik rumah tengok wajah ibu tau..)
 
 

Kisah Srikandi Hebat Islam Zainab al-Ghazali


Zainab al-Ghazali dilahirkan di Al-Bihira pada tahun 1917, sebelah ayah beliau dari keturunan Umar al-Khattab dan sebelah ibu dari keturunan Hasan bin Ali bin Abi Talib. Ternyata beliau dari keturunan yang terhormat dan mulia.

Ketika berumur 18 tahun (1936), beliau mengasaskan Persatuan Wanita Islam untuk menguruskan hal-ehwal dan akitiviti-aktiviti wanita berlandaskan ajaran Islam dan tujuan ke arah Islam.
 
 

Isnin, 7 Januari 2013

Perkampungan Pelik Di Paya Nil Putih

 
  Sudd adalah paya luas rantau pamah di Selatan Sudan, yang dibentuk oleh sungai Nil Putih. Kawasan yang meliputi paya adalah salah satu tanah lembap di lembah Nil yang terbesar di dunia . Saiznya adalah sangat berubah-ubah, purata lebih 30,000 kilometer persegi, tetapi semasa musim hujan bergantung kepada perairan pemasukan, Sudd boleh diperluaskan kepada lebih 130,000 km persegi atau kawasan saiz England.
 
 

Kapal Besar Yang Melintasi Terusan Sempit

Sebuah kapal besar yang cuba melintasi terusan diantara teluk Corinth dan Saronic yang bersambung di laut Aegean. Tujuannya melalui terusan ini adalah untuk memendekkan jarak perjalanan sebanyak 700 km untuk sampai ke destinasi, namun ianya mustahil untuk kapal besar melaluinya kerana kedalaman terusan ini hanyalah 7.3 meter serta sempit dan hanya ada satu cara untuk melalui terusan yang sempit ini iaitu dengan cara menunda kapal tersebut dengan menggunakan bot tunda.
 
 
 
 

Panduan Dan Doa Ketika Menghadapi Ribut Tropika Sonamu

اَللَّهُمَّ صَلِّ وَسَلِّمْ عَلَى سَيِّدِنَا مُحَمَّدٍ

بِسۡمِ ٱللهِ ٱلرَّحۡمَـٰنِ ٱلرَّحِيمِ

Menurut NASA, ribut Tropika Sonamu dijangka akan melanda Pantai Timur Malaysia pada 8 Januari (Selasa) pada kelajuan kira-kira 65KM Sejam. Keadaan ini akan menyebabkan angin kencang dan laut bergelora di bahagian Laut China Selatan.

Laporan terkini Jabatan Metereologi Malaysia, negeri yang terdekat dengan impak ribut Tropika Sonamu tersebut adalah kawasan timur laut Dungun Terengganu. Sebagai langkah berjaga-jaga, semua penduduk tidak digalakkan berada di persisiran pantai mahupun di laut mulai 8 Januari 2013 ini. 
 
 
 

Amaran Banjir Gelombang Ketiga Pantai Timur

PERHATIAN : Ribut Tropika Sonamu Melanda Malaysia 8 JANUARI 2012 (Selasa)
Ribut Sonamu Bakal Melanda Malaysia -
Ribut Tropika Sonamu Bakal Melanda Malaysia 8 Januari 2012
Ribut Tropika Sonamu akan melanda MALAYSIA terutama PANTAI TIMUR. Ia dijangka berlaku pada 8 JANUARI (SELASA);
Nasihat Ribut Tropika : Di keluarkan pada 08:52PM 06 Januari 2013
 
 

5 Sebab Bahaya Menggunakan Selipar Jepun

Pasti ramai diantara kita yang selalu menggunakan selipar jepun atau disebut juga selipar sepit. Selipar ini diantara selipar yang popular yang di gunakan oleh rakyat Malaysia. Namun begitu selipar ini ternyata mempunyai beberapa perkara bahaya dan risiko bagi para penggunanya. Nak tahu apakah bahaya dan risiko menggunakan selipar jepun ini ?
 
 
 

Perpustakaan Awam Di Tepi Jalan


Kansas City Public Library, Missouri, USA
Perpustakaan awam di tepi jalan Kansas City, USA...Bangunan ini ni reka berbentuk susunan buku-buka di rack perpustakaan.
 wanhayden1040.blogspot.

Siapakah Lelaki Di Sebalik Maskot ALONG?

Bagi mereka yang lahir tahun 80an dan 90an. pasti familiar dengan rancangan kucing yang boleh bercakap iaitu ALONG. Along ni ada adik dua orang adik iaitu Angah dan Achik. Kalau dulu setiap kali rancangan ni nak start mesti dah ready awal-awal depan TV tunggu Siti Sifir keluar..  Memang legend la rancangan nih... Tapi kali ni nak cerita siapakah yang mamakai maskot Along nih? 

Mungkin ada yang dah tau dan mungkin ramai jugak yang tak tahu. Lelaki disebalik maskot Along ni tak lian tak bukan ialah pelakon yang famous dgn filem Istanbul Aku Datang iaitu Beto Kushairy.


 
 
 
 

Rahsia Teknologi Lampu Mesir Purba

Mesir purba merupakan satu daripada tamadun paling mengagumkan yang pernah dibangunkan oleh manusia. Masyarakat Mesir purba memiliki pengalaman dan pengetahuan luas yang mustahil merupakan warisan daripada satu masyarakat primitif. Di kalangan golongan sesat masyarakat Mesir, terdapat juga cendikiawan yang memiliki kebijaksanaan yang datang dari zaman Nabi Nuh (as) dan Nabi Ibrahim (as). Golongan cerdik pandai Yahudi ini pernah menggunakan ilmu yang diwarisi daripada para nabi terdahulu. Satu daripada pengetahuan tersebut adalah menggunakan elektrik untuk pencahayaan. 
 
Jumpaan pelbagai ukiran dinding dan corak pada dinding Kuil Hathor di Kompleks Kuil Dendera, Mesir membongkar satu maklumat menarik tentang masyarakat Mesir kuno. Sebahagian besar daripada ukiran dinding tersebut, sebagaimana yang dipaparkan di bawah, terdapat di Kompleks Kuil Dendera. Rekaan ukiran tersebut menunjukkan bahawa orang-orang Mesir purba mendapat pencahayaan melalui penggunaan mentol dan lampu arka.



Obor - Obor Membanjiri Stesen Jana Kuasa Israel



Kini, bertan-tan obor-obor sedang dibersihkan oleh pekerja kebersihan di Hadera, Israel. Ini kerana, obor-obor telah membanjiri stesen jana kuasa tenaga yang menggunakan air laut sebagai penyejuk. Padan muka! Hahaha 




Ilmu Laduni Yang Jarang Diketahui

Apakah itu ilmu laduni?
Ia adalah ilmu yang membawa pengertian atau makna yang baru kepada syariat, bukan membawa syariat baru. Ilmu laduni atau ilmu ilham ialah ilmu yang Allah jatuhkan ke dalam hati para wali-Nya, tanpa melalui proses usaha ikhtiar atau hasil mendengar kuliah daripada guru atau hasil berfikir. Ia terjatuh direct ke dalam hati. Yang mana bila disyarahkan atau dihuraikan, ia jadi satu ilmu atau satu huraian yang sangat ilmiah. Ertinya ia jadi satu ilmu yang sangat bermanfaat.
 
 
 

Pemain Arsenal hafal 19 juzuk Al-Quran

Abou Diaby Abou Diaby speaks to the media during a press conference ahead of the UEFA Champions League semi-final first leg match against Manchester United at Old Trafford on April 28, 2009 in Manchester, England.  (Photo by Clive Brunskill/Getty Images) *** Local Caption *** Abou Diaby
Pemain bola sepak profesional dan hafiz Al-Quran
Luar biasa. Itulah kata yang tepat bagi pemain tengah Arsenal dan Perancis, Abu Diaby. Tidak hanya mahir mengawal bola dan memberi umpan kepada rakan pasukan dalam bola sepak, Diaby juga dikenali sebagai penganut Islam yang taat menjalankan ibadahnya sebagai seorang muslim. Mengagumkannya lagi, Diaby juga tercatat sebagai seorang hafidz penghafal al-Quran.
 
 
 

Ahad, 6 Januari 2013

Ekstrem! Memotong Kuku Gajah



Salah satu pekerjaan yang berbahaya di dunia. Meskipun gajah ini telah dibius terlebih dahulu, si gajah ini masih mampu membuat tendangan gunting ala-ala Zlatan Ibrahimovich sekiranya lelaki ini tersalah potong kuku hidup. Ekstrem!! Hehehe .




Top 10 Jenayah Perang Bersekutu Perang Dunia II

Allied War Crimes of World War II 


Sebagaimana yang mereka katakan, sejarah ditulis oleh pemenang. Tiada contoh ini adalah lebih benar daripada Perang Dunia Kedua. Walaupun ramai cepat untuk menyatakan pihak tentera Berikat sebagai wira, ramai lupa sebilangan besar jenayah perang adalah dari pihak Bersekutu.

Sesetengah mungkin mewajarkan tindakan Bersekutu dengan berhujah bahawa jenayah perang Nazi dan Imperial, dan jenayah terhadap kemanusiaan, jauh lebih teruk - tetapi ini adalah yang terbaik hipokrit mereka. Jenayah adalah jenayah, tanpa mengira keadaan -
Senarai dokumen berikut sepuluh kes jenayah perang Bersekutu semasa Perang Dunia II, bermula dari kecil, orang-orang yang zalim, kepada yang zalim.



Wow! Guli Yang Berharga RM40,000!

Adakah anda hanya berfikir guli adalah mainan untuk kanak-kanak? Walaupun sfera kecil yang bergolek laju ini telah menjadi mainan popular sejak beribu tahun dahulu, tetapi hari ini pengumpul guli bersedia untuk meletakkan harga baru bagi barang yang pada kebiasaanya adalah murah.



Apakah yang membezakan guli biasa yang tidak berharga dengan guli yang berharga? Pada kebiasaannya, sesuatu yang menjadi koleksi seseorang adalah seperti kombinasi keadaan, sesuatu yang unik, permintaan tinggi, dan sesuatu yang bercorak. Akan tetapi terdapat lima kelas menonjol yang konsisten mampu menarik peminat guli sehingga memcecah ribuan ringgit.




Laluan Berbasikal Paling Ngeri Di Dunia

Antara aktiviti di sini yang boleh menyebabkan anda kecut perut adalah aktiviti berbasikal, namun sudah pastinya anda akan berpeluh lebih sikit, kerana ruang laluan sangat sempit dan hanya muat untuk satu basikal sahaja, selebihnya, jurang yang dalam di tepi pantai akan menanti anda.


 
 
 
 

SIAPA MEREKA INI?

Assalamualaikum..


Sedikit cerita hakikat dunia yang nak aku kongsikan dengan korang semua. Dari korang buang masa tengok tarian Gangnam yang entah apa-apa tu, baik korang tengok muka-muka yang akan aku nak tnjuk ni. Mari kita berkenalan dengan mereka-mereka di bawah ini..
Carlos Slim
 
 
 

Resepi - KEK CHIFFON PANDAN

ASSALAMUALAIKUM..
Meh cuci mata dgn kek cipon gebus gebas, resipi dari Ayinyin ni... Hari tu Ayin tayang kek cipon dia kat pesbuk.. perghh.. gebussssssssssss yg amat... Hati pun geraaaaaaammmmmmmm jer nak buat.  Pastu selongkar dapur Ayin dan save resipi kek ciponnya tu.

 
 
 
 

Siapakah Jemaah Kenit Di Masjidil Haram Itu?

Setiap apa yang berlaku di Tanah Suci, semuanya terkandung seribu hikmah sama ada ada sebagai pengajaran mahupun peringatan. Oleh kerana itulah kita diingatkan supaya memperbetulkan niat apabila mahu ke sana. Bukan bertujuan membeli belah semata-mata, tetapi mahu beribadah kepada Allah SWT. Kisah di bawah ini tentang kisah seorang ustaz yang dipilih Allah untuk bertemu dengan seorangjemaah kenit ketika berada di Masjidil Haram. Persoalannya, siapakah lelaki kenit itu?
 
 
 
 

Terdapat Enam Sifat Mulia Yang Di Miliki Oleh Orang Mukmin Ketika Di Timpa Musibah

Assalamualaikum Warahmatullahi Wabarakatuh.

بِسْمِ ٱللَّهِ ٱلرَّحْمَـٰنِ ٱلرَّحِيم

Segala puji bagi Allah, Tuhan sekelian alam. Selawat serta salam buat junjungan mulia Nabi Muhammad SAW keluarga serta para sahabat dan pengikut yang istiqamah menuruti baginda hingga ke hari kiamat.

Sahabat yang dirahmati Allah,
Setiap muslim yang diciptakan oleh Allah SWT dimuka bumi ini tidak akan sunyi daripada ditimpa musibah, penyakit atau dugaan. Besar atau kecil musibah atau dugaan tersebut bergantung kepada kekuatan iman yang dimiliki oleh seseorang hamba Allah itu.  Semakin kuat iman dan takwanya maka semakin berat ujian tersebut berlaku keatas dirinya. Ujian ini adalah penilaian Allah SWT untuk meningkatkan makam atau darjat seseorang hamba disisi Tuhannya.




alasan untuk hidup

Assalamualaikum..

masa dah berlalu lagi dan lagi. pejam celik, pejam celik.
sebenarnya apa yang kita cari dalam hidup kita? kenapa kita nak teruskan hidup kita? sekadar kerana masih ada nafas yang belum ditarik? cukup ke alasan tu untuk kita meneruskan hidup. agak2 korang la, apa yang korang buat if korg tahu korang akan pergi meninggalkan dunia ni esok? aku tanya korang, aku sendiri xpasti. menangis? xperlu kot. mati tu pasti. cuma, selagi ada rezeki, selagi itulah kita akan terus hidup.

aku teringat kata2 yang pernah aku baca. kata-kata tu lebih kurang mcm ni bunyinya.

"setiap bayi yang baru lahir tu mmg disediakan rezeki untuknya. salah satunya rezeki untuk bernafas dan melihat dunia."
 
 
 
 

Carilah Pintu-pintu Kebaikan Untuk Terselamat Dunia dan Akhirat

Assalamualaikum Warahmatullahi Wabarakatuh.

بِسْمِ ٱللَّهِ ٱلرَّحْمَـٰنِ ٱلرَّحِيم

Segala puji bagi Allah, Tuhan sekelian alam. Selawat serta salam buat junjungan mulia Nabi Muhammad SAW keluarga serta para sahabat dan pengikut yang istiqamah menuruti baginda hingga ke hari kiamat.

Sahabat yang dirahmati Allah,
Dari Mu'adz bin Jabal ra, dia berkata, "Aku berkata, "Wahai Rasulullah, beritahukanlah kepadaku tentang suatu amal yang dapat memasukkana ku ke dalam syurga dan menjauhkan aku dari neraka!"





Sabtu, 5 Januari 2013

MARI MELIHAT KABIN FIRST DAN BUSINESS CLASS A380 QANTAS

Dibawah ialah layout bagi kelas pertama dan perniagaan bagi pesawat Airbus A380milik Qantas. Seperti yang anda sedia maklum A380 ialah pesawat penumpang terbesar didunia dengan kemampuan membawa 555 penumpang didalam 3 kelas berbeza atau853 penumpang dalam satu kelas. All airlines operating the A380 uses the 3 class config. Qantas mahu menunjukkan mereka juga boleh memberi kemewahan kepada penumpang mereka. Etihad Airways menyediakan bilik mandi manakala Emirates menyediakan chef dalam kelas pertama. Crazy.

 

Dahsyatnya 8 Lubang Besar di Bumi ini

Bumi tiba-tiba berlubang, menelan orang-orang di atasnya. Bencana ini terjadi di Guatemala dan bisa dilihat pada gambar pada daftar di bawah.

Lucunya, dari 8 lubang yang ada, sebagian besar justru karena perbuatan manusia. Apalagi alasannya kalau bukan karena pertambangan. Saat ini mungkin hanya kami sajikan 8 lubang besar di bumi ini. Entah 5 tahun mendatang, bisa jadi tambang di Freeport bakal masuk daftar.


1. Tambang Berlian Mirny di Siberia
 
 
 
 
 

Snow Roller, Fenomena Unik Gulungan Salji

Alam boleh menciptakan gulungan salji seperti manusia suka membuat bola salji. Bedanya, pada gulungan salji berbentuk silinder dan tengahnya berongga. Bagaimana ini boleh terjadi?

Gulungan salji atau snow roller adalah fenomena alam yang terjadi kerana tingginya kecepatan angin meniup dataran salji, biasanya tergantung pada halusnya permukaan salji. Kepingan-kepingan salji ini akhirnya membentuk gulungan-gulungan seperti roti gulung.
 
 

Anda Takkan Nampak Makhluk Ini [Besarkan Mata]

 
 
 
 

Kedai Buku Paling Cantik Di Dunia

Kedai Buku Lello

Livraria Lello yang terletak di Porto, Portugal sering dikatakan sebagai antara kedai buku paling cantik di dunia. Keindahan ukiran kayu, tangga melingkar, rak buku dan dekorasi seni ruangan dalamannya pasti membuatkan pengunjung terpukau. 

Sejarah Lello dimulakan oleh Jose Pinto de Sousa Lello pada 1894, dimana pada masa tersebut kedai tersebut dipanggil Chardron dan beliau hanya menjalankan perniagaan penerbitan dan suntingan buku. 
 
 

Teknik Terbaik Menumbuk Lada Yang Tak Pedihkan Mata

Sebut jer sambal belacan, pasti air liur korang meleleh. Mana taknya, kesedapan sambal belacan ni boleh membuatkan si pemakan rasa nak tambah nasi lagi. Apalagi masa tu nasi masih lagi panas-panas suam. Mentua yang lalu kat belakang pun tak nampak, dek kerana khuyuknya makan ulam-ulam kampung bercicahkan sambal belacan. Perggg… podeh2 sodap.

teknik terbaik menumbuk sambal
Buat suri-suri rumahtangga ada cara terbaik yang patut korang cuba untuk mengelakkan pedih mata kalau terkena percikkan lada yang ditumbuk. Selain memakai cermin mata puan-puan juga boleh mengikut kaedah TERBAIK yang diguna pakai oleh makcik diatas. Untuk mencuba pastikan ada ruang untuk pernafasan… kalau tak lain pulak jadinya nanti.
 bestoneoffour.wordpress.

5 Jenis Snek Baik Untuk Rambut

gaya, rambut, vino, yang, menjadi, trend

Apa? ingat rambut pun tak boleh nikmati snek ke? Rambut ni penting tau bagi seorang yang bergelar wanita. Tak kisah lah yang bertudung atau tidak. Bukan sahaja wanita, lelaki juga pentingkan rambut, kalau tidak tak adalah nak pergi saloon nak potong rambut ikut ala-ala k-pop.... dari dok cakap banyak, korang rasa apa snek yang bagus untuk rambut ? Kalau nak tahu, baca nie...

Tutorial Jadikan Pendrive Sebagai RAM


Salam... 
Saja nak kongsi sape2 ada masalah RAM rendah, nak upkan performance PC leh trai trick ni. 
ikuti langkah-langkah dibawah
 
 
 

Kisah Jutawan Arab, Al Walid Bin Talal

Selalu kita disajikan dengan kekayaan Sultan Brunei serta kekayaan orang Barat. Jarang sekali kita mendengar kisah kekayaan dari orang Arab. Jadi, mari sama-sama kita ikuti sedikit ‘pembongkaran’ mengenai kisah kekayaan yang dimiliki oleh Al Walid, orang terkaya di negara Arab.
 
ORANG TERKAYA DI DUNIA
Selama 20 tahun lebih, tak ada yang boleh mengalahkan kekayaan Al Walid bin Talal bin Abdulazis Alsaud di Timur Tengah. Ia adalah orang terkaya nombor satu di tanah Arab, dan menduduki peringkat ke-13 di seluruh dunia – menurut Forbes. Berapa kayakah Al Walid?
 
 

Tujuh Tanda Takut Kepada ALLAH

Assalamualaikum.

Orang Mukmin adalah orang yang takut kepada Allah SWT dan seluruh anggota badannya.
Abul-Laits telah berkata, tanda2 takut kepada Allah itu kelihatan dalam tujuh perkara:-

1. Pada Lisannya -  maka hindarkanlah diri dari berdusta, menyebar fitnah, mengumpat, berbual kosong, banyak bercakap yang tidak berkenaan dengan agama.



10 Muwashoffat Tarbiyah atau karakter tarbiyah.

Gambar hiasan 
1. Salimul Aqidah (Good Faith)

Aqidah yang bersih (salimul aqidah) merupakan sesuatu yang harus ada pada setiap muslim. Dengan aqidah yang bersih, seorang muslim akan memiliki ikatan yang kuat kepada Allah SWT dan dengan ikatan yang kuat itu dia tidak akan menyimpang dari jalan dan ketentuan- ketentuan-Nya. Dengan kebersihan dan kemantapan aqidah, seorang muslim akan menyerahkan segala perbuatannya kepada Allah sebagaimana firman-Nya yang bermaksud: ‘Sesungguhnya solatku, ibadahku, hidup dan matiku, semua bagi Allah Tuhan semesta alam’ (QS 6:162). Kerana memiliki aqidah yang salim merupakan sesuatu yang amat penting, maka dalam da’wahnya kepada para sahabat di Makkah, Rasulullah Saw mengutamakan pembinaan aqidah, iman atau tauhid.
 
 
 

Perisai Muslimah



alt
 Muslimah itu seorang wanita islam yang berperibadi islam. Solehah pula, seorang wanita islam yang berperibadi islam dan beristiqomah dengan keperibadiannya, hanya menurut pandanganku sahaja. Jadi, jika ingin menjadi solehah, wajiblah menjadi muslimah terlebih dahulu.

Perisai itu, ianya besar dan melindungi hadapan dan belakang. Bukan hanya pahlawan pedang dalam sebuah peperangan sahaja mempunyai perisai. Tapi perisai ini akan sentiasa ada pada seorang muslimah yang solehah. Perisai ini bisa ditembusi panahan panah juga acuan peluru, tapi itu bukan bererti ia lemah atau tidak boleh melindungi. Kuasanya lebih hebat, mampu mematahkan niat yang jahat terhadap pemakainya.




Jumaat, 4 Januari 2013

Indian politician attacked for alleged involvement in rape




Satu Kisah Benar Mimpi mati Hidup Semula

Satu kisah benar seorang perempuan yang bermimpi mengenai mati dan diazab di dalam kubur.... dan skrg telah mendapat petunjuk dari Allah. 
 
satu malam aku tidur dan bermimpi sudah menjadi mayat...masa sakaratul maut memang menyakitkan dan roh ku tetap berdiri disebelah jasad dan menangis mengenangkan nasib dah menjadi mayat menyesal dan takut.....aku melihat jasad ku dimandikan dan dikapankan.....dan dihantar untuk disolatkan selepas aku sudah tiada disitu sampai dikebumikan.... aku mendengar talkin dibacakan....dan selepas 7 langkah terakhir suami ku meninggalkan kubur ku....lalu datanglah malaikat (tapi aku tak nampak malaikat tu tapi hanya dengar suaranya je) menyoalku dengan baik dalam bahasa arab aku faham soalan yang diajukan....(dialam kubur... Allah akan memberi kefahaman untuk memahami bahasa arab yang disoal malaikat) 





Pembuatan Semula Lambang Lama Porsche

Ini adalah serba-sedikit masalah yang dialami oleh Porsche apabila menggunakan semula lambang lamanya. Ketelitian diperlukan bagi menyiapkan satu per satu lambang.
 









Evolusi Logo Batman Daripada Tahun 1940 Hingga 2012


Batman ialah sebuah komik yang telah mendapat sambutan sangat hangat apabila difilemkan. Boleh dikatakan hampir kesemua filemnya mendapat kutipan yang tinggi dengan versi The Dark Knight Rises mengungguli carta.

Yang menariknya, logo untuk Batman sentiasa berubah mengikut filem. Semuanya memang smart-smart belaka.
 
 
 

Asal Usul Lampu Putar di Kedai Gunting Rambut Yang Tidak Diketahui


Tahukah korang maksud tiang yang berwarna putih biru merah yang berputar di depan kedai gunting rambut? Sebenarnya trademark kedai gunting rambut itu mempunyai sejarah yg tersendiri, mari baca kat bawah nih..
Pada zaman pertengahan, bukan hanya rambut yang boleh dipotong di “barber shop” tapi juga mampu menjalankan pembedahan kecil, mencabut gigi dan menyedut darah mengunakan lintah (pada zaman itu lazimnya penyedutan darah dilakukan bagi tujuan perubatan)

 



Konsep Khemah Masa depan Menggunakan Tenaga Solar


Khemah ini memang sangat cool untuk digunakan kerana ianya memerangkap tenaga solar dan di ubah untuk menjana tenaga elektrik . Konsep Khemah masa depan ini menggunakan  tenaga solar dengan menggunakan kain photovoltaic di sekitar bahagian atas khemah. 

Kuasa ini kemudian disalurkan ke kantung wayarles mengenakan mana anda boleh meletakkan telefon anda dan lain-lain alat yang serupa untuk memastikan boleh di cas. Kain yang menyerap tenaga juga bergerak untuk dipadankan arah matahari untuk memanfaatkan sinaran itu pada setiap masa hari.
 
 

10 Pekerjaan Yang Bergaji Lumayan Yang Tidak Memerlukan Ijazah Kolej

 
jom tengok
 
 

Petua Menghilangkan Gatal Hidung


Assalamualaikum Warahmatullahi Wabarakatuh !

laahai !!,  nak amalkan petua lah plak ni...tetiba je gatal-gatal hidung dari semalam lagi nih..

nak salahkan menu sambal belacan yang makan hari-hari  memang tak patut, masa sedap puji ..masa sengsara menyumpah-nyumpah la plak..huhu memang dasar tak baik !!

 
 
 

Tasik Baikal: Tasik Paling Panjang dan Dalam di Dunia

Post kali ini kami ingin kongsikan gambar Tasik Baikal (Baikal Lake) iaitu tasik paling panjang dan paling dalam di dunia. Kalau korang ingat lagi subjek geografi dulu ada belajar pasal tasik paling dalam di dunia ni, kalau tak silap la hehe


baikal lake 01 mini Tasik Baikal: Tasik Paling Panjang dan Dalam di Dunia
Tasik Baikal 1


Kenapa Badan Kita Merasa Gatal

Kenapa Badan Kita Merasa Gatal | Gatal seringkali membuat kita serba salah,bila digaru buat kulit melecet tapi didiamkan semakin mengganggu. Apakah penyebab badan kita boleh merasakan gatal?

Dalam tubuh terdapat sel-sel saraf tertentu yakni dMrgprA3+ yang khusus mengesan rasa gatal. Jadi ketika badan digigit nyamuk, atau gatal kerana alergi dan sebagainya, sel saraf inilah yang akan mengirim pesan pada otak bahawa ada yang mengganggu jaringan kulit pada lokasi tubuh tertentu.


 
 
 
 

Tips Bagaimana Menyayangi Pasangan Anda


Dalam perkahwinan, sering kali berlakunya pertelingkahan yang kadang-kadang berpunca daripada salah faham dan kurangnya pemberian kasih sayang antara pasangan. Mungkin sebagai seorang suami atau isteri, kita merasakan sudah cukup kasih sayang yang anda berikan kepada pasangan, namun bagi pasangan pula sebaliknya.
Berikut beberapa tips yang ingin dikongsikan, bagaimana anda untuk menyayangi pasangan anda dengan cara yang betul, dan insyaAllah, mampu menjadikan rumah tangga anda lebih bahagia..
 
 

7 Perkara Yang Membuat Anda Bermotivasi Di Waktu Pagi

Malas, lemah, penat, longlai adalah resam jika anda bukanlah berniat dengan penuh kesungguhan dan bersemangat untuk menikmati kebahagiaan di pagi hari.
Waktu pagi adalah ujian untuk anda, pagi adalah nikmat untuk anda, pagi adalah penentu arah kejayaan dan kegagalan dalam hidup anda.

Justeru itu adakah kita mahu mensia-siakannya?




Kegelisahan Adalah Lebih Sukar Dari Kesabaran

Gelisah ialah hati yang tidak tenteram, merasa khuwatir, resah, tidak tenang, cemas atau risau.



Kegelisahan adalah lebih sukar dari kesabaran. (Saidina Ali karramallahu wajhah)




Khamis, 3 Januari 2013

Gambar Luarbiasa Kawanan Ikan Serang Jurugambar Dalam Laut

Gambar yang dirakam dalam rancangan National Geographic ini sangatlah menakjubkan. Sekumpulan kawanan ikan yang mengerumuni seorang jurugambar menghasilkan pemandangan yang memukau mata.



Menakjubkan..
sentiasapanas.blogspot.

10,000 Kuntum Bunga Ros Merah yang Sangat Cantik


Bunga Ros adalah sejenis bunga yang sangat disukai oleh orang ramai terutamanya para gadis jelita. Ia juga sering dijadikan sebagai hadiah untuk hari-hari istimewa untuk orang-orang yang istimewa. Suatu ketika dahulu kami pernah kongsikan tentang maksud disebalik warna dan bilangan bunga mawar yang diberikan. Kali ini kami nak kongsikan gambar 10,000 kuntum ros merah. Apa yang menarik tentang bunga-bunga ini adalah ia dibiarkan di dalam sebuah bilik dan kita dapat lihat perubahan bunga-bunga berkenaan dari warna merah segar sehinggalah ia layu dan kering.




Gambar Haiwan Buat High Five dengan Sangat Comel dan Lawak

Gelagat haiwan sentiasa menghiburkan kita tak kiralah dalam situasi apa sekalipun. Cisdel.com memang suka berkongsi post tentang haiwan yang cool dan comel dan lawak. Kali ini kami akan berkongsi post gambar haiwan buat high five yang comel dan lawak dan pasti menghiburkan icon biggrin Gambar Haiwan Buat High Five dengan Sangat Comel dan Lawak

funny pictures 7 Gambar Haiwan Buat High Five dengan Sangat Comel dan Lawak
anak harimau buat high five


Kapal Terbang Terbesar Dibina Dari Kayu.

 The Hughes H-4 Hercules (juga dikenali sebagai "Spruce Goose"), adalah Bot Terbang terbesar pernah dibina(pada masa itu), prototaip pesawat pengangkutan berat yang direka dan dibina oleh syarikat Pesawat Hughes.
 
 

Rekaan Kreatif

Gambar Rekaan Kreatif
                
 
 

Tanaman Penghilang Bau Badan

Bau badan berlebih membuat kita jadi gak percaya diri saat harus berkumpul dengan teman-teman kita, nah sebetulnya banyak tanaman asli negeri sendiri yang bisa di jadikan sebagai deodorant alami untunk menghilangkan bau badan tadi, berikut ini 9 Tanaman Penghilang Bau Badan yang bisa kita gunakan.

 
 
 

Cuaca Ubah Rasa Air Laut


Sekumpulan nelayan menangkap ikan di Lautan Pasifik berhampiran Pelabuhan Chimbote, Peru. - Foto REUTERS

California : Satu kajian saintifik yang dijalankan mendapati air di lautan dengan kandungan garam tinggi kini semakin masin, manakala air di lautan yang kurang garam pula semakin tawar.
Apa yang menyebabkan perubahan dalam paras kandungan garam dan apa atau siapa yang bertanggungjawab adalah masalah yang masih dikaji penyelidik. 


Anda Berkenan .

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Blog Pilihan