Rabu, 10 Disember 2014

Peluang menyaksikan pancuran meteor Geminids pada 13 dan 14 Dis ini

Peluang menyaksikan pancuran meteor Geminids pada 13 dan 14 Dis ini
Pancuran meteor ini telah bermula sejak 3 Disember yang lalu dan dijangka berakhir pada 17 Disember ini, dengan kemuncaknya pada 13 dan 14 Disember. - Gambar Hiasan 
KUALA LUMPUR: Orang ramai berpeluang untuk menyaksikan pancuran meteor Geminids yang berpusat di buruj Gemini pada malam 13 dan 14 Disember ini.

Demikian menurut satu kenyataan yang dikeluarkan oleh Agensi Angkasa Negara (ANGKASA) dan Kementerian Sains, Teknologi dan Inovasi (MOSTI) pada Selasa.

Menurut ANGKASA, pada pertengahan Disember setiap tahun, bumi akan merentasi serpihan batuan kecil yang berasal dari Asteroid 3200 Phaethon yang mana ia akan melalui atmosfera bumi lalu terbakar dan menghasilkan jaluran-jaluran cahaya di langit yang dikenali sebagai pancuran meteor.

Pancuran meteor ini telah bermula sejak 3 Disember yang lalu dan dijangka berakhir pada 17 Disember ini, dengan kemuncaknya pada 13 dan 14 Disember.

Walau bagaimanapun, pada tahun ini, kenampakannya agak terhad kerana pada waktu yang sama, bulan baru melepasi fasa bulan penuh.

Pada kebiasaannya, orang ramai dapat melihat kira-kira 120 meteor dalam masa satu jam, namun disebabkan cahaya bulan, kenampakkannya akan terhad kepada 50 hingga 80 juraian sejam.

Kepada anda yang berminat untuk menyaksikan pancuran meteor ini, berikut adalah tips yang boleh digunakan:

1.  Untuk melihat pancuran ini, ia tidak memerlukan sebarang alatan khas  kerana ia boleh dilihat dengan   mata kasar
2.   Masa terbaik untuk melihat meteor adalah pada jam 8 malam sehingga terbit bulan pada jam 12 pagi.
3.   Pilih kawasan yang kurang gangguan pencemaran cahaya.
4.   Pilih kawasan yang lapang, tidak dilindungi oleh bangunan dan pokok.  Kawasan yang paling sesuai untuk melihat juraian meteor adalah di  kawasan lapang seperti tepian pantai atau padang.
5.   Sekiranya keadaan langit berawan, anda mungkin tidak akan nampak kemunculan juraian meteor tersebut.

Untuk mendapatkan maklumat terkini  orang ramai adalah boleh melayari laman sesawang ANGKASA di www.angkasa.gov.my, laman sosial Facebook Agensi Angkasa Negara (ANGKASA) atau Twitter ANGKASA Malaysia.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Anda Berkenan .

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...