Selasa, 9 Disember 2014

Tips - Menyediakan Kopi Paling Sedap Dan Beraroma Asli

I love coffee! Saya sangat sukakan kopi! Walaupun warnanya hitam pekat, ia tetap menawan hati dan rasa! Semakin pekat warna kopi, semakin saya jatuh cinta! Aroma kopi yang panas dan hangat, sungguh menyegarkan minda! Hihi...






Bagaimana pula dengan anda? Tidak suka kopi? Mengapa? Tahukah anda bahawa kopi adalah minuman kegemaran Rasulullah.

Kopi yang segar akan meninggalkan rasa yang tertinggal di mulut dengan sensasi masin di sisi lidah.




Cara-cara Menyediakan Kopi Paling Sedap Dan Beraroma Asli


1. Cara Buat Kopi 'O' Yang Lazat

Ikut pengalaman saya, menyediakan kopi 'O' memanglah mudah. Namun anda kena tahu cara yang boleh digunakan untuk menjadikan kopi anda lazat dan beraroma asli.

Untuk membuat kopi dengan satu mug bersaiz besar, (anggaran 400ml air), kita memerlukan 2 sudu besar serbuk kopi. Kalau terlalu banyak rasanya akan terlalu kuat sangat, dan jika kurang air, rasa kopi akan kelat. Gunakan air panas yang baru mendidih.

Mula-mula masukkan air panas dahulu. Kemudian masukkan kopi. Biarkan beberapa minit agar serbuk kopi mendap ke bawah. Akhir sekali masukkan 2 1/2 sudu teh gula. Kacau hingga gula sebati. Nah! Kopi 'O' lazat anda siap untuk dihirup! Baunya harum satu rumah! Rasa macam dalam ladang kopi pulak...haha! Nak rasa sedap lagi, tambahkan sedikit serbuk kayu manis ke dalam bancuhan air kopi 'O' anda...

Kopi sedap diminum ketika panas. Jika kopi sudah sejuk, rasanya akan berubah masam dan pahit.

Tapi ingat ya!! Jangan masukkan kopi dahulu, kemudian baru tuangkan air panas. Sebabnya? Serbuk kopi akan menakung di atas dan lambat sebati. Aromanya juga kurang berbanding dengan cara di atas. Kalau tak percaya, anda boleh test...

2. Cara Buat Kopi Susu Yang Lazat Dan Asli


Untuk membuat 2 cawan kopi susu, masukkan 3 sudu besar kopi dengan 1 sudu besar gula, kemudian tambahkan 1-2 sudu susu dan campurkan hingga warnanya berubah dari coklat menjadi krim. Pastikan bahawa gula dan kopinya telah bercampur dengan sempurna. Untuk mudah, lebih baik gunakan gula halus.





Pemilihan susu juga tidak boleh dilakukan sebarangan. Susu biasa tentunya lebih segar dan lebih pekat rasanya berbanding dengan susu tepung.

Mudah kan?

Pastikan anda menggunakan air mineral untuk memasak air panas untuk rasa kopi susu yang lebih asli dan lazat.

Jika mahukan kelainan, boleh juga campurkan sedikit sirap ke dalam kopi sebagai penambah rasa dan mencuba sesuatu yang baru.

Ada juga sesetengah orang buat kopi susu dengan masukkan susu manis dulu dalam cawan. Biasanya mereka akan masukkan susu dalam cawan dengan sukatan paras gelas. Kita boleh cuba segelas untuk mencuba kemanisannya dan juga kepekatannya. 
Susu pekat manis kini lebih bergula dari berlemak kerana banyak gunakan pati kelapa sawit, bukannya susu sebenar. Kemanisan dan lemaknya berlainan dari jenama ke jenama yang lain.

Selamat mencuba...


http://www.aynorablogs.com

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Anda Berkenan .

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...