Ahad, 19 Julai 2015

Resepi -Kerabu petai jeruk / segar

Pic dekat

Tiba2 ada membe yang post gambar petai. Lama aku tak makan petai. Sejak musim petai dibelakang rumah berbuah telah berlalu. Teringat2 sambal tumis petai. Sambal tumis cili api petai. Sambal ikan bilis/udang petai, semua tu faberet aku.

Kebetulan petai jeruk banyak lagi dalam peti ais. Itu aku jeruk banyak2 semasa  petai bergayutan beberapa bulan lalu. Jadilah seperti gambar diatas.



Cara2 nak buat macam dibawah, agak2 je takde sukatan

Petai jeruk/segar dihiris/potong nipis atau tumbuk kasar jangan hacur sangat.
Bawang besar hiris
Cili api/padi tumbuk
Ikan bilis tumbuk segar atau digoreng ikut suka, tumbuk kasar
Udang kering segar atau goreng sekejap dan tumbuk kasar
Campak semua bahan dalam satu bekas
Letak sedikit garam
Perah asam limau
Dan gaulkan sekata dah siap
Kalau suka manis masam pedas masin sama rasa letak la secubit dua gula
Orang Negeri sembilan tak suka manis2 dalam lauk pantang besar tu, nanti tak lalu makan, tapi aku ni lidah antarabangsa semua masuk tak ada pantang.

http://resepiaku.blogspot.com/

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Anda Berkenan .

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...