Isnin, 6 Julai 2015

TerBukti, Diet Puasa Boleh Panjangkan Umur dan Cegah Kanser.


Bagi umat islam, tujuan utama menjalankan puasa Ramadan adalah untuk beribadah. Namun ternyata manfaat puasa untuk kesihatan ternyata banyak sekali, salah satunya adalah menurunkan berat badan. Puasa Ramadan sendiri dijalankan secara berterusan setiap hari selama sebulan .

Seperti dikutip dari washingtonpost.com, puasa sendiri telah diakui secara berkesan boleh menurunkan berat badan, meningkatkan sistem kekebalan tubuh dan meningkatkan fungsi otak. Namun doktor juga tidak begitu saja mengesyorkan diet dengan cara puasa seperti ini jika kesihatan anda tidak benar-benar bersedia melakukan puasa.
 

Selain puasa , anda juga boleh meningkatkan kesihatan dengan cara melaksanakan puasa selama 5 hari berturut-turut setiap sebulan sekali. Ini bukan hanya jadi cara diet menurunkan berat badan yang berkesan, tetapi sekaligus menjadi cara detoksifikasi tubuh secara semulajadi.

Sebuah kajian pun menunjukkan bahawa peserta yang  berpuasa selama tiga bulan berturut turut selama 5 hari bagi setiap bulan ternyata mampu mengurangkan faktor risiko masalah kesihatan seperti penuaan, kanser, diabetes, dan penyakit kardiovaskular. Diet puasa 5 hari ini pun boleh membantu menurunkan nafsu makan berlebih, orang akan lebih mampu mengawal keinginan makan dan tidak mudah lapar.

Seorang saintis bahkan menjelaskan dalam kajian beliau bahawa menjalani puasa boleh memanjangkan umur dan membersihkan sel-sel tubuh yang rosak dan menjana semula sel-sel baru lebih baik daripada tidak puasa.
gaban comel

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...