Sabtu, 27 Februari 2016

Rahsia Kebaikan Buah Jambu Merah Untuk Kesihatan

4 Rahsia Kebaikan Buah Jambu Merah Untuk Kesihatan
4 Rahsia Kebaikan Buah Jambu Merah Untuk Kesihatan

Buah jambu merah sememangnya sangat enak untuk dimakan, selain daripada enak untuk dimakan, jambu merah atau yang biasanya disebut dengan guava mengandungi banyak vitamin C dan polifenol yang dimana ianya berfungsi untuk mencegah pertumbuhan sel -sel kanser dalam tubuh badan anda. Buah jambu merah juga turut dikenali memiliki zat antioksidan yang sememngnya amat baik untuk kesihatan anda. Berikut ini 4 Rahsia Kebaikan Buah Jambu Merah Untuk Kesihatan yang perlu anda ketahui



1. Jambu Merah Boleh Mengurangkan Tekanan Darah Tinggi
Jangan ambil mudah  sekiranya anda mempunyai penyakit tekanan darah tinggi. Ini adalah kerana tekanan darah tinggi boleh menyebabkan penyakit yang berbahaya di tubuh anda. Jika anda sudah malas untuk pergi ke berjumpa doktor kerana anda enggan mengambil dan makan ubat-ubatan kimia, jadi tidak ada salahnya anda cuba menurunkan tekanan darah  tinggi anda dengan buah jambu merah. Salah satu daripada kebaikan buah jambu merah adalah ianya dapat menstabilkan tekanan darah dalam tubuh. ini adalah kerana dalam buah jambu merah terkandung zat yang bernama kalium. Kebaikan buah jambu merah ini boleh anda dapatkan dengan mengamalkan secara rutin. Jika anda lebih suka minum jus, buatlah jus dari buah jambu merah dan amalkan satu gelas setiap hari.
 
2. Buah Jambu Merah Untuk Mengobati Demam Berdarah
Pernahkah anda mendengar atau mengetahui bahwa buah jambu merah boleh digunakan sebagai ubat semulajadi untuk demam denggi berdarah? sudah semestinya informasi tersebut bukanlah khabar angin atau gossip semata, ini kerana khasiat dan kebaikan buah jambu merah memang salah satunya boleh mengatasi penyakit Denggi Berdarah. Buah jambu merah  ini mengandungi banyak zat yang bermanfaat bagi tubuh badan, salah satu daripadanya adalah zat besi. Zat besi itulah yang membantu untuk pembentukkan sel darah merah baru sehingga penyakit demam berdarah boleh segera untuk sembuh. Tentu saja kuncinya asalkan anda mahu mengamalkan makan buah jambu merah secara teratur.
  1. Kebaikan Buah Jambu Merah untuk Ibu Hamil
Buah jambu merah adalah salah satu jenis buah yang mat bagus untuk diamalkan oleh ibu yang hamil. Salah satu kebaikan buah jambu merah untuk ibu hamil  adalah dalam melancarkan pencernaannya. Selalunya ibu yang hamil mengalami masalah pencernaan adalah kerana hormon dalam tubuhnya yang sudah berubah dan ini menyebabkan terganggunya masalah pencernaan. Untuk melancarkan sistem pencernaan ibu hamil amalkan makan buah  jambu merah secara rutin keana jambu merah kaya dengan serat sehingga dapat menghindarkan anda penyakit sembelit.
mafaat jambu merah guava
  1. Manfaat Jambu Biji untuk Kecantikan
Kebaikan buah jambu merah tidak hanya berhenti untuk manfaat kesihatan sahaja. Buah jambu merah juga dapat  mencantikan wajah anda secara semulajadi, anda boleh mencuba  perawatan kecantikan andadaripada buah jambu merah. untuk mendapatkan hasil yang berkesan, tidak ada salahnya anda menggunakan buah jambu merah sebagai masker untuk wajah anda. Dengan rutin memakai masker dari buah jambu merah, maka wajah anda akan kelihatan cerah berseri tanpa perlu anda menghabiskan wang anda untuk perawatan wajah di klinik kecantikan yang mahal.

Demikianlah kebaikan yang ada pada buah jambu merah, semoga artikel ini boleh menambahkan pengetahuan anda mengenai semua kebaikan dan manfaat yang dapat anda perolehi dari buah ini. Semoga bermanfaat dan anda dapt amalkannya, tetapi jika berlarutan masalah kesihatan anda silalh berjumpa doktor.
Jus Jambu merah Atau Jus guava juga semakin popular bukan saja sedap tapi penuh mafaat..Amalkanlah memakn jambu merah, semoga bermafaat..

Sumber :sehatplan

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...