Musim dan cuaca yang tak menentu macam hari ini buat kita nak kena pantau anak-anak lebih ketat daripada biasa. Banyak virus dan bakteria yang selalu menyerang anak-anak secara tiba-tiba yang kadang kesannya sangat bahaya.


Antara penyakit yang selalu singgah ialah demam, selesema, dan batuk teruk. Bila diserang dengan demam biasa, tak pelik jika virus itu merebak makin teruk. Mana tak risau ibu ayah, tambah pula jika masing-masing sibuk bekerja.




Usia anak-anak adalah usia yang mudah terdedah dengan pelbagai penyakit, salah satunya adalah demam. Haaa... ibu  pasti akan bimbang sampai tak boleh tidur bila tahu anak demam. Walau kadang hanya demam biasa, tapi susah hati itu boleh buat ibu ayah sanggup tak tidur malam.


Biasanya apa yang ibu ayah buat kalau anak mula demam? Terus bagi ubat? Atau anda masih menggunakan petua tradisional dengan mandikan lemon dan tuam kepala dengan air?


Ok, kali ini anda boleh cuba cara alami yang cukup mudah dan membantu turunkan suhu badan anak yang panas lebih cepat daripada biasa.



Inilah caranya...


1. Sediakan kentang dan sarung kaki.

2. Haluskan kentang sampai menjadi pasta dan masukkan ke dalam sarung kaki yang bersih.

3. Kemudian bungkus kedua-dua tumit si kecil dengan sarung kaki itu.


Percaya dan yakinlah kaedah ini salah satu alternatif untuk menurunkan demam. Paling penting, cara ini boleh menurunkan suhu tubuh si kecil agar mereka merasa lebih sihat dan tidak panas badan lagi. Selamat mencuba dan semoga bermanfaat untuk kaum ibu yang risau dengan kesihatan si kecil!
mingguan wanita