Ahad, 29 April 2012

AJAIB !!.. Perajurit Buta Melihat Kembali dengan Lidahnya.

AJAIB !!.. Perajurit Buta Melihat Kembali dengan Lidahnya.. Seorang perajurit yang buta kerana letupan  granat di Iraq hidupnya telah diubah oleh satu teknologi yang memungkinkan dirinya untuk ‘melihat’ dengan lidahnya. Lance Koperal Craig Lundberg, 24, dari Walton, Liverpool, kehilangan penglihatan ketika bertugas di Bascra pada tahun 2007. Hari ini dia dapat mengidentifikasi bentuk, berjalan jalan tanpa bantuan dan bahkan membaca berkat teknologi itu.



[WOW!!] AJAIB !!.. Perajurit Buta Melihat Kembali dengan Lidahnya..

 

Peminat pasukan Liverpool, yang bermain bola sepak untuk orang buta ini biasanya mengunakan anjing pemandu  setelah dia buta. Tapi dia dipilih oleh Kementerian Pertahanan (MoD) untuk menjadi orang pertama di cubakan untuk memakai BrainPort, yang boleh merevolusi perawatan untuk orang buta. The BrainPort mengubah citra visual menjadi serangkaian kuasa elektrik yang dikirim ke lidah. Kekuatan yang berbeza dari penerimaan dapat dibaca atau ditafsirkan sehingga pengguna dapat membayangkan lingkungan mereka secara mental dan menavigasi di sekitar objek.

Gadget ini terdiri dari kamera video kecil yang melekat pada sepasang kacamata hitam yang dihubungkan dengan plastik ‘lilin pop’ yang ditempatkan di lidah mereka untuk membaca kuasa elektrik. Kopral Lundberg menjelaskan: “Rasanya seperti gula-gula pop. Kamera mengirim singnal turun ke lilin pop dan ke lidah Anda, Kemudian anda dapat memperkirakan apa yang dimaksudkan dan di transfer ke bentuk.


“Anda mendapatkan garis dan bentuk benda, terlihat hitam dan putih sehingga Anda mendapatkan dua dimensi gambar di lidah Anda.. “Ini hanya prototipe, namun ini adalah kesempatan untuk mengubah hidup saya dan menimbulkan potensi kemajuan bagi orang buta. ‘Salah satu hal itu telah mungkin saya lakukan adalah memungut benda langsung, tanpa meraba-raba lagi. “

BrainPort ini diciptakan di AS. Koperal Lundberg menambahkan: “Saya tidak akan menyingkirkan anjing pemandu saya Hugo, Aku cinta dia. Ini adalah gadget dan bukan segalanya serta mengakhiri semua kecacatan saya ‘. MoD mengatakan, pihaknya akan membayar US sekitar £ 18.000 untuk gadget dan latihan untuk menggunakan alat ini.


Cubaan menggunakan BrainPort di markas MoD di Whitehall, AS telah mengirimkan informasi ke sambungan lidah sebanyak 400 poin. Pereka alat ini merancang untuk meningkatkannya hingga 4.000 poin yang akan sangat meningkatkan kejelasan gambar. Pengguna tidak dapat bercakap atau makan sambil menggunakan BrainPort sehingga dia berharap untuk menciptakan sebuah perangkat kecil yang dapat secara tetap di pasang di belakang gigi atau ke langit-langit mulut.

‘The BrainPort adalah sebuah alat yang efektif memungkinkan orang-orang buta melihat melalui lidah mereka. Dimana menggunakan elektro stimulasi taktil sebagai substitusi untuk indera penglihatan. ‘Sebuah gambar yang ditangkap oleh kamera terpasang pada kacamata dan gambar diterjemahkan ke array dari elektrode yang ditempatkan pada lidah dan sensasi di lidah sesuai imaginasi individu dan mereka harus mempelajari benda apa sebenarnya imaginasi itu.

  unic77.blogspot

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...