Rabu, 18 April 2012

Khasiat Habbatus Sauda

Nabi Muhammad S.A.W. bersabda dalam hadisnya yang dipetik dari kitab Ash Shahihain iaitu :
Gunakanlah Habbatus Sauda’ kerana di dalamnya terdapat sejenis ubat dari segala jenis macam penyakit kecuali As Sam (maut)
(Hadis riwayat; Bukhari dan Muslim)



Habbatus Sauda ialah sejenis tumbuhan yang banyak didapati di kawasan Mediterranean dan di kawasan yang bergurun.  Analisa ekstrak yang dilakukan ke atas minyak dan keberkesanannya telah dilakukan di Amerika dan hasil analisa tersebut menunjukkan bahwa minyak Habbatus Sauda juga mujarab untuk segala jenis penyakit.

Para pakar kanser dari Amerika telah berjaya membuktikan bahwa minyak Habbatus Sauda dapat menurunkan kadar gula di dalam badan. Di Timur Tengah, minyak ini telah digunakan sejak zaman lampau sebagai ubat untuk segala jenis penyakit alahan, radang, tekanan emosi dan kemurungan.

Kajian-kajian yang telah dibuat membuktikan bahawa Habbatus Sauda mempunyai khasiat-khasiat perubatan yang berikut:
  1. Membantu mengeluarkan asid urik dari badan dan mengelakkan dari terkena penyakit gout.
  2. Bahan “Nigellon” yang terdapat dalam Habbatus Sauda dapat mengurangkan kesukaran pernafasan dan serangan Asthma dan memberi menafaat dalam rawatan serangan yang terjadi ke atas pembuluh udara.
  3. Ia dapat menyembuhkan selsema.
  4. Ia boleh merendahkan tekanan darah.
  5. Bahan “Nigellon” dalam Habbatus Sauda dapat mengurangkan pengeluaran bahan “Histamine” dan bahan-bahan yang menyebabkan kejadian alahan.
  6. Dua kandungan asas di dalam Habbatus Sauda mempunyai keupayaan dalam menambahkan pembuangan hempedu dari pudi hempedu, untuk mengelakkan dari terbentuknya penyakit batu karang di pundi hempedu.
  7. Ia mempunyai kesan yang kuat ke atas pertambahan kelancaran pengeluaran susu pada ibu.
  8. Ia meningkatkan sistem imunisasi supaya dapat membunuh kuman-kuman, virus atau sel-sel barah supaya dapat mengelakkan dari dijangkiti pelbagai penyakit. anuarkarimz.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...