Jumaat, 18 Disember 2015

Cantikkan Dirimu Dengan Kesyukuran



Bismillahirrahmanirrrahim.

“Sesungguhnya Kami telah menciptakan manusia dengan sebaik-baik ciptaan.” (Surah At-Tiin: 4)

“Dan membentuk kamu, lalu membaguskan rupamu.” Surah Al-Ghafir: 64)

Maha suci Allah bagiNya segala pujian. Yang telah menciptakan manusia sebagai sebaik-baik makhluk ciptaannya, malah diperelokkan lagi ciptaannya itu dengan sebaik-baik keindahan dan keelokkan rupa paras.

Akan tetapi malangnya, masih ramai manusia yang kufur dan tidak bersyukur dengan setiap ciptaan dan kurniaanNya itu. Mengapakah ini berlaku? Seperti mana firman Allah Taa'la didalam AlQuran:

"Dialah Yang telah menjadikan kamu dan membuatkan untuk kamu pendengaran, penglihatan, dan hati nurani; sedikit sekali kamu bersyukur".(Surah al-Mulk, 23)



Terlalu sedikit daripada kalangan hamba-hambaNya yang bersyukur atas nikmat kurniaanNya itu. Ternyata kesempurnaan dan keelokkan ciptaanNya itu masih lagi tidak cukup untuk memuaskan hati manusia itu sendiri. Setiap inci daripada ciptaanNya itu pasti ada sahaja yang cuba diubah dan diedit agar ia kelihatan lebih cantik dipandangan mata mereka dan orang lain kononnya.
Sedangkan telah jelas bahawa tiada penciptaan yang lebih elok dan sempurna daripada ciptaan Yang Maha Pencipta tuhan sekalian alam. Kekufuran mereka pada nikmat Alah itu telah jelas disebut di dalam Al Quran, firman Allah Taa'la:
Dan Aku benar-benar akan menyesatkan mereka dan membangkitkan angan-angan kosong pada mereka dan akan menyuruh mereka ( memotong telinga-telinga binatang
ternak) lalu mereka benar-benar memotongnya lalu aku suruh mereka ( merubah ciptaan Allah ) lalu mereka benar-benar merubahnya( Surah An Nisa’ : 119 )

Inilah realiti yang sedang berlaku di dalam masyarakat kita khususnya kaum wanita masa kini . Kegilaan untuk menjadi cantik, kekal remaja dan muda menjadi satu perkara yang diburu dan diimpikan bagi setiap kaum wanita. Segala yang tercipta elok diubah-ubah dan diedit sehinggakan ada yang sanggup bergolok gadai juga mengetepikan hukum agama hanya kerana untuk kelihatan cantik.

Pusat-pusat kecantikan dan pembedahan plastik juga mula menjadi tumpuan malah sentiasa dibanjiri oleh para pelanggannya yang pastinya terdiri daripada kalangan kaum wanita.untuk melakukan proses makeover. Tidak kurang juga dizaman moden ini, masih ada yang sanggup berjumpa dengan bomoh-bomoh juga dukun-dukun yang menggunakan bantuan jin dan syaitan juga unsur-unsur tahyul dan khurafat yang terkeluar daripada landasan syariat. Apakah yang sudah terjadi kepada kaum wanita ikni? Kegilaan untuk tampil cantik dan jelita telah membutakan hati dan akal mereka dalam membezakan antara yang hak dan yang batil juga yang halal dan yang haram.


Hati Itu Harus Didik

Di dalam sebuah hadith Rasullullah S.A.W bersabda:

Ketahuilah bahawa di dalam badan ada seketul daging. Apabila ia baik, baiklah badan seluruhnya. Apabila ia rosak, rosaklah badan seluruhnya. Ketahuilah itulah hati. (Riwayat Bukhari dan Muslim)

Itulah dia hati, yang jika rosak ianya, maka akan rosaklah segalanya. Apabila baik ianya, maka baiklah keseluruhannya. Betapa peri pentingnya seketul daging yang bernama hati itu di dalam diri manusia.

Hati itu juga diibaratkan seperti remote control yang memandu dan mengawal setiap tindakan manusia. Apa yang terzahir dan terlihat daripada tindakan manusia, itulah apa ada di dalam hatinya. Maka seharusnya sekeping hati itu perlu dididik dengan sebaiknya .

Malah hati yang bersih dan luhur juga membolehkan seseorang menangkis segala godaan syaitan. Bisikan syaitan memang akan sentiasa menggoda manusia. Jika syaitan berjaya menguasai hati, ia akan menguasai seluruh jiwa dan manusia menjadi tidak takut kepada Allah. Seterusnya lahirlah manusia yang ingkar, kufur dan lalai dengan perintah dan nikmat kurniaanNya.

Sebaliknya jika jiwa dikuasai dengan unsur ketakwaan, maka dengan sendirinya syaitan terhindar dan jadilah kita orang yang bertakwa kepada Allah dan sentiasa mengingati dan bersyukur kepada-Nya.

Allah berfirman yang bermaksud:

“Dan jika engkau dihasut oleh sesuatu hasutan dari syaitan, maka mintalah perlindungan kepada Allah, sesungguhnya Allah Maha Mendengar lagi Maha Mengetahui. Sesungguhnya orang-orang yang bertakwa, apabila mereka disentuh oleh sesuatu imbasan hasutan dari syaitan, mereka ingat (kepada ajaran Allah), maka dengan itu mereka nampak (jalan yang benar).” (Surah al-A’raf: 200-201).

Ketika mana hati itu berjaya dikawal dengan ketaqwaan dan terpelihara daripada hasutan syaitan, maka akan terrbentuklah sekeping hati yang sentiasa tunduk dan patuh pada perintah Allah. Sekiranya hati itu gagal di kawal dalam menangkis godaan dan hasutan syaitan, maka akan gelaplah hati itu dengan hawa nafsu dan larangan-larangan yang dilakukan tanpa rasa bersalah walau sedikit pun.

Seperti mana Firman Allah WT dalam surat Al-Kahfi 28,:
"....Janganlah kamu mengikuti orang yang hatinya telah Kami lalaikan dari mengingat Kami, serta menuruti hawa nafsunya dan adalah keadaannya melewati batas."

Itulah keadaan manusia, apabila hawa nafsu menguasai diri, perintah Alalh tidak diikuti dan larangannya pula dilanggar sesuka hati. Begitu jugalah yang berlaku masa kini, kaum wanita kelihatan begitu ghairah untuk kelihatani cantik dan menarik tanpa menghiraukan segala larangan dan batsaan yang telah ditetapkan oleh syariat Islam. Dan apabila perintah Allah diingkari, maka nantikan pula balasannya.

Firman Allah didalam surah Ibrahim ayat ke 7:

"Sesungguhnya jika kamu bersyukur pasti Kami akan menambah nikmat kepadamu, dan jika kamu mengingkari nikmat-Ku maka sesungguhnya azab-Ku sangat pedih".

Akhirnya kecantikkan yang tercipta atas jalan yang batil dan haram pitu astinya tidak akan kekal lama dan akan binasa jua nanti. Inilah yang telah berlaku dan sering kita lihat dan baca di media-media masa.

Ada antara mereka yang menjadi cacat, ada juga yang kelihatan lebih teruk dan buruk daripada sebelumnya, tidak kurang yang ditimpa dengan penyakit lain kesan sampingan daripada penggunaan produk-produk kecantikkan yang digunakan dan lebih malang lagi ada yang maut akibat daripada kegilaan untuk menjadi cantik ini. Dan segala mimpi dan anganan yang indah-indah berakhir dengan mimpi ngeri. Inikah dia kecantikkan dan kejelitaan yang diidam-idamkan itu?

Sesungguhnya tidaklah semua itu berlaku melainkan kerana sikap dan tindakan manusia itu sendiri sebagai balasan kekufuran keingkaran mereka atas nikmat dan perintah Allah S.W.T.

Seperti mana firman Allah di dalam Al Quran:

Mengapa Allah akan menyeksamu, jika kamu bersyukur dan beriman ?
(An-Nisaa’:ayat 147)

Oleh itu, didiklah hati kita semua agar sentiasa bersyukur di atas nikmat dan kurniaanNya yang merupakan sebaik-baik pemberian kepada hamba-hambaNya. Didiklah juga diri untuk menjadi hambaNya yang bersyukur dan redha dengan setiap anugerahnya samaada yang kita sukai ataupun tidak kita sukai. Seperti mana firman Allah Taala:

"Apa yang kamu tidak sukai barangkali itu lebih baik untuk kamu, dan apa yang kamu sukai barangkali adalah tidak baik bagi kamu...."
(Surah Al-Baqarah:216)

Benarlah sesungguhnya yang elok dan indah itu, tidak semestinya baik untuk kamu, dan yang buruk dan jelek itu tidak semestinya buruk bagi kamu. Kadangkala kecantikkan yang kita agung-agungkan,itulah yang membawa kesusahan dan kebinasan kepada diri kita. Dan kadangkala kekurangan dan keserdahanaan yang ada pada rupa paras dan diri kita, itu lah yang membawa kepada kebaikkan pada diri kita.

Sesungguhnya kecantikkan itu terlalu subjektif untuk dihuraikan dan diperjelaskan. Bukanlah kecantikkan itu pada hidung yang mancung, kulit yang putih mulus, bukan juga pada badan yang langsing.

Ternyata kecantikkan itu bukanlah apa yang terlihat pada wajah dan zahiriah semata-mata. Sebaliknya kecantikkan itu lahirnya dari dalam hati. Apabila hati bersih dan suci, maka akan terzahirlah pada ketenangan pada wajah dan kemanisan pada senyuman. Itulah kecantikkan yang sebenarnya. Maka berusahalah mencantikkan diri mu dengan kesyukuran juga ketaqwaan kepadaNya .

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

** Blog IMAN telah mengadakan ruangan khas buat insan yg bergelar muslimah..semoga bermanfaat hendaknya. Hanya klik di link MUSLIMAT di bahagian atas blog..;) insyaAllah akan terus istiqamah utk mengupdate ruangan ini..
** Jom ramai2 sertai Ekspedisi Ruhul Jadid nanti~! Terbuka utk semua

"....Seindah hiasan adalah wanita solehah :) "

Al-Faqirah, 'Abid Sakina

 http://iman-pkpmicb.blogspot.my

1 ulasan:

Anda Berkenan .

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...