Khamis, 10 Disember 2015

Pelik,Ada Lukisan Lain Sebalik Lukisan Potret Monalisa.


Lukisan Mona Lisa memang terkenal kerana misterisnya. Baru-baru ini pun, seorang Saintis berasal dari Perancis mendakwa telah menemui sebuah lukisan baru di sebalik lukisan karya Leonardo Da Vinci tersebut.

Setelah melakukan analisis selama satu dekad, Pascal Cotte akhirnya membuat tuntutan yang sensasi. Pascal mengatakan jika ada lukisan lain yang disembunyikan Leonardo sebalik karyanya yang fenomenal itu.
 
Pascal menggunakan sebuah teknik yang disebut Layer Amplification Method untuk mencari gambar tersembunyi ini. Teknik ini bekerja dengan cara menonjolkan siri cahaya intensif pada lukisan. Dari ukuran itu, Pascal boleh membina semula dan juga menganalisa lapisan-lapisan pada lukisan.

Selama berabad-abad identiti Mona Lisa memang telah menjadi perdebatan. Banyak yang meyakini jika dia adalah Lisa Gherardini, isteri peniaga sutera Florentine. Tapi dengan penemuan ini, Pascal mendakwa jika gambar yang direkonstruksinya adalah seorang yang berbeza dari mitos yang beredar.

"Hasil ini memusnahkan banyak mitos dan mengubah cara pandang kita terhadap karya masterpiece Leonardo," ungkap Pascal. "Ketika aku selesai merekontruksi Lisa Gherardini, aku ada di depan foto itu dan dia benar-benar berbeza dengan Mona Lisa."

Namun, tidak semua orang bersetuju dengan tuntutan yang dilakukan oleh Pascal ini. Misalnya saja Profesor Emeritus di Fakulti Sejarah Seni di Universiti Oxford, Martin Kemp, yang tidak yakin dengan tuntutan ini dan justru menganggapnya berlebihan.
gaban comel

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Anda Berkenan .

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...