Jumaat, 7 September 2012

10 Penyakit Misteri yang Jarang Ditemui dalam Tubuh Manusia

Penyakit-penyakit misteri yang jarang berlaku biasanya berkait rapat dengan masalah genetik yang tidak normal. Ianya menjadi  misteri kerana berlawanan dengan sifat normal manusia dan peratus mereka yang dijangkiti mungkin terlalu kecil dan terpinggir.


10. Werewolf Syndrome
10. Werewolf Syndrome e1319790760183 10 Very Rare Diseases Found in Human Body
Ia dipanggil werewolf kerana terdapat jumlah pertumbuhan rambut yang tidak normal pada bahagian-bahagian badan manusia seperti muka, lengan dan tangan. Walau bagaimanapun, dari segi perubatan, ia dipanggil sebagai Hypertrichosis atau Sindrom Ambras. Kajian menunjukkan pesakit mungkin mempunyai genatik sebelum kelahirannya atau ia boleh diperolehi selepas.
 
 
 
  
 
 
9. Ehlers-Danlos Syndrome
9. Ehlers Danlos Syndrome e1319790823681 10 Very Rare Diseases Found in Human BodyIstilah lain untuk ini adalah Cutis Hyperelastica. Ianya adalah kecacatan yang ditemui dalam sintesis kolagen. Apabila kolagen tidak sempurna, ia memberi kesan kepada bentuk kanan badan yang akan menyebabkan kecacatan manusia. Keanjalan berlaku pada kulit dan beberapa individu yang didiagnosis mempunyai kulit yang sangat nipis.


8. Elephantiasis
8. Elephantiasis e1319790887980 10 Very Rare Diseases Found in Human Body
Bertentangan dengan Sindrom Ehlers-Danlos pesakit biasanya mempunyai kulit yang sangat tebal. Ini juga dikenali sebagai Filariasis limfa, di mana cacing parasit yang dikenali sebagai Wuchereria bancrofti, B. timori, dan Brugia Malayi menyerang sistem limfa. Virus ini dibawa oleh nyamuk. 



7. Cutaneous horns
7. Cutaneous horns e1319790938458 10 Very Rare Diseases Found in Human Body
Ini adalah tumor kulit yang berbentuk tanduk. Ia tumbuh di kaki dan tangan manusia. Ini biasanya berlaku kepada orang dewasa, terutama mereka yang sering terdedah di bawah matahari dan mempunyai kulit yang sensitif.

6. Moebius Syndrome
 Ia adalah gangguan neurologi nenyebabkan saraf terjejas. Ia termasuk mata dan otot muka yang menyebabkan lumpuh separa atau sepenuhnya. Beberapa ciri-ciri lain penyakit ini termasuk ketidakseimbangan mata, ketidakupayaan untuk menggerakkan kepala, kekurangan ekspresi muka, dan ketidakupayaan untuk tersenyum. 



5. Blaschko Lines
5. Blaschko lines e1319791028968 10 Very Rare Diseases Found in Human Body
 Ini adalah garis kulit, yang tidak dapat dilihat di dalam keadaan biasa. Ia boleh dilihat jika terdapat penyakit kulit di mana corak di kepala, dada, dan perut menjadi jelas. Menurut kajian, ia adalah disebabkan oleh penghijrahan sel-sel embrio, yang tidak selaras dengan sistem otot dan limfa atau saraf manusia. Malah, penyakit ini juga boleh ditemui pada haiwan seperti anjing dan kucing.



4. Pica Syndrome
 Ini adalah sejenis gangguan yang biasanya berlaku kepada kanak-kanak dan wanita hamil di mana terdapat keinginan yang kuat untuk makan bahan-bahan bukan makanan atau bahan-bahan seperti kertas atau barang-barang kotor. Ia boleh didiagnosis sebagai autisme mental untuk kanak-kanak, yang dipercayai disebabkan oleh kekurangan mineral seperti besi.


3. Argyria
Ianya merupakan perubahan warna biru atau kelabu pada kulit. Pendedahan berlebihan daripada perak atau pengambilan garam perak, yang ditemui di dalam preskripsi perubatan tertentu adalah salah satu daripada punca penyakit ini. Mereka yang bekerja dalam industri perlombongan dan pemprosesan fotografi mempunyai risiko yang tinggi.



2. Fibrodysplasia Ossificans Progressive
2. Fibrodysplasia ossificans progressive e1319791224335 10 Very Rare Diseases Found in Human Body
Ini adalah gangguan pada tisu penghubung dan tisu otot seperti ligamen dan tendon, di mana terdapat tulang baru yang terbentuk di luar sistem rangka yang menghadkan pergerakan individu, mendorong ketidakupayaan untuk bercakap, serta malnutrisi . Nisbah untuk penyakit ini adalah 1 daripada 2 juta orang di dunia.


1. Ichthyosis
Ia adalah gangguan pada kulit di mana terdapat satu jumlah sisik kering yang berlebihan berlaku pada awal usia. Ini mungkin penyakit dan boleh diwariskan kepada generasi akan datang. Perbezaan normal epidermis atau metabolisme, membuat pesakit kelihatan seperti pokok.



 http://www.thelisticles.com

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...