Sabtu, 15 Disember 2012

Jenis-Jenis Cinta Di Dunia

Kita hidup di dunia ini memang tidak akan pernah lepas dari namanya cinta, dimana mana kita akan selalu memerlukan cinta atau kasih sayang. Tanpa hal tersebut, mungkin kita tidak akan merasakan indahnya dunia ini, dimana kita akan hidup sendiri dan tidak merasakan indahnya cinta dan kasih sayang, apakah anda mahu hidup tanpa cinta???
 90% bakalan berkata “tidak kuat”, akan tetapi, ternyata dalam cinta itu terdapat “bumbu-bumbu” lain yang membuat cinta itu boleh manis dan pahit. 
 
 
1. Cinta kerana kasih sayang
Cinta inilah yang biasanya sangat sulit sekali ditemukan sekarang ini. Akan tetapi, cinta kerana kasih sayang masih boleh ditemukan pada pasangan yang benar-benat tulus saling mencintai antara satu dengan yang lain. Cinta ini terkadang tidak peduli dengan apa yang terjadi di sekitar mereka atau dengan kata lain mereka tidak terpengaruh dengan harta atau jawatan. mereka hanya merasa saling menghargai satu sama lain, dan merasa saling memerlukan.
2. Cinta kerana nafsu
Cinta inilah yang berbahaya, cinta kerana nafsu biasanya terjadi pada seseorang yang hanya ingin memenuhi nafsunya belaka. mereka mengatakan cinta kepada seseorang hanya untuk memenuhi “nafsu” mereka belaka. Cinta ini biasanya terjadi pada masa-masa dewasa, dimana kita misalkan ingin mendapatkan seseorang yang di anggap paling cantik/tampan di kampus/sekolahan . maka dengan mendapatkanya, boleh  memuaskan nafsu  untuk memilikinya. Akan tetapi, “biasanya” hubungan seperti ini tidak bertahan lama, kerana tidak desertai dengan rasa cinta yang tulus.
3. Cinta kerana harta
kalau yang ini tak  usah di deskripsikan lagi ya???dah pada tahu kan artinya??hehehe…cinta seperti ini sudah makin banyak terjadi di lingkungan kita, akan tetapi juga tidak boleh  menyalahkan orang yang mencintai seseorang kerana harta. Sekarang beberapa orang mulai berfikir realistis, mereka memerlukan harta/wang untuk mencukupi kehidupanya sehari-hari. Jadi, mereka mencari pasangan yang jauh lebih kaya dari mereka.
4. Cinta kerana kasihan

Untuk yang satu ini, biasa kita temuin sehari-hari di lingkungan kita. Cinta ini desebabkan kerana seseorang merasa kasihan kepada orang lain atau dengan kata lain merasa iba.
5. Cinta kerana paksaan

Kalau yang ini kayaknya dari zaman siti nurbaya sampai sekarang masih ada ….Cinta kerana paksaan biasanya terjadi kerana mereka di dorong atau di paksa mencintai seseorang yang tidak dicintainya. misalkan contohnya perjodohan , disini tidak menutup kemungkinan, gadis sama lelaki  tersebut tidak saling suka satu sama lain, bahkan terkadang tidak sesuai sama sekali. Akan tetapi mereka tepaksa mencintai satu sama lain kerana adanya paksaan dari orang tua mereka. Tapi dalam hal ini tidak menutup kemungkinan pasangan tersebut boleh menjadi suka satu sama lain, keraa ada pepatah mengatakan “suka kerana terbiasa”.
6. Cinta karena balas dendam
 Cinta karena balas dendam adalah cinta yang hanya ingin menyakiti, tanpa ada rasa ingin saling melindungi satu sama lain (kan harusnya kalau sayang atau cinta harus melindungi satu sama lain ya.
borakkosong

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...