Ahad, 2 Disember 2012

Katak Cermin!!

Kebanyakan Amphibia terkenal dengan rupanya yang pelik namun dikalangan katak-katak ini pula, 'Katak cermin' adalah yang sangat unik dan pelik! Nak tahu kenapa pelik? Jom tengok!
Katak dalam famili ni sangat menakjubkan kerana mereka mempunyai kulit yang telus, yang membolehkan kita melihat apa yang ada di dalam badannya. Disebabkan badan mereka yang hampir2 lutsinar ini menyebabkan ia kelihatan seolah-olah mencair di atas daun. Mungkin kita pernah tengok obor-obor yang terdampar di pantai. Situasinya hampir sama... cuma ianya seekor katak! 
‘Katak Cermin’ ini membolehkan kita melihat organ-organ dalamannya.
‘Katak Cermin’ hidup di dalam pokok-pokok dan di antara tumbuhan hutan gunung yang lembap di Amerika Tengah dan Selatan. Katak Cermin kebanyakannya aktif pada waktu malam, yang menjadikan mereka amat sukar untuk ditemui oleh pemangsa. Kuwang3…. Memang kebanyakan katak pun aktif pada waktu malam antara jam 8.00 malam hingga 12.00 tengah malam. Untuk tujuan penyamaran pula, mungkin unsur telus ni memudahkan katak ni menghindari daripada ditemui oleh pemangsanya.
+biarjasajadikenangan/ballydashoe.blogspot.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...